• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kommer «Inflight magazines» tilbake?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Kommer «Inflight magazines» tilbake?

Jepp. WiFi og Flightradar24 er en fin kombo.

Men hva tenker folket om wifi. Bør det være gratis (uten ekstra kostnad) eller skal man betale for tilgang. Det er jo ikke akkurat noen betalingsmur på magasinene?

Icelandair har slike skjermer og det var vel stort sett det jeg så på tur/retur Seattle i fjor.

Ja, det stemmer Icelandair har det. Og SAS hadde det før i alle klasser til USA, men etter oppgradering av kabinen fjernet de det i Plus og Business class (jeg tror det fortsatt er i SAS Go).

Er jo bare å dra opp Flightradar24-appen om man har inflight Wi-Fi. Det jeg stort sett bruker inflight Wi-Fi til....å følge med på FR24 [emoji2929][emoji2929]

Tja, prøv det f.eks. på WF.... :)

Er jo bare å dra opp Flightradar24-appen om man har inflight Wi-Fi. Det jeg stort sett bruker inflight Wi-Fi til....å følge med på FR24 [emoji2929][emoji2929]

Ja, det er sant. Det kan man. Men Flightradar24 mangler en "On board mode" "knapp" som man kan trykke på når man er på det flyet. Så da hadde bare den relevante informasjonen man ønsker kommet opp. Og så må man ha et feste eller et sted der man kan ha telefonen permanent. For jeg ønsker å ha den infoen opp hele tiden så jeg bare kan kaste øynene på den når jeg ønsker.

Icelandair har slike skjermer og det var vel stort sett det jeg så på tur/retur Seattle i fjor.

SAS har også skjermer i "taket" på de gamle A321-200. Men de sluttet å bruke de for lenge siden, veldig synd. For der kunne det vært flyinformasjon.

Kanskje jeg skal begynne å jobbe hos SAS IT... Nei jeg tror ikke det.... :colgate:

Jeg synes inflight magazines var fine å lese i før. Ikke så mye på grunn av alt fjaset. Men flåteoversikt og rutekart var superinteressant. Nå finner man vel mye bedre flåteoversikter på internett.

Ja en flåteoversikt finner man veldig lett på Internett. Men rutekart har de ikke på Internett, SAS hadde det men de fjernet det. Ikke bra.
Det er mye bedre å kunne se på et kart hvor selskaper flyr til.

En del av selskapene viser jo fly-status på wifi-siden uten at man må betale for det også.

Og sitter man ved vinduet får man inn GPS-signaler og kan se hastighet og hvor man er om man har lastet ned eks. google maps for offline-bruk også, da funker det uten noe wifi el.l.

Jepp. WiFi og Flightradar24 er en fin kombo.

Men hva tenker folket om wifi. Bør det være gratis (uten ekstra kostnad) eller skal man betale for tilgang. Det er jo ikke akkurat noen betalingsmur på magasinene?
En del selskaper har gratis tilgang på selskapsinfo og online-magasin via wifi ombord.

Wizz har fortsatt blekke i stollommma. De har også fin oversikt over flåten sin på de siste sidene.

Synst egentleg at Perspektiv var ganske bra (men det forsvann vel i den forma pre-pandemi?). n var også litt tidtrøyte. Og drivstoff-tala til SAS har eg jo sett på kvar einaste tur sidan det gjekk i F50 og DC9, moro (og bortkasta) å samanlikne dei ulike typane.

Wizz har fortsatt blekke i stollommma. De har også fin oversikt over flåten sin på de siste sidene.

Wizz air er et lavprisselskap og de har det. Henger ikke på grep.

Da bare graver SAS sin egen grav hvis de skal gå mot strømmen.

Blir veldig spennende å følge med på utviklingen av dette når flytrafikken har blitt 100% friskmeldt.

Wizz air er et lavprisselskap og de har det. Henger ikke på grep.

.

Tror de Wizz har det magasinet for å være greie? Det er så fullt av reklame for alt mulig ræl at de får betalt for å ha det fremme

Det er bra de har det så kan jeg som kunde bestemme om jeg syns det er interessant eller ikke.
I USA er alle magasiner med reklame, og der er det noen blader jeg liker og jeg syns det ar bare at de er der.

Da bare graver SAS sin egen grav hvis de skal gå mot strømmen.

Tror virkelig ikke et evt. fysisk magasin er det som avgjør om SAS overlever eller ikke...

Tror virkelig ikke et evt. fysisk magasin er det som avgjør om SAS overlever eller ikke...

Nei, det gjør ikke det.
Men at jeg som kunde skal få velge om jeg ønsker ekstra utvalg eller ikke er det som er viktig for meg.
Hvis SAS bare fjerner og fjerner ting og det kommer ikke noe nytt/ekstra til de lojale kundene, ja da bare forsvinner de.

Det er "Inflight magazines" som vi snakker om her, og det er lang liste med ting som SAS har fjernet.

Husk at til tross for at disse magsinene er reklamefinasierte koster det fortsatt å ha de ombord i form av drivstoff. Tar man å multipliserer vekten av et magasin med seter og så med daglige flygninger til flyet, flåtestørrelse og dager i året blir det en god del ekstra tusen tonn å drasse rundt på i løpet av året. Det er sikkert gode reklameinntekter for selskapene, men fortsatt en balanse som skal gå opp. I disse miljøtider kan man heller ikke forsvare å frakte masse tungt ikke-miljøvennlig hvitt papir som ''ingen'' leser, når selskapene skryter av å ha lette seter og fjerner all unødvendig vekt.

Før i tiden, da WIFI var ikke-eksisterende på fly var nok disse magasinene et fint tidsfordriv og noe de fleste bladde i på en 6-timers tur til LPA, men nå er det om og gjøre å logge seg fortest mulig på WIFI, og jeg tror nok selskapene ser det kan være mer å hente der i framtiden og dropper derfor å gjeninnføre magasinene.

Så kommer sikkert noen til å forsøke å lansere det på digitale plattformer, men hvem gidder å lese en halvdårlig skrevet anmeldelse av en tilfeldig vingård i Spania når du selv kan søke deg frem til vesentlig bedre artikler på nettet som finnes ombord?

Ombordmagasinenes tid er nok forbi.

Back