• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KLM B777-300ER leveres 13Feb bilde!

Nå må dere ikke overdrive. jeg vil absolutt foretrekke 3-4-3 med bedre pitch (noe som jo også KLM skal innføre ifølge airliners) istedenfor 3-3-3 med 31-32 seteavstand. Er selv en familie på 4 og prioriterer faktisk å få sitte samlet istedenfor å bli delt på 2 rader - i tillegg er det bedre med 2-3 tommer bedre seteavstand og litt smalere seter enn motsatt.
 
Nå må dere ikke overdrive. jeg vil absolutt foretrekke 3-4-3 med bedre pitch (noe som jo også KLM skal innføre ifølge airliners) istedenfor 3-3-3 med 31-32 seteavstand. Er selv en familie på 4 og prioriterer faktisk å få sitte samlet istedenfor å bli delt på 2 rader - i tillegg er det bedre med 2-3 tommer bedre seteavstand og litt smalere seter enn motsatt.

Ja kilden din er ihvertfall god :rolleyes:...

Dette har ikke noe med overdrivelse aa gjoere. Dette er den verste plassen ombord i et langdistansefly tilgjengelig. Ferdig med det.

Dersom du er stor fan av 4 setere, kan du f.eks. velge SAS med bedre pitch enn KLM.. En annen ide kan jo vaere aa seate familien paa to tosetere etter hverandre??

Naar det er sagt, spar gjerne noen hundrelapper for aa sitte som ei kroekke i timesvis. Hver sin lyst..
 
Ja kilden din er ihvertfall god :rolleyes:...
Hva er egentlig kilden vår for noe som helst her? Noen som kan vise et setekart fra en nogenlunde pålitelig kilde virker som mangelvare. Din kilde ser ut til å være først og fremst et ønske om å snakke dritt om KLM.

Dette har ikke noe med overdrivelse aa gjoere. Dette er den verste plassen ombord i et langdistansefly tilgjengelig. Ferdig med det.
Er det et problem for deg at noen foretrekker smale seter og god benplass i stedet for bredere seter og litt mindre benplass? Jeg har i det minste respekt for at noen andre er smalere og lengre enn meg selv.

Kommer KLM med smale seter og 33" vil jeg ihvertfall mene at BA sine 31" er dårligere, selv om setene er 1-2 cm bredere. (Regner med på kvadrattommer tar de dessuten mer plass.)

Jeg er ihvertfall villig til å gi 33-34" og 10 i bredden en sjangs før jeg dømmer det nord og ned. De bakerste setene hos Finnair sine MD11 var ikke smale (og de er vel omtrent like) og dersom jeg får bedre benplass er jeg ikke fremmed for tanken om at det er bedre. Dersom det skulle være det KLM kommer med, vel å merke.
 
Kommer KLM med smale seter og 33" .....

Det gjoer de ikke. De kommer (som nevnt tidligere) med smale seter og 31 tommer. Ja takk, begge deler, som Ole Brumm sa ... dog i lett motsatt mening ...

Dette er charterkonfigurasjon. Det skal bli lenge til jeg setter beina i en KLM langdistanse-kjerre igjen.
 
Det gjoer de ikke. De kommer (som nevnt tidligere) med smale seter og 31 tommer. Ja takk, begge deler, som Ole Brumm sa ... dog i lett motsatt mening ...
Usj. Har du sett setekart eller annen skikkelig informasjon noe sted? (Som også andre kan se.)

Dette er charterkonfigurasjon.

Ja :(

Dessverre er det vel mer penger å tjene på det. Så da kommer vel flere etter, ihvertfall med en av delene. At det dessuten blir litt bingo hva slags kabin man får (A330 med gode seter eller 777 med elendige) er også et minus.
 
Man kan jo ta en titt på Skytrax og lignende nettsider, så ser man at KLM ikke akkurat scorer høyt verken på setekomfort eller service. Dette gjelder både i economy og den berømmelige businessklassen.
Jeg håper virkelig ikke at andre selskaper tar etter KLM og AF på dette området og innfører 10 i bredden.
Jeg tror en god del mennesker er villige til å betale litt mer for litt bedre komfort.
Det er jo ikke slik at KLM er veldig mye billigere enn andre med bedre pitch, og/eller bredde heller.
 
Jeg tror en god del mennesker er villige til å betale litt mer for litt bedre komfort.
Det er jo ikke slik at KLM er veldig mye billigere enn andre med bedre pitch, og/eller bredde heller.

Blir bare mere å mere av reisende på diverse Business Class, om en er på forretningsreise eller om en skal til Thailand på ferie...Tror prisene vil gå nedover her med tiden å...
 
Blir bare mere å mere av reisende på diverse Business Class, om en er på forretningsreise eller om en skal til Thailand på ferie...Tror prisene vil gå nedover her med tiden å...

Eventuelt at det kommer mer varianter over temaet Economy+.
 
Det er jo et tankekors at når charterselskapene går motsatt vei og gir bedre plass, så gjør ruteselskapet KLM det motsatte. (OK, jeg vet at de også skulle ha smalere seter, men de gir iallefall mer benplass!)

KLM har aldri vært imponerende på turistklasse, og dette gjør som flere har sagt ikke saken det spor bedre.

Men det er markedet som bestemmer! Så lenge folk vil fly rundt som sammenstuet kveg, så vil det produktet være tilgjengelig på markedet. Dersom vi konstant velger selskap med best komfort er de andre selskapene nødt til å komme etter.

Dette betyr altså bare en ting: Boikott KLM og eventuelle andre selskaper som innfører tiltak som forverrer komforten!

BF:old
 
Det er jo et tankekors at når charterselskapene .....

Sa du charterselskapene .. ?? Jeg har bare hoert om ett .... ;)
Tror ikke paa noen revolusjon blant charterselskapene...

Det er langrutene som er 'hotte' om dagen .. man skuffer inn i boetter og spann, saa det er ikke noe rart at man proever aa stable inn litt ekstra seter .. tilbud og etterspoersel .. vi tilhoerer det store mindretallet som kritiserer det.

Vi skal proeve aa faa tatt en knyttenevetest for deg paa Everett, gustavf.
 
Jeg ser naa ogsaa helt klart at vi maa proeve aa faa testet en fireseter paa KLM'en.. Tommy, Speedy, Martin og meg ... Toeyseguttene Martin og Speedy i midten, selvfoelgelig .....:colgate:
 
Når det gjelder pitch så vil jo komforten også påvirkes av seteutformingen. Har fløyet med KLC F70 der et fly hadde seter som tok stor plass (grusomt), mens andre som var smartere utformet og tok mindre plass. Men bredden blir bare helt håpløst...
 
hvordan greier Emirates med flere Businessclass seter enn KLM (totalt antall seter samme som KLM) å ha 34 tommers seteavstand på economy i sine 77W?

skal KLM ha seter som er 3 tommer tykkere enn Emirates og dermed kun ha 31 tommers avstand?
 
Kabindesign ... forskjellig galleyutforming .. forskjellig antall toaletter ...

Det er mange variabler i en flykabin ...
 
jeg skjønner at det er forskjell i oppsett. Men tror nok at KLM også kikker på andre og hvordan de har gjort det før de nødvendigvis lager kabinen så ukomfortabel som mulig (ifølge deg). Vi får se hvordan det blir til slutt da - med mindre du har bekreftet kilde som sier hvordan det blir. Jeg tror fortsatt ikke at KLM vil ha 3 tommers mindre seteavstand med færre businessclass seter og samme antall økonomiseter som Emirates.
 
Naa var det ikke jeg som startet dette, og jeg tror heller ikke at KLM har et eget Passasjertorturdesignkontor, selv om jeg har begynt aa lure .. ;) .. Naa finnes ikke de nye KLM seteplanene hverken pa Seatguru eller KLM's webside ennaa, men for aa sammenligne -200'ene, saa har KLM 35 seter paa Business mens Emirates har 42. Arealet er det samme (seksjon 'A')

Paa oekonomi har Emirates 304 seter (3-4-3), mens KLM med 3-3-3 har 292. Det skulle bety rundt 325 seter paa -300'en med samme antall rader ..
 
Jepp. Her skal det stappes flere pax inn i kammeret.
Tydelig mønster at de skal unngå å etterlate mange pax (pga overbooking eller etterspørsel pga lav pris) i krig med lavpris selskapene.

Man ser slike mønster klart og tydelig ved at service kuttes ned overalt.
Selfservice - internet check in - return catering på utestasjoner (EUR-flights)

Jeg forstår KLM ved at de ønsker å stappe flest mulig pax som mulig inn
i kabinen for å få inn etpar ekstra kronasjer.
 
Internet check-in og self-check-in er da en positiv ting......

Men når man ser at Ryanair skal trekke ut mest mulig kronasjer fra pax,
og legger på ekstragebyr på de pax som MÅ bruke innsjekk skranke (de som ikke har internet tilgang), så er det egentlig en liten uting (etter min mening).
De skal betale minst mulig i handling penger til bakkeselskapet for å spare
seg antall innsjekkingsskranker... Men dog, billigere billettpriser da.

Og dette igjen gir effekt på de ordentlige gode selskapene, som igjen er nødt
til å kutte ned på sine priser for å konkurrere, og krever å betale
mindre på handlig-priser på sine utestasjoner, og legger opp til kontrakt
med mindre agenter på jobb, som da skaper større køer, nettop fordi pax
(gjerne 50%) er nødt til å bruke innsjekkingsskranker for å sjekke inn bagasje,
APIs-detaljer skal legges inn grunnet USA-conx, Etkt problem som ikke automaten kan løse... Nei, jeg kan egentlig bare ramse opp i mente med
positive og negative sider, så det er best jeg avslutter her :cool:

Takke meg til å være hjemmekjær og ikke stresse seg med å reise :lol:
 
Back
Top