KLM 747-400

Beechdriver

ScanFlyer Silver
KLM paa St. Maarten 2. juli 2006....

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5769968
http://www.airliners.net/open.file/1078027/M

Beechdriver
 
Har sett bildene før, men den piloten er neppe god i hodet! Stakkars folk som sto ba gjerdet og på stranden, de må virkelig fått fønet høret skikkelig. Hvis pilotene virkelig har behov for å foreta touch down så tidlig, er det neppe forsvarlig å ande med 747 på denne banen.
 
Har vært to tråder tidligere om samme tema. Uvanlig lav finale, det er vi ihvertfall enige om.
 
Noen av de heftige St.Maartens-bildene KAN være doktorerte...
Man bør merke lys/skygge/proporsjon i forhold til omgivelsene.

Og JA - pilotene MÅ sette seg på threshold, for banen er ubehagelig kort for store airliners. OG fordi go-around er vanskelig pga bratte fjell i motsatt ende.

Uansett artig at adstadige linjeflygere som ellers er vante til lange RWY's overalt i verden her må planlege touchdown på "merket". Ikke sett for ofte.

Gud, om man kunne fraktet kroppen sin dithen en vakker dag.... :o
 
Bare for å sagt det, du skal være ganske sjuk i huggu hvis man ikke har vett nok til å skjønne hva blasten på en sånn maskin kan forårsake, det er sikkert ganske tøfft men dog. Jeg mener det å stå der er mangel på kunnskap.
 
Originally posted by SQ 777

7054 feet, 2150 m

Tillater meg å pirke litt ^_^

I følge worldaerodata.com;

Runway 09
Landing Distance 7546 feet 2300 meters
Takeoff Distance 7708 feet 2349 meters
Displaced Threshold Length 162 feet 49 meter

Runway 27
Landing Distance 7314 feet 2229 meters
Takeoff Distance 7933 feet 2418 meters
Displaced Threshold Length 394 feet 120 meters
Overrun Length 225 feet 69 meters

Litt lengre, men uansett ikke mye å gå på for en widebody..
Og den varme lufta på øya gir vell heller ikke de aller beste marginer, skulle en tro.
 
Og her ett lite oversiktsbilde. Man ser også den nye terminalen.

Legg merke til at skarp høyresving i lav høyde for å unngå åsen som man ser her.

Denne åsen er vel ogå med på å begrense takeoff vekt, ikke bare banelengde osv.
 
Originally posted by ANX
Og JA - pilotene MÅ sette seg på threshold, for banen er ubehagelig kort for store airliners.

Er det en antakelse eller har du noe fakta?
Fakta (noe forenklet): Landingsdistanser beregnes ut ifra at man passerer threshold i 50 fot, deretter lander og gjør en full stopp på banen. I tillegg legges det inn en faktor på 1.67 ved tørr bane (en annen faktor ved våt bane). Lander man da i løpet av 1000 meter, så skal man på forhånd ha beregnet at man har minimum 1670 meter tilgjengelig å lande på når man passerer threshold i 50 fot. Dersom beregningene til de "store airliners" viser at man ikke klarer det, så kan man heller ikke fly dit :) Med andre ord så MÅ ingen piloter sette seg på threshold :)

Originally posted by ANX
Uansett artig at adstadige linjeflygere som ellers er vante til lange RWY's overalt i verden her må planlege touchdown på "merket". Ikke sett for ofte.

Mulig du skriver på en måte så jeg tror du har misforsått, men "merket" er ikke det samme som threshold. "Merket" er de hvite/gule store merkene 1000 fot inn på banen. Det er der man lander om man passerer threshold i 50 fot og følger en optimal "path" ned til rullebanen....men noen lander før og noen lander etter selvfølgelig :)

Uansett, så ser det vel ut til at KLM lander på/før threshold, men det er nok ikke fordi han MÅ om man ser på beregningene.

Mer fakta om landingsberegninger, faktorer som teller inn, sertifiseringer osv osv finnes i dette PDF'n: http://www.flightsafety.org/alar/alar_bn8-3-distances.pdf
 
Back
Top