Kompensasjon for forsinket fly? - Del din erfaring

Hva er dine erfaringer med å søke kompensasjon for forsinket flyvning?
Kunne vært fint med en liten oversikt over erfaringer.

Om tråden allerede eksistere beklager jeg, men det har jeg ikke fått med meg :)

Fint med litt info så man har mulighet til å sammenlikne.

Selskap:
Strekning:
Forsinkelse:
Grunn:
Søkt kompensasjon:
Svartid:
Utfall:
 
Kan begynne selv.

Selskap: Norwegian
Strekning: Kristiansand - Oslo
Forsinkelse: 4 timer +
Grunn: Usikker, men det ble sendt nytt fly fra Oslo da det vi skulle komme med aldri kom
Søkt kompensasjon: 16.6.14
Svartid: Venter ennå
Utfall:

Selskap: TAP
Strekning: Wien - Lisboa - TAP691 - 8.7.14
Forsinkelse: ~4 timer
Grunn: Visstnok mannskapsproblemer
Søkt kompensasjon: 23.7
Svartid: Venter
Utfall:
 
Vi har denne tråden hvor erfaringer er litt her og der, men en egen tråd kan vel egentlig være like så kjekt.

Selskap: SAS
Strekning: MAN-CPH-BGO
Forsinkelse: 2t 5m
Grunn: Var kansellering av opprinnelig avgang i siste minutt som førte til at jeg ble flyttet til neste. Ny maskin ble satt opp med gatechange, før det ble kansellert maskinen (CRJ-en) ble brukt på en annen avgang til DUS. Jeg mistenker svært lite pax som grunn, da neste avgang med en Blue1 717-maskin ikke var full.
Søkt kompensasjon: Dagen etter hjemreise i begynnelsen av mai
Svartid: 3 uker
Utfall: Ekstra loungetid med øl og kyllingspyd, 250 euro per pers
 
Selskap: Qatar
Strekning: OSL-DOH-BKK
Forsinkelse:1 time fra OSL, ca. 7-8 timer til slutt destinasjon (mistet connection i DOH)
Grunn: En koffert for mye i lasterommet ved avgang OSL
Søkt kompensasjon: Ca 20 Mai (2013) EU261
Svartid: Ca 6-7 uker (litt usikker) Men fra avgjørelsen kom gikk det veldig fort (penger på konto etter 1-2 dager)
Utfall: 2 flasker sjampis ved gate i OSL, rom i F delen av PT, 600€ cash

Rimelig bra fornøyd, var en business billett som i utgangspunktet kostet 11000-13000 NOK
Qatar prøvde også å finne andre mulige ruter fra DOH for meg. Men ikke noe som passet.
Var Gold med QR på det tidspunktet.
 
Norwegian
BGO-OSL
3t
Sent innkommende fly fra BUD til OSL, derfor sent inn til BGO også.
Ja
3 uker
Fikk ikke noe, bare en tom unnskyldning.
 
United

Strekning:Osl - ewr -orf
Forsinkelse: 3:30 til ewr, 12+ til orf.
Grunn: Late inbound crew. Opplyst på flyet av de ventet på en flyvertinne.
Søkt kompensasjon:20.02
Svartid:7-8 uker
Utfall: 200dollar reisegavekort. "an unexpected safety shortcoming beyond our control". Ikke dekket overnatting på ewr, flyet jeg skulle ta gikk men siden de neste ble hindret av snø gjemte de seg bak det. Snakket med noen andre norske fra samme fly som fikk dekket hotel...
 
Cathay pacific

Strekning: ICN-HKG-LHR-BGO (siste leg med BA)
Forsinkelse: Totalt ca 9 timer, forsinket fra ICN, mistet connection i HKG, de holdt tilbake neste fly pga meg og annen pax, mistet connection i LHR.
Grunn: Bakkemannskapet gav ikke piloten papiret som viste vektbelastningen (?), og piloten sjekket ikke dette før vi var klare for take-off og måtte returnere til gate.
Søkt kompensasjon: juni 2014
Svartid: To uker
Utfall: Service voucher kun mulig ved fysisk kontakt med cathay på flyplass eller ombord i fly verdi $150 eller et upgrade certificate. Begge deler egentlig ganske verdiløst for meg, men tilbudet står ved lag i et år, deretter er det gyldig et år fra utstedelse.
 
Dette er sikkert 10 år siden, så grunn og lengde er for lengst glemt.
Jeg, far og mor skulle til Bangkok i C og ble stående grusomt lenge å vente på CHP. Pappa er en irritabel type, så klagemail ble sendt avgårde straks vi hadde landet i Bangkok. Som plaster på såret for ventingen fikk vi ikke mindre enn 10 (!) gavekort på McDonalds! En drøm for meg som 13-åring :-)
 
Har vært forsinket med KLM 2 ganger på rundt 4 timer. En gang fra SVG via AMS til PRG, og nå sist forrige måned, fra SCL til SVG, via AMS. Begge gangene booket om til nytt fly før ankomst AMS. Så da var det bare å hente ut nytt kort i service-desk, samt 10 Euro matkort og 50 Euro reisesjekk. Fornøyd og dermed kan jeg reise med den neste gang også.
 
Selskap: Norwegian
Strekning: Dubai - Oslo - Kristiansand
Dato: 01.10.2013 (Sesongåpning av DXB ruten)
Forsinkelse: 12t 18m (17t til KRS)
Grunn: Crew sitt fly ned (Emirates) ble kansellert på kort varsel. Crew fløy derfor ned med samme fly og måtte hvile. Ringte Norwegian, avtalte å bli på hotellet en natt til (1600kr).
Søkt kompensasjon: Ja, 2.10.2013, innvilget hotell+mat. Søkte også 600EUR i standarderstatning. Det avslo Norwegian da de mente kanselleringen hos Emirates var utenfor deres kontroll.

Svartid: 1.5 mnd (Svar først når jeg skrev på facebooksiden deres)
Utfall: Avslag

Klaget til Flyklagemenda: 06.12.2013
Behandlet: 19.05.2014 (Saknr: 941/13F)
Utfall: Fullt medhold for 600 EUR + Hotell + Mat.
Penger på konto: 10.06.2014.
 
Selskap: Swiss
Strekning: NCE-ZRH-OSL
Forsinkelse: Totalt 4t
Grunn: Problemer med flygeledere gjorde at vi ble forsinket ut fra NCE, og gikk glipp av videreforbindelsen til OSL. Ble re-routed ZRH-FRA-OSL og ankom ca 4t for sent
Søkt kompensasjon: Flygeledere ligger utenfor selskapets kontroll, så droppet å søke om 3x €250 for oss. Derimot ba jeg om erstatning for følgene: Middag i FRA på snaue €60, ekstra parkering på OSL 100kr (Min forhåndsbetalte parkering gikk ut innen vi landet) og erstatting for 2 poser fra kolonial.no, verdt 300kr, jeg aldri fikk hentet da hentepunktet var stengt innen vi passerte det.
Svartid: Sendte inn klage 24 mai, fikk svar om at klagen var godkjent 6 juni, og 11 juni stod penger på konto
Utfall: Fikk tilbake mer enn jeg ba om. Aner ikke om de bommet på valutavekslingen, men skulle fått tilbake omtrent en tusenlapp, men istedet kom det 1511kr inn på kontoen :)
 
Selskap : WF
Strekning: ABZ-BGO med connection videre til KSU
Forsinkelse. Totalt 5 Timer
Grunn: Teknisk
Søkt: 250 Euro
Fikk: 250 Euro - Oppgjør inn på konto iløpet av en måned etter søkt

Go knall.
 
Selskap: SAS
Strekning: ARN-AAR
Forsinkelse: 3t 10m
Grunn: Direkteflyvning kansellert, ble rutet via CPH og fikk i tillegg forsinket avgang.
Søkt kompensasjon: 15 minutter etter ankomst AAR.
Svartid: 12 timer. Skyldes trolig at jeg er EBD?
Utfall: Fikk valget mellom €250 eller 25.000 bonuspoeng. Valgte det siste, og poengene var inne på konto nesten umiddelbart. Fikk også dekket utgifter til mat og drikke etter kvittering, i tillegg til at jeg fikk en måltidskupong på ARN.
 
Lufthansa:

Noen som hadde giddet å søke på dette? Flygelederstreik i Frankrike. Så klart utenfor LH kontroll. Ble forsinket fra RAK-FRA. Naturlig. Hadde ikke rukket connection FRA-OSL. Men ved landing var FRA-OSL kansellert. Ingen oppgitt grunn i mail og sms. Såvidt jeg husker ligger ikke Frankrike mellom FRA og OSL.

Vi booket hotell på FRA (booket og betalte selv) og mistet en dag på jobb. LH booket om til neste dag. 11t forsinket sånn ca.

Noe poeng å søke om 250+250?

Dette var 22/5, så litt tid siden. Hadde bare glemt det.
 
Lufthansa:

Noen som hadde giddet å søke på dette? Flygelederstreik i Frankrike. Så klart utenfor LH kontroll. Ble forsinket fra RAK-FRA. Naturlig. Hadde ikke rukket connection FRA-OSL. Men ved landing var FRA-OSL kansellert. Ingen oppgitt grunn i mail og sms. Såvidt jeg husker ligger ikke Frankrike mellom FRA og OSL.

Vi booket hotell på FRA (booket og betalte selv) og mistet en dag på jobb. LH booket om til neste dag. 11t forsinket sånn ca.

Noe poeng å søke om 250+250?

Dette var 22/5, så litt tid siden. Hadde bare glemt det.



Det kommer kanskje an på grunnen til kanselleringen? Streiken kan jo ha gjort at følge forsinkelser har gjort at crew og fly ikke er der de skulle ha vært og derfor FRA-OSL ble kansellert
 
To saker fra i vinter. Sendte inn krav om kompensasjon for begge samtidig.

Felles for begge:
Selskap: Norwegian
Strekning: SVG-OSL
Søkt kompensasjon: 250€ for hvert av tilfellene
Svartid: ca. 1 måned. Fikk svar på begge med ca. 2 timers mellomrom.

Januar:
Forsinkelse: opprinnelig avgang på formiddagen kansellert. Ombooket 5,5 timer(!) seinere. Endte opp totalt over 6 timer forsinket.
Grunn: adverse weather conditions (snøkaos på østlandet denne dagen om jeg husker rett).

Februar:
Forsinkelse: 2 timer og 49 minutter
Grunn: sent innkommet fly på grunn av adverse weather conditions (fly og/eller crew var stuck på Flesland med rullebanen dekket av snø)

Utfall for begge: avvist med ekstraordinære forhold utenfor selskapets kontroll som begrunnelse. Kan oppdatere med utfall av klage (hvis jeg husker det om det om et halvt år, som er forventet behandlingstid).
 
Selskap: SAS
Strekning: MOL-OSL-BOO
Forsinkelse: Nesten 5 timer
Grunn: Morgenfly fra MOL forsinket pga. motorfeil nå på mandag. Rakk ikke jobb og måtte ta en ekstra feriedag.

Søkt kompensasjon: Mandag kveld
Svartid: Ca. 12 timer. Er EBB
Utfall: Fikk valget mellom €250 eller 25.000 bonuspoeng. Valgte €, som var på konto allerede onsdag.
 
Selskap: KLM
Strekning: DAR-AMS-SVG
Forsinkelse: I overkant av 6 timer
Grunn: Overbooking (vi var 4 av 14 personer på en MD11)
Vi ble booket om til Turkish DAR-IST-OSL og SAS OSL-SVG.
Søkt kompensasjon: Dagen etter hjemkomst.
Svartid: 2-3 dager så vidt jeg husker
Utfall: Vi fikk valget 600 € kontant eller 800 € reisevoucher.
Jeg og min datter valgte vouchere, kona og hennes datter valgte cash.
Voucherne hentet vi på SVG noen dager etter, pengene var på konas og datterens konto i løpet av en uke.
Kunne ikke vært mer fornøyd.
Jeg må legge til at jeg fikk bonuspoeng på både KLM og på Turkish (EB) :-)
 
Selskap: Norwegian
Strekning: ORY - OSL
Forsinkelse: kansellering, uviss grunn, valgte selv alternativ reiserute med DY, via BGO, så ca. 15 timer for å få et hyggeligere og mindre stressende ekstraopphold, kunne vært betydelig kortere via ARN.
Fikk refundert utlegg til taxi til nytt hotell, ekstra overnatting, og ekstra lunsj, middag, frokost og lunsj (selv om siste lunsj var vår feil). Fikk ikke refundert utgifter til ekstra parkeringstid på OSL. Fikk ikke ekstra EU-komp, da situasjonen i følge DY var utenfor deres kontroll. Husker jeg var uenig (husker ikke hvorfor), men klagde ikke.
Saksbehandlingstid: noen måneder.
 
Back
Top