KLM bestiller fly

Someone

Moderator
Medlem
2 x B777-300
3 x B737-700
2 x A330-200

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=23363

Itillegg sier de at de iløpet av 2008 skal ta stilling om kjøp av enten 350 eller 787 som erstattningsfly til 747-Combi og at MD-11 først skal ut i 2014 (dvs man har mange år foran seg med snag på langrutene)

Itillegg presenterte AF-KLM gode tall idag:

Net income for the three months ended Sept. 30 rose to 736 million euros ($1.09 billion), or 2.64 euros a share, from 374 million euros, or 1.41 euros, a year earlier, the Paris- based company said in a statement today. Analysts surveyed by Bloomberg had predicted a profit of 644 million euros.

Last edited:
Flotte nyheter fra KLM. Da forlenger KLM tiden for MD11 med ytterligere 2 år, opprinnelig skulle den fases ut i 2012. MD11'ene er jo nå ferdig oppusset innvending og fremstår som brand new med nye B777 seter, tepper, gardiner og ny Business Class.

MD11 brukes hovedsakelig på rutene til Karibien, noe Afrika samt Nord Amerika. Snag? De har en dispatch reliability helt på høyde med de andre flytypene i langdistanseflåten til KL, problemet er at flyene utnyttes maksimalt og med en flåte på kun 10 fly blir det problemer ved snag. A330-20flåten er den som har gitt KL mest hodebry i det siste.

Litt OT i denne tråden, men MD 11 du minnet meg på en tråd hos a.net for en tid tilbake om en kar som hadde sett på utnyttelsen til nye 777 masiner hos KLM. Og utifra hva han skrev så har KLM en fantastisk høy utnyttelse på deler av flyparken sin.

S

Litt OT i denne tråden, men MD 11 du minnet meg på en tråd hos a.net for en tid tilbake om en kar som hadde sett på utnyttelsen til nye 777 masiner hos KLM. Og utifra hva han skrev så har KLM en fantastisk høy utnyttelse på deler av flyparken sin.

S

Helt korrekt Learjet, B777/MD11 flåten utnyttes meget høyt, et snitt på nærmere 17 timer pr. døgn. MD11 med 16 timer og 58 minutter på siste sommers rutetabell. Det er fantastisk. AY ligger på 16 timer blank. Men SK ligger også i verdenstoppen på sine A340/A330. Noen som vet hva timeantallet er der? Muligens FBU 4EVER?

Grattis til KLM og Boeing og Airbus. De begynner virkelig å bli gamle de MD11 til KL, men så lenge de funker...

:USA :EU

Last edited:

S

Det må være HB-IWC, han har analysert hele KLM langdistanseflåten og skriver utrolig interessant og utdypende om dette. Visste egentlig ikke at flyflåte planlegging kunne være så fasinerende lesning hehe :D

Grattis til KLM og Boeing og Airbus. De begynner virkelig å bli gamle de MD11 til KL, men så lenge de funker...

:USA :EU

Tja, gamle og gamle, de ble jo levert i periden 93-97 så de er ikke så gamle vil jeg si.....yngste kun 10 år gammel, det er ingen alder:colgate:

Det må være HB-IWC, han har analysert hele KLM langdistanseflåten og skriver utrolig interessant og utdypende om dette. Visste egentlig ikke at flyflåte planlegging kunne være så fasinerende lesning hehe :D
Stemmer det, han har hatt lignende tråder for andre flyselskap også. Jeg ble overrasket da jeg så hvilken utnyttelse KLM hadde på sin flåte, og spesielt 777-flåten, det var imponerende.

Forøvrig, dette dukket opp i går:
Nov. 22 (Bloomberg) -- Air France-KLM Group, Europe's biggest airline, will ask Airbus SAS and Boeing Co. to submit competing tenders to build about 100 long-range aircraft with a list price of about $20 billion.

Air France will look at Airbus's A350 XWB and the competing 787 Dreamliner from Boeing, Chief Financial Officer Philippe Calavia said today in an interview. The aircraft must be powered by General Electric Co. engines, not currently available on the A350, to ensure commonality with the existing fleet, he said.
Kilde:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a.47UjX.Q9lM
Dette setter jo en hel del press på GE og Airbus, for å si det mildt.

Back