KLM og NextJet med codeshare innen Norden

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
KLM og NextJet har inngått codeshare på en rekke av NextJet sine ruter fra Stockholm og Gøteborg, og åpner dermed for en rekke 2-stops muligheter fra mindre svenske og finske byer for å feede KLM sitt nett

http://www.check-in.dk/klm-styrker-nordiske-foederuter/
(Foto: KLM)
KLM styrker nordiske føderuter
Af: Andreas Krog i Ruter 20. marts 2017 Print Print

Med en ny codeshare-aftale til 10 destinationer i Sverige og Finland styrker KLM sit nordiske fodaftryk.
Det hollandske flyselskab KLM har gennem adskillige år – lidt provokerende overfor SAS – erklæret, at selskabet betragter Norden som sit hjemmemarked. Selskabet har da også ruter fra 13 destinationer i Norden til sit store trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol-lufthavnen.
Fra på søndag bliver KLM’s tilstedeværelse i Norden endnu stærkere. Selskabet har nemlig indgået en codeshareaftale med det lille svenske flyselskab NextJet. Aftalen omfatter NextJet-ruter fra Stockholm og Gøteborg til 10 destinationer i Sverige og Finland.
De ti destinationer er Arvidsjaur, Jönköping, Karlstad, Kramfors-Sollefteå, Lycksele, Örnsköldsvik, Sundsvall-Härnösand og Vilhelmina i Sverige samt Kokkola og Mariehamn i Finland.
 
Spennende utvikling. Nextjet kan sikkert trenge dette. Nextjet er et ganske ok selskap, men de har veldig høye priser om man ikke bestiller laaaang tid i forveien. Det er mulighet for å fly den sjeldne fuglen ATP. ATP ble kun produsert i et sekstitalls eksemplarer.
 
Widerøe har nettopp forbedret sin SPA avtale med KLM, da kan det jo hende at en codeshare ikke er så langt unna for dem heller.
 
Widerøe har nettopp forbedret sin SPA avtale med KLM, da kan det jo hende at en codeshare ikke er så langt unna for dem heller.

Er det grei skuring å ha code-share på tvers av aliansar og andre samarbeid også? Kva er egentleg den store fordelen med code-share (gitt at gjennomgåande check-in er mogleg uansett?). Det kan vel gi meining på nokre WF-ruter inn til TRD, TRF og BGO kanskje?
 
Det hadde jo vært gull for en routing ala OSY-TRD-AMS-XXX

Kan hende det der blir litt i overkant, men helt klart fordelaktig for de som finner det behagelig å få alt servert på ett fat!
 
Spennende utvikling. Nextjet kan sikkert trenge dette. Nextjet er et ganske ok selskap, men de har veldig høye priser om man ikke bestiller laaaang tid i forveien. Det er mulighet for å fly den sjeldne fuglen ATP. ATP ble kun produsert i et sekstitalls eksemplarer.
Jepp, ATP er en videreutvikling av Hawker Siddeley HS 748/Avro 748 Det ble kun produsert i 64 eksemplarer mellom 1988 og 96. Nextjet er det eneste gjennværende selskap som oppererer passasjer varianten i dag.
 
Er det grei skuring å ha code-share på tvers av aliansar og andre samarbeid også? Kva er egentleg den store fordelen med code-share (gitt at gjennomgåande check-in er mogleg uansett?). Det kan vel gi meining på nokre WF-ruter inn til TRD, TRF og BGO kanskje?

Nå er jo ikke Widerøe med i noen allianse så de står vel ganske fritt til å gjøre som de vil.

Ja mange selskaper har Codeshare på tvers av allianser, Etihad er vel mest kjent for å ha codshare med hele halve verden.

Men hva fordelen med codshare vs spa avtale er, vet jeg ikke helt.
 
Back
Top