KLM problemer for kunde

Er vel ganske mange av de store selskapene som holder på slik, og noen av de små ;)

Last edited:
Men jeg tror nok KLM har rett. Nordmenn leser ikke den informasjonen som man får, og hører ikke på det man blir fortalt.

Det er ikke uvanlig at folk kommer til utgangen, uten å være sjekket inn - uten billett på en del av våre avganger som vi handler. Men de kommer med bekreftelsen og peker på referanse nummeret. Det til tross for at det noen linjer under står at innsjekk er påkrevd og billett skulle vært hentet evt tilsendt i posten. (Og dette er ikke snakk om flere sider med advokatmat, men et enkelt A4 ark...)

Superhai: Luftfartstilsynet har vurdert saken og sagt at KLM ikke har rett.

I juli kom Luftfartstilsynet frem til at Henrik Hassel hadde rett til 600 euro i kompensasjon fordi han ikke fikk være med flyet. KLM nekter imidlertid å rette seg etter dette.

Men jeg tror nok KLM har rett. Nordmenn leser ikke den informasjonen som man får, og hører ikke på det man blir fortalt.

Det er ikke uvanlig at folk kommer til utgangen, uten å være sjekket inn - uten billett på en del av våre avganger som vi handler. Men de kommer med bekreftelsen og peker på referanse nummeret. Det til tross for at det noen linjer under står at innsjekk er påkrevd og billett skulle vært hentet evt tilsendt i posten. (Og dette er ikke snakk om flere sider med advokatmat, men et enkelt A4 ark...)

Uansett, det virker jo som KLM kan ha gjort noe galt her ettersom han fikk medhold i klagenevnden. Fremstillingen er uansett tabloid.

Superhai: Luftfartstilsynet har vurdert saken og sagt at KLM ikke har rett.

Ja, jeg har lest det, men når KLM så innbitt ikke retter seg etter det så virker de veldig sikre i sin sak. Jeg kan ikke se at LT sitter på noe mer informasjon om hva som skjer i Kina enn hva partene har sagt.

Her er jeg på papens side. Det å måtte vise frem kortet det er betalt med er en tullregel de luxe. Jeg skjønner de har hatt problemer med fraud nede i Kina, men om e-tickets skal erstatte PTAer (som de skal), så går det ikke å ha med betalingskortet. Så har vi firmaer som betaler sin tjenestereiser med kort, skal de sende kortet med den reisende? Nei, dette er tull og går stikk i strid med en av de viktige tankene bak elektroniske billetter. Fy KL.

Apropos dette.

Jeg har bestilt en bonusbillett med BA til London for min kone til helgen - hun skal på en liten før-juls shopping tur. Jeg skal ikke være med, men jeg betalte flyplassavgiftene med mitt kredittkort. Deretter kom det informasjon om at hun må ha med kredittkortet som avgiftene ble betalt med til flyplassen. Jeg er litt usikker på om jeg tør sende med mitt kredittkort på juleshopping i London! :cry:

Her er jeg på papens side. Det å måtte vise frem kortet det er betalt med er en tullregel de luxe.

Jeg kan være enig i det, men selskapet du jobber for er ikke så mye bedre ;) , bare så det er sagt. Dette er noe særlig de asiatiske og en del amerikanske selskaper er veldig strenge på. Men med PTA som e-ticket så er de jo nødt til å kutte det ut, men det kan hende at det blir slik at en del agenter mister den muligheten nå som e-ticket kommer for fullt også østover...

Her er jeg på papens side. Det å måtte vise frem kortet det er betalt med er en tullregel de luxe. Jeg skjønner de har hatt problemer med fraud nede i Kina, men om e-tickets skal erstatte PTAer (som de skal), så går det ikke å ha med betalingskortet. Så har vi firmaer som betaler sin tjenestereiser med kort, skal de sende kortet med den reisende? Nei, dette er tull og går stikk i strid med en av de viktige tankene bak elektroniske billetter. Fy KL.

Jeg ser ofte PTA e-tkt. Og det er jo ikke et kredittkort man bruker når man tar ut PTA hos flyselskapene. Reisen har jo allerede blitt betalt til reisebyrå og de gjør klar en PTA for utstedelse hos flyselskapene...
Men hvofor skal mannen ha EUR600 i komp? Dette er jo reise som starter utenfor EU?

Har har allerede fått erstattet billetten sin, det er EU kompensasjonen på 600 Euro han er ute etter. Alle EU flyselskap samt også de som tar av fra EU må etterleve reglene.

Men hva betyr PTA egentlig?

Vet ikke helt hva jeg skal tro i denne saken, KLM sine tekniske løsninger er ikke alltid feilfrie, se om det faktisk har blitt informert om dette under booking blir litt ord mot ord. Tipper KLM gjør om teksten i bekreftelses mailen sin ganske snart og tar med dette.

Jeg ble bedt om å vise kredittkort på BA check-in på OSL nylig, hadde betalt med Eurocard som er i mitt navn. Det gjør meg ingenting, jeg har selv fått kort misbrukt av en kar som kjøpte Transavia reise på nettet for noen år tilbake. Fikk da dekket alt av banken som igjen får pengene av Visa, så kanskje det er Visa, Mastercard & co som får flyselskapene til å sjekke litt mer nøye.

Back