KLM med OSL-AMS på 50% biofuel

Re: OSL-AMS på 50% biofuel !

Spennende og et skritt i riktig retning som også kan bidra til å gjøre flyvning litt mer stuerent i øynene til miljøvernerne og dermed forhåpentligvis motvirke strømmen av mer eller mindre gjennomtenkte avgifter med miljø-merkelapp.

Er det noen som har funnet noen kilder som beskriver hvor råstoffet til biodrivstoffet som Avinor sourcer faktisk kommer fra? Siden det allerede har vært ganske mye presse rundt biodrivstoff som reelt sett fører til nedbrenning av regnskog og bruk av matjord for å dyrke raps så antar jeg jo at Avinor har kontroll på at miljø-regnskapet på biodrivstoffet faktisk er positivt og rapsdyrkingen er etisk forsvarlig utført.
 
Re: OSL-AMS på 50% biofuel !

Spennende og et skritt i riktig retning som også kan bidra til å gjøre flyvning litt mer stuerent i øynene til miljøvernerne og dermed forhåpentligvis motvirke strømmen av mer eller mindre gjennomtenkte avgifter med miljø-merkelapp.

Er det noen som har funnet noen kilder som beskriver hvor råstoffet til biodrivstoffet som Avinor sourcer faktisk kommer fra? Siden det allerede har vært ganske mye presse rundt biodrivstoff som reelt sett fører til nedbrenning av regnskog og bruk av matjord for å dyrke raps så antar jeg jo at Avinor har kontroll på at miljø-regnskapet på biodrivstoffet faktisk er positivt og rapsdyrkingen er etisk forsvarlig utført.

Det er et vesentlig poeng. Vi har en tendens til å omfavne alt bare det får "bio-" eller "eco-" foran uten å se på de totale miljøeffektene. Det samme argumenter gjelder andre biobaserte produkter, der intensjonen er god, men vi egentlig ikke vet så mye om miljøkonsekvensene.

Avinor hevder på sin side at produksjonen av denne biofuelen er grønn.

Jet biodrivstoffet produseres fra planten Camelina. Camelina-oljen blir levert i regi av ITAKA (the Intiative Towards sustAinable Kerosene for Aviation) og produseres i Spania av Camelina Company Espana (CCE). ITAKA er et samarbeidsprosjekt med formål å fremme utvikling og bruk av bærekraftig biodrivstoff i Europa. Det finansieres av EU.
 
Re: OSL-AMS på 50% biofuel !

Er det noen som har funnet noen kilder som beskriver hvor råstoffet til biodrivstoffet som Avinor sourcer faktisk kommer fra?

Jeg fikk i dag denne eposten fra Avinor:


Hei,



Viser til hyggelig e-post.



Flygningene som KLM skal gjennomføre fra Oslo til Amsterdam de neste ukene er basert på biomasse fra planten Camelina, dyrket i Spania. Det er sertifisert av RSB (Roundtable for Sustainable Biomaterials - http://rsb.org/) og tilfredsstiller EUs bærekraftkriterier (jf RED). Camelinaoljen ble fraktet til Finland for raffinering, og på skip til Gävle i Sverige for lagring. Det fraktes med tankbil fra Gävle til OSL. Drivstoffet er det samme som vi også fyller i det sentrale drivstoffet anlegget på OSL (http://media.avinor.no/pressrelease...-jet-biodrivstoff-til-alle-flyselskap-1298826)

I vedlagte faktaark finner du mer informasjon. Ikke nøl med å ta kontakt dersom du har spørsmål. Dette vet vi mye om.

I denne sammenheng vil vi også understreke at Avinor har vært veldig tydelige på at drivstoffet vi tilbyr flyselskapene og benytter i egne kjøretøy ikke er basert på palmeolje eller palmeoljeprodukter (http://media.avinor.no/news/avinors...kke-palmeolje-eller-palmeoljeprodukter-153955).



Med vennlig hilsen,

Olav Mosvold Larsen

Seniorrådgiver, Strategi og utvikling

Avinor AS
 

Attachments

Re: KLM med OSL-AMS på 50% biofuel

Er prosess, distribusjon og transport av denne drivstofftypen sparende for miljøet?
Skulle vært artig å se noen sammenlignende kalkyler med fosilt brennstoff.
 
Re: KLM med OSL-AMS på 50% biofuel

Er prosess, distribusjon og transport av denne drivstofftypen sparende for miljøet?
Skulle vært artig å se noen sammenlignende kalkyler med fosilt brennstoff.



Det blir vel fort ganske likt akkurat der?

Utvinning, raffinering og transport av olje er ganske energikrevende
 
Back
Top