Knuts Quiz

7) Her tenker KnutW nok på Luthansawaffes eller egentlig protypen av Focke-Wulff Fw 200 Condor som fløy mellom Berlin (Staaken) og New York, NY (Floyd Bennett Field). Det var den første flighten mellom byene med fly, ikke lufskip.
 
Nå er KOG i siget, meget bra og korrekt. Første transatlantiske non-stop med "et luftfartøy tyngre enn luft" som jussen kaller det (les: fly), fra øst mot vest.
Lufthansawaffe er nok også en kort og grei oppsummering av forholdene dengang.

Har du fått tenkt mer på alternativer til spørsmål 3, det siste som står ubesvart?
 
Last edited:
Jeg trodde det var Paris-London. USA er jeg mer skeptisk til siden det var så mye rart som fløy "shuttle".

Men du skriver:
Mellom hvilke to byer gikk det først kun jetfly på rute?

Betyr det at det ikke er det nå?

Her melder jeg pass.
 
Ja, jeg slet litt med å formulere det spørsmålet på en kort og grei måte uten å miste essensen i det. For å ta det siste først; Ikke meld pass, en mann med dine kunnskaper tar denne oppgaven, og du har jo allerede vært inne på noe av essensen i riktig svar. (hint, hint)

Ruten betjenes faktisk av de samme to flyselskaper den dag i dag, de har begge beholdt sine opprinnelige navn. I tillegg er det nå et nyere selskap som også trafikkerer denne ruten.

Dette er altså mellom de to byene der det for første gang bare ble benyttet jetfly på de fast oppsatte ruteflyginger. Og, for ordens skyld, det er non-stop flyginger det er snakk om her.
 
Husker ikke nøyaktig antall dager (10-12?), men SAS slo Air France såvidt med å starte Caravelle-rute først. Første tur gikk Køben - Beirut med noen mellomlandinger.

Nej, så var det ju inte , Air France var först. SAS flög en "non-revenue service 26 April 1959" men det hade Air France redan gjort 18 April 1959. Air France startade revenue service med Caravelle 6 maj 1959 och SAS 15 maj , alltså nio dagar senare. Som John Wegg skriver om SAS flygning 26 april: "erroneasly claimed by SAS as 1st Caravelle service".
 
Nej, så var det ju inte , Air France var först. SAS flög en "non-revenue service 26 April 1959" men det hade Air France redan gjort 18 April 1959. Air France startade revenue service med Caravelle 6 maj 1959 och SAS 15 maj , alltså nio dagar senare. Som John Wegg skriver om SAS flygning 26 april: "erroneasly claimed by SAS as 1st Caravelle service".

Så bra! Der fikk vi akkurat den form for fakta- og informasjonsdiskusjon som er så artig. Altså artig på norsk, ikke svensk! (Artig=høflig på svensk)

Men dette er jo en interessant opplysning. Det ble jo nevnt i et svar her, med referanse til nettopp John Wegg's bok, at det var SAS som startet først med Caravelle, og det er det jeg også har lest flere steder. Det er vel slett ikke umulig at skandinaviske medier i sin iver etter å få en rekord til SAS "glemte" at dette ikke var en vanlig ruteflyging? Og datoene du nevner stemmer jo i så fall også med at SAS var 10 dager før ute.
Har du noen flere detaljer om denne non-revenue turen RolfL, var det den som gikk til Beirut, og i så fall med stopp/mellomlanding hvorhen?
 
SAS fløj den første kommercielle flyvning med SE-210 den 26. maj 1959.
Det er ikke fordi jeg vil have ret, det er bare et indspark til
diskussionen....;)

Kilde: Anders Buraas: Fly over fly -historien om SAS
Gyldendal Norsk Forlag 1972, p. 131
 
Folkens; vi begynner å skli litt ut fra temaet (quiz) her, moderator får stanse oss hvis han synes det blir for galt, men dette er jo i høyeste grad en interessant sak. Det ser ut til at det er flere forskjellige datoer som er publisert om samme flyvning på forskjellige steder av forskjellige forfattere.

Det er vel knapt noen gjenlevende som kan huske dette bestemt lengre, og derfor er det jo de nedskrevne datoer vi må forholde oss til. Én mulighet er jo at det over tid har blitt benyttet datoer for hhv. non-revenue test flighter og første normale ruteflyging med betalende passasjerer litt om hverandre, og at disse etter som årene har gått har blitt blandet sammen. En annen er at disse datoene med vilje har blitt misbrukt for å gi inntrykk av at SAS var først ute med å fly Caravelle på rute. At datoene 26 april og 26 mai kan være en slurvefeil mtp. måneden er jo også sannsynlig.

Men, er det noen som har et forslag til svar på spørsmål 3?
 
Etter all denne diskusjonen som ligger her nå, så er det jo i så fall kanskje også svaret på 3) som ligger ute. Altså Caravelle mellom Køben og Paris, SAS og Air France, 1959?
 
Det er enten Paris eller London og jeg vil mene at det må være på 1960-tallet. Siden de rådende britiske selskapene på den tida, BEA og BOAC, forsvant som egne entiteter i det neste tiåret, står vi igjen med Paris.

Og så langt kom jeg før jeg fikk beskjeden "skulle ikke du pynte juletreet..."
 
Voldsomt hvor opphengt dere har blitt i London og Paris? Det er ingen av dem, og det ligger et meget godt hint lenger ned i tråden. Du får sette deg ned med en gløgg og pepperkake/krumkake og lese igjennom en gang til når du er ferdig med julepynten...
 
Voldsomt hvor opphengt dere har blitt i London og Paris? Det er ingen av dem, og det ligger et meget godt hint lenger ned i tråden. Du får sette deg ned med en gløgg og pepperkake/krumkake og lese igjennom en gang til når du er ferdig med julepynten...

Er hintet Beirut? MEA fløy jo Comet 4, så kanskje de føy disse til CPH og når SAS fløy Caravelle på samme ruten, altså CPH-BEY?
 
Er hintet Beirut? MEA fløy jo Comet 4, så kanskje de føy disse til CPH og når SAS fløy Caravelle på samme ruten, altså CPH-BEY?

Slett ikke noen dum tanke, men nei. Dessuten mellomlandet Caravellen minst to steder på Beirut-ruten.
 
Ordet 'shuttle' trigger en reaktion hos mig! British Airways kaldte for mange
år siden deres LHR-GLA rute for 'shuttle', den gik i timedrift, så
vidt jeg husker. Iflg. Wikipedia åbnede British European Airways en jet
opereret rute mellem LHR og den ny Abbotsinch lufthavn i 1966. Samme
år begyndte British United også på GLA - LON, men det var vist til LGW.
Hvis det ikke var BUA, kan jeg ikke komme i tanke om, hvem det skulle
være.

Jeg ved ikke, om dette bud er helt ude i skoven, om ikke andet er
det et forsøg værd....:)

Edit: den anden carrier i 1966 med jet på LHR-GLA var British Eagle!
 
Last edited:
Folkens; vi begynner å skli litt ut fra temaet (quiz) her, moderator får stanse oss hvis han synes det blir for galt, men dette er jo i høyeste grad en interessant sak. Det ser ut til at det er flere forskjellige datoer som er publisert om samme flyvning på forskjellige steder av forskjellige forfattere.

Det er vel knapt noen gjenlevende som kan huske dette bestemt lengre, og derfor er det jo de nedskrevne datoer vi må forholde oss til. Én mulighet er jo at det over tid har blitt benyttet datoer for hhv. non-revenue test flighter og første normale ruteflyging med betalende passasjerer litt om hverandre, og at disse etter som årene har gått har blitt blandet sammen. En annen er at disse datoene med vilje har blitt misbrukt for å gi inntrykk av at SAS var først ute med å fly Caravelle på rute. At datoene 26 april og 26 mai kan være en slurvefeil mtp. måneden er jo også sannsynlig.

Ytterligare några kommentarer , i huvudsak från John Weggs fantastiska Caravelle-bok. Innan boken kom i tryck så hade John under många år samlat material från ett stort antal källor, officiella myndigheter, flygbolag, fabriken , privatpersoner, logböcker m.m. och resultatet blev ju "Caravelle, the complete story". Moderator kanske kan flytta detta till flyhistorisk forum ?

“With great fanfare, on Sunday 26 April 1959, SAS operated a “special inaugural service” from Copenhagen to Beirut, via Düsseldorf, Vienna and Athens.”
Ombord fanns journalister och andra speciellt inbjudna gäster och flygningen flögs med Caravelle LN-KLH Finn Viking. På varje mellanlandning hölls ”ceremonies heralding the inaugural SAS flight” och SAS fick mycket publicitet. John Wegg fortsätter: ” ironically on a day when Air France, which had flown many earlier press trips, conducted a similar event for journalists”.
Vidare från John Weggs bok: “As planned, SAS began revenue Caravelle service on 15 May, nine days after Air France”
“On 26 April, Air France operated a press trip with F-BHRB from Paris to Barcelone, Roma, Frankfurt and London. SAS decided to operate a similar press and publicity “inaugural” service on the same day which it claimed , erroneosly, as the world´s first Caravelle service. Air France Caravelle F-BHRB had already operated a promotional trip on 18 April to Roma and Torino. Despite advertising the beginning of Caravelle service on 5 May , in fact Air France started a day later, possibly bacause of the damage sustained by F-BHRA in an overrun incident at Orly at the end of April. Air France thus inaugurated the world´s first regularly scheduled revenue passenger Caravelle service on Wednesday , 6 May 1959"
 
Takk for et veldig bra innlegg RolfL! Ser ut til at SAS' PR-avdeling virkelig hadde gjort jobben sin. Dette med at SAS var først med Caravelle har jo satt seg som en "sannhet" etterhvert. Tydeligvis på tide å revidere barnelærdommen...

oy-viv: Dessverre. Opplysningene dine er sikkert korrekt, men det er som nevnt hverken London eller Paris som er med i riktig svar på spørsmål 3.
 
Last edited:
Slett ikke noen dum tanke, men nei. Dessuten mellomlandet Caravellen minst to steder på Beirut-ruten.

Er det da shuttle som er hintet, og at Caravellen stoppet i DUS på veien til BEY fra CPH. Da fløy kanskje Lufthansa også DUS-CPH?
 
Nei, Lufthansa fikk ikke jet før med 707 i 1960. Den gikk kun HAM - FRA - IDL (Kennedy var ikke skutt ennå) og FRA - ORY - YUL.
Hintet ligger i en av kommentarene i tråden.
 
Last edited:
Etter å ha tenkt litt på dette, lurer jeg på om det kan være SAS og Finnair som begge fløy Caravelle mellom København og Helsinki!?
(Jeg tenkte også litt på SAS og Aeroflot mellom København og Moskva med Caravelle og Tu-104, men her det vel ikke kommet inn en tredje aktør!?)

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Back
Top