KLM: Betale for ekstra benplass.

Jeg fikk erfaring med KLMs Economy Comfort på deler av ruten OSL-AMS-HUY-AMS-OSL onsdag og i går. 737'en begge veier mellom OSL og AMS hadde denne innredningen og den passet meg kjempefint. God plass til ben og evt håndbaggasje, og helt OK komfort på en tur på +- 1:45. Servicen selvfølgelig som på eco, som for min del også er helt OK på en så kort tur. Så lenge budsjettet ikke tillater C synes jeg dette er et supert alternativ hvis man ønsker noe bedre benplass en lenger bak i kabinen.

F70'n mellom AMS og HUY hadde ikke Eco Comf, så på den ble det til å betale litt ekstra for nødutgang begge veier. Vel verdt kr 159,- i mine øyne.

Eg dreg fram denne istadenfor å starte ny tråd.

Skal til Toronto i oktober, og eg ser at eg kan kjøpe meg opp til eco+-sete for 100 EUR kvar veg. Den eine vegen er med MD11 og andre vegen er med B747 combi. No var jo ein av grunnane til at eg valde KLM for denne turen å reise med MD11, så kanskje det er verdt å kjøpe seg betre sete så det faktisk blir ein fin tur?

Er det nokon som ha erfaring med desse seta? Eg vil anta at å bruke pengar på det som KLM kallar "fortrukket sete" i vanleg eco-kabin ikkje er verdt pengane?

Eg har ikkje noko status hos FB, så ein kan vel ikkje håpe på noko oppgradering. Korleis blir Eco+-seta tildelt om dei ikkje vert kjøpt? Dei flyg vel helst ikkje med tomme fly.

Tips?

Fløy til Nairobi i vinter med KLM og kjøpte Eco Comf på vei ned men ikke opp. Fikk dermed nødutgangsete på deres 747, noe som reddet turen for min del. På returen var det samme 747, men jeg hadde ikke Eco Comf. For denne flighten var tydeligvis ikke nødutgangsetene booket, og en av vertinnene kom bort til meg like etter boarding og lurte på om jeg ønsket å sitte ved nødutgang. Med mine 1.98 meter var dette et fantastisk tilbud, og jeg mistenker at de faktisk aktivt så etter passasjerer som var høye :) Har opplevd det samme på flight fra OSL til AMS med KLM, så det kan nesten lukte policy av dette....

Fløy til Nairobi i vinter med KLM og kjøpte Eco Comf på vei ned men ikke opp. Fikk dermed nødutgangsete på deres 747, noe som reddet turen for min del. På returen var det samme 747, men jeg hadde ikke Eco Comf. For denne flighten var tydeligvis ikke nødutgangsetene booket, og en av vertinnene kom bort til meg like etter boarding og lurte på om jeg ønsket å sitte ved nødutgang. Med mine 1.98 meter var dette et fantastisk tilbud, og jeg mistenker at de faktisk aktivt så etter passasjerer som var høye :) Har opplevd det samme på flight fra OSL til AMS med KLM, så det kan nesten lukte policy av dette....

Ja, kanskje eg skal ta nødutgangssete på 747en tilbake. Då ryk jo vindussprinsippet mitt, men dette er jo halv pris samanlikna med det dei kallar Eco comfort. Takk for svar!

Eg dreg fram denne istadenfor å starte ny tråd.

Skal til Toronto i oktober, og eg ser at eg kan kjøpe meg opp til eco+-sete for 100 EUR kvar veg. Den eine vegen er med MD11 og andre vegen er med B747 combi. No var jo ein av grunnane til at eg valde KLM for denne turen å reise med MD11, så kanskje det er verdt å kjøpe seg betre sete så det faktisk blir ein fin tur?
Tips?

Det hender og en får tilbud om betalt oppgradering til Biz ved innsjekk, enten på nett eller på automat på flyplassen, benyttet meg av det på MD-11 tur til Montreal i fjor, kostet ca. 2000,-.
Skal være med siste MD-11 fra Montreal 25. oktober, men iom. at billetten er bestilt hos reisebyrå (wideroe.no) får jeg ikke anledning til å kjøpe meg opp til eco+ på klm.com selv om jeg er Flying Blue Gold, heller ikke over telefon. Så forløpig er jeg stuck med midtgang-sete, håper på å få til noe bedre ved innsjekk. :)

Skal være med siste MD-11 fra Montreal 25. oktober, men iom. at billetten er bestilt hos reisebyrå (wideroe.no) får jeg ikke anledning til å kjøpe meg opp til eco+ på klm.com selv om jeg er Flying Blue Gold, heller ikke over telefon. Så forløpig er jeg stuck med midtgang-sete, håper på å få til noe bedre ved innsjekk. :)

Jeg har opplevd at setet endrer seg "på egen hånd" (annen tråd, og avklart som feil fra reisebyrået sin side) men aldri at jeg ikke klarer å fiske frem bookingen på web/app. Fikk du noen begrunnelse på telefon for hvorfor, her kan jo være noe en må prøve å unngå å gjøre for å slippe å komme i samme situasjon.

Jeg har opplevd at setet endrer seg "på egen hånd" (annen tråd, og avklart som feil fra reisebyrået sin side) men aldri at jeg ikke klarer å fiske frem bookingen på web/app. Fikk du noen begrunnelse på telefon for hvorfor, her kan jo være noe en må prøve å unngå å gjøre for å slippe å komme i samme situasjon.

Jeg får fram bookingen, og kan forandre sete på delta.com (ikke på klm.com), men det tillates ikke, av en eller annen grunn, å kjøpe seg opp til eco+ når billetten ikke er kjøpt direkte fra KLM. Fikk ingen god begrunnelse, det var bare slik det var.
Tror derimot at det lar seg gjøre under web-innsjekk 30 timer før avgang eller så.
Ville normalt kjøpt direkte fra KLM, men akkurat denne var mye billigere som Delta code-share på wideroe.no.

Last edited:
Merksnodelig. Du får ha lykke til med online checkin. Fingre krysset for at det er et eco+sete ledig til deg.

Back