Knuts fredagsquiz

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Dagens quiz har rullebaner i gamle dager som hovedområde, mest i Norge men også utaskjærs. Så her er det bare å skjerpe de små grå før kveldens inntak av både det ene og det andre tar overhånd.
Det er som vanlig noen som er enkle å sjekke på nettet, andre ikke. Og kanskje vi får en diskusjon om enkelte som fører til at gammel lærdom må byttes ut med ny. Hvem vet, vær så god:

1) Mange gamle rullebaner fra dengang da rundt om i verden har en lengde på nøyaktig 1828,8 meter. Hva er bakgrunnen for denne noe spesielle lengden?

2) En gang i tiden var det planlagt en rullebane i Norge som skulle bli hele 4200 meter lang. Hva og hvor var dette? Og hva skulle rullebanenummeret ha vært hvis den hadde blitt bygget?

3) En norsk rullebane på 3000 meters lengde har en meget spesiell overflate og merking. Hva er dette? Både overflaten og merkingen.

4) Hvilken flyplass i Norge var først ute med fast dekke på rullebanene? Og hva var banenumrene?

5) Hvilke flyplasser i Norge har (og har hatt) to rullebaner? Her tar vi med både fast og løst dekke.

6) Og som en oppfølger til nr. 5; Hvilke flyplasser i Norge har eller har hatt fire rullebaner?

7) Hvilken flyplass i Norge var først med to parallelle rullebaner?

8) Hvilken flyplass i verden har den lengste taksebanen? Her menes én sammenhengende taksebane, ikke en kombinasjon av flere som f.eks fra Polderbaan på Schiphol. Jeg har naturligvis ett fasitsvar, men ser at det kan bli diskusjonstema.

9) Hvilken flyplass i Norge ligger nærmest en flyplass i USA? Navnet på begge.
 
1. Minimumslengde på rullebane er/var anbefalt å være 6000 fot ?

2 - 9: Må på hytta....
 
4) ENZV/SVG Sola flyplass var den andre flyplassen i Europa med fast dekke på rullebanen. Jeg kjenner ikke de opprinnelige banenumrene, men de hadde andre retninger enn de to den har i dag.

5) To rullebaner: ENGM/GEN Gardermoen, Fornebu, Andenes, Værnes, Sola, Starmoen ved Elverum, Lista ved Farsund, Lakselv, Forus ENFO, Bardufoss kunne fått, men den ble aldri åpnet.

6) 4 rullebaner i Norge..? Fornebu hadde 4 til sammen, men aldri åpne samtidig. Men hvis hver retning på en rullebane utgjør to rullebaner, så har jo alle i spm 5 hatt 4...

7) Det må vel være Lakselv slik den ble bygget ut av tyrskerne under krigen....

9) Nærmest USA, kan det være Longyearbyen?

og til spm 3): Lurer på om det er Lista
 
9) Regnes stripa på Jan Mayen som flyplass? Andre veien blir det kanskje Bangor? For da regner jeg ikke amerikanske flybaser i andre land som amerikanske flyplasser
 
2) En gang i tiden var det planlagt en rullebane i Norge som skulle bli hele 4200 meter lang. Hva og hvor var dette? Og hva skulle rullebanenummeret ha vært hvis den hadde blitt bygget? Kan dette ha vært at de skulle slå sammen rullebanene i Bodø og dermed bruke hele lengden?

3) En norsk rullebane på 3000 meters lengde har en meget spesiell overflate og merking. Hva er dette? Både overflaten og merkingen. Lista, FAN. Betongdekke.

8) Hvilken flyplass i verden har den lengste taksebanen? Her menes én sammenhengende taksebane, ikke en kombinasjon av flere som f.eks fra Polderbaan på Schiphol. Jeg har naturligvis ett fasitsvar, men ser at det kan bli diskusjonstema. Taksebanen Løvenstrasse mellom Sola og Forus ligger vel langt oppe her, selv om denne ikke finnes lengre.

9) Hvilken flyplass i Norge ligger nærmest en flyplass i USA? Navnet på begge. LYR-BTI. Med mindre det er en liten isbane nær Gordon, Alaska om teller med her.
 
Vi holder oss på hjemmebane.... :lol:

2. Det ble under krigen planlagt en rullebane på Sola med en slik lengde. Den skulle gå fra der Löwenstrasse (i dag heter veien Forusbeen) svinger nordover ved Bærheim ut til Solabukta. Den hadde dermed gått parallelt med og på nordsiden av den kortere 11/29 som ble bygget ut. Så da kan vi vel kalle den 11/29. Eller 11L/29R? Jeg har sett en modell av dette utstilt på flymuseet på Sola, det er også bilde i Jan Petter Helgesens "Kampen om Sola", se under.

4. SVG var først i Norge med fast dekke, i Skandinavia (og Europa for øvrig) var bare Bromma tidligere. Hvis jeg ikke er helt på bærtur var banenumrene 13/31 og 03/21.
 

Attachments

  • skann0002 (2).jpg
    skann0002 (2).jpg
    494.6 KB · Views: 137
Last edited:
Nr. 8: Kanskje Riyad har lengste taxebane, den flyplassen er ganske utsrakt.
Hørte en gang den var verdens største flyplass i område, men ikke pax.
 
9) Regnes stripa på Jan Mayen som flyplass? Andre veien blir det kanskje Bangor? For da regner jeg ikke amerikanske flybaser i andre land som amerikanske flyplasser

Nei, burde kanskje spesifisert akkurat det litt mer nøye. Jeg mener kun flyplasser i selve USA, ikke f.eks. baser som Ramstein o.l. Og ja, Jan Mayensfield -flystripa der blir kalt det- må vi vel regne som norsk flyplass.
 
Last edited:
Nr. 8: Kanskje Riyad har lengste taxebane, den flyplassen er ganske utsrakt.
Hørte en gang den var verdens største flyplass i område, men ikke pax.
Bra forslag, Riyad er vel definitivt på pallplass i størrelse med rundt 35 kvadratkilometer areal, men såvidt jeg kan se ikke lengst taksebane.
 
Last edited:
2. Det ble under krigen planlagt en rullebane på Sola med en slik lengde. Den skulle gå fra der Löwenstrasse (i dag heter veien Forusbeen) svinger nordover ved Bærheim ut til Solabukta. Den hadde dermed gått parallelt med og på nordsiden av den kortere 11/29 som ble bygget ut. Så da kan vi vel kalle den 11/29. Eller 11L/29R? Jeg har sett en modell av dette utstilt på flymuseet på Sola, det er også bilde i Jan Petter Helgesens "Kampen om Sola", se under.

Som jeg sa innledningsvis, man lærer stadig nye ting på dette forumet! Når jeg gjør et dypdykk i de små grå erindrer jeg faktisk å ha hørt eller lest om dette prosjektet en gang i tiden, men må bare innrømme at jeg ikke visste dimensjonene. Mener å huske at den var påtenkt til bruk for store og tunge atlantiske rekognoseringsfly? Takk for info og oppdatering! Men, det var ikke det rullebaneprosjektet jeg hadde i tankene, dette var helnorskt og ikke utarbeidet i Berlin. Og nei, det var heller ikke Bodø, selv om den totale lengden der drar seg mot 4 km.
 
Last edited:
Fanken, da er jeg nesten på flere slike oppgaver.
Som å gå på byn og nesten ta med dame hjem..
Får vel jobbe litt hardere med saken:)
 
9) Hvilken flyplass i Norge ligger nærmest en flyplass i USA? Navnet på begge. LYR-BTI. Med mindre det er en liten isbane nær Gordon, Alaska om teller med her.


MEGET godt forslag, men de to jeg har i tankene er det littegrann kortere avstand i mellom. Og bare for ordens skyld, vi snakker om flystriper på fast grunn, men ikke nødvendigvis med fast dekke.
 
3) Lista, FAN. Betongdekke.

8) Taksebanen Løvenstrasse mellom Sola og Forus ligger vel langt oppe her, selv om denne ikke finnes lengre.

Gode og vettuge forslag, men nei.

Lista er derimot den flyplassen på det norske fastlandet som ligger nærmest...hint, hint.

Trodde faktisk deler av veien Sola - Forus nærest Forus fremdeles het Löwenstrasse? Lenge siden jeg har kjørt på de kanter nå, men dengang jeg var ung :old var det fremdeles godt synlig betongdekke i 15 meters bredde utenfor vegvesenets asfalt. En del av de gamle shelter-murene sto også igjen langs veien, dette var på midten av 1980-tallet. Som sagt, godt forslag men den vi skal frem til er omtrent dobbelt så lang. Dog lurer jeg på om ikke også deler av den den blir brukt som bilvei når det ikke er flytafikk..?
 
Last edited:
MEGET godt forslag, men de to jeg har i tankene er det littegrann kortere avstand i mellom. Og bare for ordens skyld, vi snakker om flystriper på fast grunn, men ikke nødvendigvis med fast dekke.

Får prøve LYR-BRW i stedet, da.
 
Ny-Alesund Hamnerabben Airport NNN/ENAS

Er det offisiell IATA-kode? Visste den har ENAS som ICAO-kode, men har aldri hørt NNN brukt. Lufttransport flyr jo rute dit, så den burde kanskje ha en. Uansett, godt gjort! Tenkte de fleste ville foreslå Bergen /Florø /Ålesund over til Maine, men Svalbard -Alaska er omtrent bare halvparten av den distansen.
 
Back
Top