• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Knallvær på øya!

Paulo

Paulo Fernandes
Knallvær på øya!

De siste tre dagene på øya har vi hatt klar himmel nesten 24/7 her i Keflavik! Da måtte jeg selvfølgelig reservere et fly å bygge litt flytimer =)

På torsdag tok jeg en venninne fra Norge ut på tur! Plukket henne opp på Reykjavik flyplass (BIRK). Alltid fint å se gleden som flyvning kan gi andre =) Alle bildene i dette innlegget er tatt av Kanutte Torsteindottir Næss ©

Kanutte003.jpg

Avgang fra rullebane 13:

Kanutte3.jpg

Kanutte4.jpg

Kanutte6.jpg

Kanutte7.jpg

Vulkanen Bárðarbunga er fortsatt aktiv og skaper mye forurensing i disse dager. Det gjør også at sikten er noe redusert pga disen som ligger rundt vulkanen.

Kanutte8.jpg

Vestmannaeyjar i solnedgang:

Kanutte9.jpg

Kanutte11.jpg

Kanutte12.jpg

Kanutte13.jpg

Seljalandsfoss:

Kanutte14.jpg

Kanutte15.jpg

Tilbake til Reykjavik:

Kanutte16.jpg

Vi måtte gi plass for en Fokker-50 fra Air Iceland som også skulle lande:

Kanutte17.jpg

Så ble vi sendt bak Fokkeren:

Kanutte19.jpg

Fokker-50n var fortsatt på rullebanen da vi var veldig nærme threshold - så flygelederen ga beskjeden: "Go-around"...

Kanutte22.jpg

...som resulterte i enda et bilde av Reykjavik:

Kanutte23.jpg

På landingsforsøk nr. 2 var rollene snudd, denne gangen måtte en Fokker vente på oss:

Kanutte24.jpg

Fins det noe vakrere? :P

Kanutte25.jpg

Last edited:
Re: Knallvær på øya!

På lørdag fløy jeg med en PPL-student og en ATPL-student ved flyskolen. Alle bildene i dette innlegget er tatt av Axel Thimell ©

Her står en av dem, Axel, foran en KC-767A fra det italienske luftforsvaret:

Rif1.jpg

Rif2.jpg

Rif3.jpg

Etter at vi hadde fylt drivstoff (JET-A1) takset vi bak dette lille jetflyet - en Embraer Phenom 300 (si ifra hvis flytypen er feil):

Rif4.jpg

Rif5.jpg

Måtte ta et close-up-bilde av denne skjønnheten. Brasilianere vet hvordan de skal lage fly!

Rif6.jpg

Flyr forbi Snæfellsjökull:

Rif7.jpg

Flyr over Kirkjufell, vest på øya:

Rif10.jpg

Denne flygeren, med flere tusen flytimer på vingene, hold godt utkikk over at jeg gjorde ting rett :D

Rif11.jpg

Han fungerte også bra som autothrottle :P

Rif12.jpg

Rif13.jpg

Rif14.jpg

Avgang fra rullebane 06 på Rif flyplass (BIRF):

Rif15.jpg

Vi ankom Keflavik flyplass tidligere enn ventet og bestemte oss for å fylle tankene fulle for å være greie med de neste pilotstudentene. Axel smiler når han skjønner at han kan være inni den varme cockpiten mens jeg må ut i kulda for å fylle drivstoff.

Rif16.jpg

Dett var dett! Nå skal jeg snart ha min første ATPL-eksamen for dette semesteret, og etter den blir det veldig hektisk, så det blir nok ganske stille fra meg en stund fremover. Håper i hvertfall disse bildene ga mersmak =)

Last edited:
Re: Knallvær på øya!

Oj - herlige bilder!!!
Hvorfor var det ikke slikt vær da jeg var i Reykjavik forrige helg med de obligatoriske utfluktene og alt mulig?!

Back