KLM utvider Europanettverket - Fem nye og en destinasjon forsvinner

Trist med Köln som jag hade planerat men jag förstår ju att det kan vara svårt att konkurrera med tåg.

De har jo en del avganger mellom AMS og Düsseldorf. Fra jernbanestasjonen på Düsseldorf flyplass til Köln Hauptbahnhof er det flere direktetog hver time med en reisetid på 39 minutter.

Raskeste togforbindelse mellom Schipool og Köln ligger på i underkant av tre timer og krever togbytte i Utrecht.

Er det ikke uvanlig at KLM starter med 1 daglige til noen av destinasjonene?

Trodde de var orientert mer mot 2 eller flere daglige på destinasjonene sine.. Men disse er kanskje ikke rettet mot business-markedet?

Ser samtidig at det er reduksjon på flytyper til SVG og for Summer 2016. Tidtabellen viser fortsatt 5 daglige avganger fra SVG, men kun med E190 og F70. Olja har skylda. Ingen B737 altså.

Ser samtidig at det er reduksjon på flytyper til SVG og for Summer 2016. Tidtabellen viser fortsatt 5 daglige avganger fra SVG, men kun med E190 og F70. Olja har skylda. Ingen B737 altså.

Fløy hjem ZHR-AMS-SVG mandag 18.jan. 17.30-flyet fra ZHR til AMS gikk med et E190 fly og flyet var sikkert 65% fullt med 2 pax i Business. Hadde en toseter for meg selv ved nødutgangene etter at jeg hadde fått lov til å flytte på meg. 21.10-flyet fra AMS til SVG gikk med et B737-900 fly og flyet var sikkert 90% fullt med 2 pax i Business. Hadde en treseter for meg selv ved nødutgangene etter at jeg hadde fått lov til å flytte på meg.

Skal i hvert fall si at belegget til SVG var overraskende høyt til å være en mandag kveld. Utrolig å se at KLM velger å justere ned med flytyper fra B737 til Cityhopper flyene med for det meste E190 når man ser at KLM har potensiale til å fylle opp flyene til SVG i dagens marked etter at LH og AF har trukket seg. Dette betyr vel sikkert bare enda mere stive priser ut i verden fra SVG fra S16.

http://airlineroute.net/2016/03/10/kl-alc-jul16/

KLM Royal Dutch Airlines today (10MAR16) is set to open reservations for its new Amsterdam – Alicante route, scheduled to commence on 04JUL16. The Skyteam member will be operating Boeing 737-700 aircraft on daily basis.

Planned schedule as follow.

KL1709 AMS0930 – 1210ALC 73W x6
KL1711 AMS1350 – 1630ALC 73W 6

KL1710 ALC1255 – 1540AMS 73W x6
KL1712 ALC1715 – 2000AMS 73W 6

Gode nyheter for mange Nordmenn som har flere muligheter til å komme seg til Alicante.

Personlig er jeg svært overrasket over at KLM ikke har servet Alicante tidligere.

De har satset mer på business destinasjoner og lite på leisure. Nå snur vel trenden seg der og når man ser at det er penger å hente i leisure destinasjoner. Slik ser man at andre nettverksselskaper også satser mer og mer på leirure destinasjoner.

Personlig er jeg svært overrasket over at KLM ikke har servet Alicante tidligere.

Transavia har servet Alicante i mange år. Man har kunnet kjøpe gjennomgående billett, men måttet betale for bagasje AMS-ALC ved innsjekk hos KLM (!)

Transavia har servet Alicante i mange år. Man har kunnet kjøpe gjennomgående billett, men måttet betale for bagasje AMS-ALC ved innsjekk hos KLM (!)

Har en viss følelse på at Transavia med lave kostnader har blitt brukt av KLM for å teste ruter hvor det går an å tjene penger slik at KLM kan ta over rutene senere. Man ser jo at KLM har tatt over ruter til Valencia, Torino, Alicante bare for å nevne noen eksempler.

Back