• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KLM - Customercode Boeing?

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Jeg har lurt litt på hvorfor KLM sine 737-700/-800 og -900 maskiner har Customercode 737-7K2 *K2 er da vel ikke KLM kode er det vel?

Jeg trodde iallefall at KLM´s kode var *06 som f.eks 737-406, 747-406 og 777-206.

Har dette med leasing å gjøre? -og isåfall må vel hele 737NG flåten til KLM være leaset fra samme selskap...:skep

Kan det være fordi Transavia bare skal holde på med kort-/mellomdistanse flygninger på destinasjoner som ikke konkurrerer med KLM, og det med bare 737NG?

Anledningen är att Transavia hade 737NG tidigare än KLM och den var alltså redan certificerad i Holland. När KLM beställde NG skulle 06 av myndigheterna betraktas som en "ny typ" och alltså kräva administrativa och ekonomiska resurser varför KLM valde K2 , som ju redan fanns i "familjen" , även på sina maskiner.

Anledningen är att Transavia hade 737NG tidigare än KLM och den var alltså redan certificerad i Holland. När KLM beställde NG skulle 06 av myndigheterna betraktas som en "ny typ" och alltså kräva administrativa och ekonomiska resurser varför KLM valde K2 , som ju redan fanns i "familjen" , även på sina maskiner.

Nja, det er vel ikke helt riktig Rolf.
Typegodkjenning går på variant av 737 . F.eks. -300 , -400 , 500 , -600 og -700.

K2 og 06 er kun en kundeidentifikasjon fra Boeing som skiller hva som er Seller Furnished Equipment og Buyer Furnished Equipment for hver flytype.
Det har ingenting med sertifisering å gjøre.

Myndighetene i Holland har godkjent 737-700 og 737-800 på lik linje med andre Europeiske land uten forskjel for øvrig.

At KLM tar i bruk Transavia K6 har med hva som er bestillt i konsernet og finanstransaksjoner.

Nja, det er vel ikke helt riktig Rolf.
Typegodkjenning går på variant av 737 . F.eks. -300 , -400 , 500 , -600 og -700.
K2 og 06 er kun en kundeidentifikasjon fra Boeing som skiller hva som er Seller Furnished Equipment og Buyer Furnished Equipment for hver flytype.
Det har ingenting med sertifisering å gjøre.
Myndighetene i Holland har godkjent 737-700 og 737-800 på lik linje med andre Europeiske land uten forskjel for øvrig.
At KLM tar i bruk Transavia K6 har med hva som er bestillt i konsernet og finanstransaksjoner.

Jo, jag vet att K2 och 06 är "kundnummer" men vet att myndigheterna på något sätt var inblandade och därför ändrade KLM till K2, jag citerar: "The Dutch authorities require new paperwork for a new model, even by customer designation, so KLM decided to save cost by using Transavia´s designator since it was first and the two airlines have identical specifications for the aircraft".

Jo, jag vet att K2 och 06 är "kundnummer" men vet att myndigheterna på något sätt var inblandade och därför ändrade KLM till K2, jag citerar: "The Dutch authorities require new paperwork for a new model, even by customer designation, so KLM decided to save cost by using Transavia´s designator since it was first and the two airlines have identical specifications for the aircraft".

Her tror jeg at man må skille mellom serifisering av flytype og "paperwork" for en spesiell variant.
Alle varianter må selvsagt flyselskapene sende inn underlagsmateriale for til tilsynsmyndighetene.
Men det er ikke det samme som sertifisering og godkjenning for bruk av -700 og -800 som det er snakk om for KLM.
Det er klart at KLM kan spare tid og penger for en unifisering av variantene K2 og 06.
Men det er ikke store kostnader det her er snakk om. Et sted skal man jo starte å spare kostnader i disse tider.

Last edited:
Anledningen är att Transavia hade 737NG tidigare än KLM och den var alltså redan certificerad i Holland.

Och som du ser så skrev jag också att 737NG redan var certificerad i Holland men att det skulle krävas administrativa och ekonomiska resurser som KLM kunde spara in på genom att välja K2 istället för 06.

Och som du ser så skrev jag också att 737NG redan var certificerad i Holland men att det skulle krävas administrativa och ekonomiska resurser som KLM kunde spara in på genom att välja K2 istället för 06.

Joda jeg ser det og du har rett med hensyn til setningen her.
Det som kan skape tvil var setningen der Hollanske myndigheter skulle behandle den ene varianten som en ny "flytyp". Det gjør de ikke.
Som du skriver så er det jo KLM selv som velger K2 for å spare tid og penger administrativt , men det har ingenting med godkjennelse av "flygtyp".
Tror vi er enige om forståelsen her.
Jeg får legge meg i trening med min svenske svigersønn og lære nyansene bedre:-)

Back