Originally posted by ANX
Og JA - pilotene MÅ sette seg på threshold, for banen er ubehagelig kort for store airliners.
Er det en antakelse eller har du noe fakta?
Fakta (noe forenklet): Landingsdistanser beregnes ut ifra at man passerer threshold i 50 fot, deretter lander og gjør en full stopp på banen. I tillegg legges det inn en faktor på 1.67 ved tørr bane (en annen faktor ved våt bane). Lander man da i løpet av 1000 meter, så skal man på forhånd ha beregnet at man har minimum 1670 meter tilgjengelig å lande på når man passerer threshold i 50 fot. Dersom beregningene til de "store airliners" viser at man ikke klarer det, så kan man heller ikke fly dit

Med andre ord så MÅ ingen piloter sette seg på threshold
Originally posted by ANX
Uansett artig at adstadige linjeflygere som ellers er vante til lange RWY's overalt i verden her må planlege touchdown på "merket". Ikke sett for ofte.
Mulig du skriver på en måte så jeg tror du har misforsått, men "merket" er ikke det samme som threshold. "Merket" er de hvite/gule store merkene 1000 fot inn på banen. Det er der man lander om man passerer threshold i 50 fot og følger en optimal "path" ned til rullebanen....men noen lander før og noen lander etter selvfølgelig
Uansett, så ser det vel ut til at KLM lander på/før threshold, men det er nok ikke fordi han MÅ om man ser på beregningene.
Mer fakta om landingsberegninger, faktorer som teller inn, sertifiseringer osv osv finnes i dette PDF'n: http://www.flightsafety.org/alar/alar_bn8-3-distances.pdf