Knallvær på øya!

Paulo

Paulo Fernandes
Knallvær på øya!

De siste tre dagene på øya har vi hatt klar himmel nesten 24/7 her i Keflavik! Da måtte jeg selvfølgelig reservere et fly å bygge litt flytimer =)

På torsdag tok jeg en venninne fra Norge ut på tur! Plukket henne opp på Reykjavik flyplass (BIRK). Alltid fint å se gleden som flyvning kan gi andre =) Alle bildene i dette innlegget er tatt av Kanutte Torsteindottir Næss ©

Kanutte003.jpg

Avgang fra rullebane 13:

Kanutte3.jpg

Kanutte4.jpg

Kanutte6.jpg

Kanutte7.jpg

Vulkanen Bárðarbunga er fortsatt aktiv og skaper mye forurensing i disse dager. Det gjør også at sikten er noe redusert pga disen som ligger rundt vulkanen.

Kanutte8.jpg

Vestmannaeyjar i solnedgang:

Kanutte9.jpg

Kanutte11.jpg

Kanutte12.jpg

Kanutte13.jpg

Seljalandsfoss:

Kanutte14.jpg

Kanutte15.jpg

Tilbake til Reykjavik:

Kanutte16.jpg

Vi måtte gi plass for en Fokker-50 fra Air Iceland som også skulle lande:

Kanutte17.jpg

Så ble vi sendt bak Fokkeren:

Kanutte19.jpg

Fokker-50n var fortsatt på rullebanen da vi var veldig nærme threshold - så flygelederen ga beskjeden: "Go-around"...

Kanutte22.jpg

...som resulterte i enda et bilde av Reykjavik:

Kanutte23.jpg

På landingsforsøk nr. 2 var rollene snudd, denne gangen måtte en Fokker vente på oss:

Kanutte24.jpg

Fins det noe vakrere? :P

Kanutte25.jpg

Last edited:
Re: Knallvær på øya!

På lørdag fløy jeg med en PPL-student og en ATPL-student ved flyskolen. Alle bildene i dette innlegget er tatt av Axel Thimell ©

Her står en av dem, Axel, foran en KC-767A fra det italienske luftforsvaret:

Rif1.jpg

Rif2.jpg

Rif3.jpg

Etter at vi hadde fylt drivstoff (JET-A1) takset vi bak dette lille jetflyet - en Embraer Phenom 300 (si ifra hvis flytypen er feil):

Rif4.jpg

Rif5.jpg

Måtte ta et close-up-bilde av denne skjønnheten. Brasilianere vet hvordan de skal lage fly!

Rif6.jpg

Flyr forbi Snæfellsjökull:

Rif7.jpg

Flyr over Kirkjufell, vest på øya:

Rif10.jpg

Denne flygeren, med flere tusen flytimer på vingene, hold godt utkikk over at jeg gjorde ting rett :D

Rif11.jpg

Han fungerte også bra som autothrottle :P

Rif12.jpg

Rif13.jpg

Rif14.jpg

Avgang fra rullebane 06 på Rif flyplass (BIRF):

Rif15.jpg

Vi ankom Keflavik flyplass tidligere enn ventet og bestemte oss for å fylle tankene fulle for å være greie med de neste pilotstudentene. Axel smiler når han skjønner at han kan være inni den varme cockpiten mens jeg må ut i kulda for å fylle drivstoff.

Rif16.jpg

Dett var dett! Nå skal jeg snart ha min første ATPL-eksamen for dette semesteret, og etter den blir det veldig hektisk, så det blir nok ganske stille fra meg en stund fremover. Håper i hvertfall disse bildene ga mersmak =)

Last edited:
Re: Knallvær på øya!

Oj - herlige bilder!!!
Hvorfor var det ikke slikt vær da jeg var i Reykjavik forrige helg med de obligatoriske utfluktene og alt mulig?!

Back