Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett?

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett?

Min mor rakk ikke flyet videre til EVE fra OSL som følge av at flyet fra SVG var 45 minutt forsinket. Hvilke krav har man egentlig her, når man er booket om på en avgang som går 4 timer senere?

Har sett på endel momenter, men alt ser ut til å gjelde ved forsinkelse på enkeltstående flygninger.

For orden skyld så reiser hun gjennomgående med SAS.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Ok, da var det ikke mer konkret en det jeg fant. De fikk 100 kr som de kunne kjøpe mat for, men det rekker jo ikke langt innenfor sikkerhetssoner på en flyplass ;)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Hvem bestemmer, SAS eller EU? :P
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Hvem bestemmer, SAS eller EU? :P

Altså, SAS er basert i EØS og er dermed underlagt EUs direktiver (som dessuten (i hvert fall i dette tilfellet) er integrert i norsk lov). Hvis de prøver å vri seg unna er det på sin plass å klage til forbrukerrådet.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Takk, denne infoen trengte jeg nå. Flyet fa ARN til CPH er forsinket med 1:10 min, som gjør at mitt fly til KRS reiser fra meg... Da blir det hotell og middag på SAS sin regning ;)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Altså, SAS er basert i EØS og er dermed underlagt EUs direktiver (som dessuten (i hvert fall i dette tilfellet) er integrert i norsk lov). Hvis de prøver å vri seg unna er det på sin plass å klage til forbrukerrådet.

SAS er vel strengt tatt et EU-selskap all den tid hovedkontoret ligger godt plassert i den øst-europeiske delen av EU.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Oppfølgingsspørsmål: Har jeg krav på økonomisk kompensasjon i tillegg, siden det blir overnatting? Jeg fant ikke noe om det, men kanskje noen kloke hoder vet bedre? :)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Jeg er veldig interessert i utfallet i begge saker. Som nevnt av LN-TIB i første innlegg så tar hele regelverket utgangspunktet i enkeltflyvinger. I det hele tatt er hele forordningen kun beregnet på det som skjer før avgang. Strengt tatt så er det passasjeren som er forsinket til sitt fly og ikke flyet som er forsinket. Følger man regelverket etter bokstaven så har man ikke krav på noe som helst.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Hun har også krav på 250 € i lomma siden hun ble forsinket mer enn 2 timer ;)
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Delays

Ja så fremt:

The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
  • the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than two hours earlier than scheduled, and
    • arrive no more than four hours later than scheduled
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
  • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.

hentet fra samme dokument :-)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Flighten (SK4038) står med delaykode RA & FC på Widerøe.no. Så får en tolke om dette er innenfor "extraordinary circumstances"
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Det er ikke beskrevet i EU261 at du har krav på kompensasjon ved forsinkelse. Det har man kun ved enkelte tilfelle av innstillinger samt ved nektet ombordstigning.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Flighten (SK4038) står med delaykode RA & FC på Widerøe.no. Så får en tolke om dette er innenfor "extraordinary circumstances"

www.groundservice.pl
67 FC
CABIN CREW SHORTAGE, sickness, awaiting standby, flight time limitations, crew meals, valid visa, health documents, etc.

93 RA
AIRCRAFT ROTATION, late arrival of aircraft from another flight or previous sector


RA er jo èn ting, men med hensyn til FC...; det kan være så mye som kan ha skjedd. Er ikke så veldig ofte jeg ser denne. Ser ganske ofte til RC og RS.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Nå har det seg slik at jeg har blitt et OFFER om dere vil, x antall ganger i mitt flyvende liv. X antall ganger mitt eget valg og x antall ganger ufrivillig.
I hovedsak gjelder dette SAS. Så det er her jeg bare vil tilføye.De har ordnet opp på best mulig måte hver eneste gang,aldrig gitt meg noen skuffelser.
Her snakker vi om mat,penger overnatting,transport osv.Tommelen opp for SAS.
Værre er det med alle de personlighetene jeg kommer over og blir tilhører av som lager et jæ.........spetakkel ved gate når et problem oppstår. Trenger jo ikke å snakke for hele Gardermoen.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Vel for min del så fikk jeg meget god service av transferpersonalet. Sjekket inn på Scandinavia, taxi tur/retur og mat+ øl hehe. Men hun var så ivrig i å få meg fort til hotellet at hun missforsto navnet mitt og ga meg en ny billett i en annens navn.... Mye rart som har hendt meg på denne lille svippturen til HEL, men det får dere lese om i TR´en som kommer snart :)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Det er ikke beskrevet i EU261 at du har krav på kompensasjon ved forsinkelse. Det har man kun ved enkelte tilfelle av innstillinger samt ved nektet ombordstigning.

Vel, det har vært noen rettsavgjørelser i EU som indikerer at man har krav på samme type erstatning som ved denied boarding hvis forsinkelsen er tilstrekkelig lang (jeg synes å huske at de sakene det var snakk om ble indikert 3-4 timers forsinkelse).

Jeg betviler sterkt at crew mangel kan defineres slik at dette går inn under ekstraordinære omstendigheter. EU-retten har, så langt jeg har forstått det, kjørt nokså sterkt på passasjerenes rettigheter og at ekstraordinært skal være virkelig ekstraordinært. Noe sykdom ut over det vanlig er neppe ekstraordinært, manglende crew meals, valid visas osv. er vel heller ikke det... ;)
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Nå har det seg slik at jeg har blitt et OFFER om dere vil, x antall ganger i mitt flyvende liv. X antall ganger mitt eget valg og x antall ganger ufrivillig.
I hovedsak gjelder dette SAS. Så det er her jeg bare vil tilføye.De har ordnet opp på best mulig måte hver eneste gang,aldrig gitt meg noen skuffelser.
Her snakker vi om mat,penger overnatting,transport osv.Tommelen opp for SAS.
Værre er det med alle de personlighetene jeg kommer over og blir tilhører av som lager et jæ.........spetakkel ved gate når et problem oppstår. Trenger jo ikke å snakke for hele Gardermoen.

Det skal dem ha, dem er jævlig dyktig på det området og har et meget godt apparat på plass. :up:
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Vel, det har vært noen rettsavgjørelser i EU som indikerer at man har krav på samme type erstatning som ved denied boarding hvis forsinkelsen er tilstrekkelig lang (jeg synes å huske at de sakene det var snakk om ble indikert 3-4 timers forsinkelse).

Jeg betviler sterkt at crew mangel kan defineres slik at dette går inn under ekstraordinære omstendigheter. EU-retten har, så langt jeg har forstått det, kjørt nokså sterkt på passasjerenes rettigheter og at ekstraordinært skal være virkelig ekstraordinært. Noe sykdom ut over det vanlig er neppe ekstraordinært, manglende crew meals, valid visas osv. er vel heller ikke det... ;)

Det er ikke ”noen” rettsavgjørelser i EU som støtter dette. Det er EN dom som heter ”Sturgeon” avsagt av ECJ ”fourth chamber” som har gitt en ”preliminary ruling” på spørsmål som ikke var stilt av domstolen som ba om en ”preliminary ruling” på hvor langt man strekke begrepet forsinkelse. Altså er f. eks en forsinkelse på 24 timer å betrakte som en CNL flight!

Her har ECJ skapt svært stor forvirring.

Det er dom fra ECJ ”GRAND CHAMBER” i sak :
C-344/04 R(International Air Transport Association and European Low Fare Airline Association) v Department for Transport [2006] ECR I-00403 ("IATA")

Denne slår klart fast at forsinkelse ikke gir rett noen kompensasjon. Dette følger også av lovteksten i forordningen artikkel 6. som regulerer dine rettigheter ved forsinkelse, samt av forarbeider. ECJ har skapt så mye forvirring om EC261/04 ved ”Sturgeon” at det ligger mange forespørsler fra domstoler om hvordan forordningen skal tolkes, og i UK er alle krav om kompensasjon ved forsinkelse satt på vent frem til ECJ har oppklart dette, altså hva som er gjeldene rett.
 
Re: Kompensasjon dersom man mister neste fly på gjennomgående billett

Det er ikke ”noen” rettsavgjørelser i EU som støtter dette. Det er EN dom som heter ”Sturgeon” avsagt av ECJ ”fourth chamber” som har gitt en ”preliminary ruling” på spørsmål som ikke var stilt av domstolen som ba om en ”preliminary ruling” på hvor langt man strekke begrepet forsinkelse. Altså er f. eks en forsinkelse på 24 timer å betrakte som en CNL flight!
---

ECJ har skapt så mye forvirring om EC261/04 ved ”Sturgeon” at det ligger mange forespørsler fra domstoler om hvordan forordningen skal tolkes, og i UK er alle krav om kompensasjon ved forsinkelse satt på vent frem til ECJ har oppklart dette, altså hva som er gjeldene rett.

Det er vel to saker i ECJ - Sturgeon v Condor og Bock v Air France. Jeg har også registrert at det er en viss usikkerhet i tolkningen, og at det har vært diskusjoner i UK om tolkningen.

Nå er vel forøvrig ECJ den instansen som har størst autoritet på området i forhold til tolkning av EUs lovverk, er det ikke? Storkammersaker/plenumssesjoner er vel også nokså uvanlig, slik jeg har forstått det, så det meste synes å foregå i forskjellige kamre. Men dette er ikke akkurat innenfor mitt primærkompetanseområde....:)
 
Back
Top