Køer med ukjent årsak på Flesland

Re: Køer med ukjent årsak på Flesland

Kanskje noen burde gi dem en innføring i bruk av Excel ... ? ;)

Evt. køteori, de har sikkert det faget på UiB

De er vel livredde for å slippe gjennom en flaske vann igjen etter hendelsen tidligere i uka.

Det er halvparten av antall luker i SVG. Det burde gi et hint, ettersom BGO tross alt har ganske mye mer trafikk.

Når en har 3 bånd, og strengt tatt burde hatt 6, så blir det et problem! Da blir også køene lange. Min personlige rekord er når køen stoppet i inngangsdøren...

En leser i BT har funnet løsningen!

Kanskje man skulle effektivisere litt? Hvem er det egentlig man er redd? Så vidt jeg vet er det ingen etnisk norske som noen gang har prøvd å sprenge seg selv på et fly eller andre steder. Det er muslimer man er redd for. Da er det eneste logiske å sjekke de som har arabisk eller afrikansk utseende.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Koekaos-paa-Flesland-1025131.html

Jeg kan skjønne at man kan lure på mye rart, men akkurat her høres det jo ut som ingen har kontroll

- Vi har ikke spesielt lav bemanning i sikkerhetskontrollen. Det er heller ikke ekstremt mange flypassasjerer her. Vi prøver nå å se på måten vi jobber på i sikkerhetskontrollen, sier Solberg.
(Solberg er securitysjef ved Flesland)
Og i samme åndedrag:
Terminalsjef på Flesland, Alf Sognefest, beklager de lange køene.
...
- Det skal bare ta noen minutter å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen på Flesland, så vi er veldig lei oss for det som har skjedd. Sannsynligvis er det ekstraordinær stor trafikk som er årsaken, det har blant annet vært noen store konferanser i byen, sier han.

Så iflg. sikkerhetssjefen er det ikke veldig mye folk, men iflg. terminalsjefen er det antagelig ekstraordinær stor trafikk. Hva annet enn :rolleyes: kan man si...

(Mine uthevinger)

Terminalen på Flesland er ganske enkelt ikke bygd for den trafikken og det sikkerhetsregimet som er gjeldende i dag.

Det er utrolig hvor mange mennesker man kan skuffe igjennom tre linjer hvis man bare legger forholdene til rette. Og etter hva jeg har fått høre fra forskjellig hold i dag, er det ikke så mye som skal til for å gjøre det bedre ... hvis viljen er tilstede.

Det er utrolig hvor mange mennesker man kan skuffe igjennom tre linjer hvis man bare legger forholdene til rette. Og etter hva jeg har fått høre fra forskjellig hold i dag, er det ikke så mye som skal til for å gjøre det bedre ... hvis viljen er tilstede.

De har fire linjer, men er ofte at man bare har to sånne portaler åpent, så dette begrenser kapasiteten til i praksis to linjer, selv om det ser ut som man gjør mye.

-A

Vel - etter hva jeg ble fortalt var alle sluser åpne og fullt bemannet da det var som verst .. og vedkommende som fortalte det har ihvertfall ingen grunn til å juge .. ;)

Jeg kom heldigvis motsatt vei i dag rundt de tider, men hver gnag jeg komemr og finner kø der oppe så er det typisk at de har to bånd og èn enkel portal åpen mellom de. Da går ting pr def like treigt og alt ser bare litt mer imponerende ut.

-A

De bør lære av USA. I rushtidene der har de ofte egne funksjonærer som går rundt og gir folk informasjon og små tips om hva de kan gjøre FØR de kommer frem til selve båndet. Tømme lommer, ta av seg jakke m.m. sparer gjerne ikke mer enn 15-20 sekunder, men legg det sammen med 1000 pax, så nærmer vi oss noe. Slike ting skulle man tro var selvsagt, men det er mange som ikke reiser like mye som oss - og det er de som koster tid ;)

Alternativt kunne de hatt en egen Fast Track for fullprispax og gullkortkunder (uavhengig av selskap). Dette er personer som flyr mye, og som gjør ting vesentlig raskere enn Ronny og Laila på rølpetur. Hvis dette blir for "jantelovsk", får de heller innføre Slow Track - alle barnefamilier, personer med mange håndbagasjekolli m.m.

Det mest alvorlige er likevel at personen som ser på skjermen regelmessig må reise seg selv for å legge bagasje som må screenes ekstra foran på båndet. Vedkommende burde kun sitte i ro, slik at båndet gikk jevnt og trutt. Ofte er det null kø gjennom detektoren, men en endeløs rekke av folk som venter på å deres bagasje skal gå inn i selve slusen.

De har hatt det før, folk som gikk rundt og informerte, og brukte en håndholdt metaldetektor på sko så folk kunne gjøre seg klar til å ta de av.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mer-koekaos-paa-Flesland-1025968.html

Makan til tilfeldigheter da. I går var det så lang kø som det aldri har vært før i følge noen ansvarlige personer, men i dag er de visst like store. Maks uflaks? Ellers var det bare en stor bløff i går om at det aldri har vært så store køer....

Uansett, så kommer ikke dette til å bli bedre før ny terminal er på plass i 2013, så det skal bli festlig å reise over BGO fremover når flytrafikken etter hvert tar seg opp igjen.

Det var skrevet i kommentarfeltet på bt.no at noen som kjente noen mente at dette var ifbm med at det vra noen form for kontroll/revisjon av tjenesten nå om dagen og dermed var alt mer nøye. Jegmener også å mimre at det har vært et tema før.

-A

Skulle jo tro at problemet først og fremst er at køene er lange...

Det er vel mer en konsekvens. På nettnyheter nå skal årsaken til at det tar ekstra lang tid, være at de reisende ikke har pakket flytende varer i egne poser, slik man skal.

Men det er jo i tillegg åpenbart at Flesland ikke er dimensjonert for dagens trafikk, så da blir det køer....

Back