Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'
Hei,
Caravellen er vel overrepresentert i Norden, finnes utstilt på museer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Jeg hadde gjerne sett en av de tidlige DC-9erne satt på sokkel inne på Fornebu, eventuelt stående ved SAS Museet eller i Bodø.
Hva er tatt vare på av passasjerfly:
Ju 52 sivilmalt i Bodø og militaer på Gardermoen
DC-3 flygende fra Torp og militaer på Gardermoen
Norseman militaer på Gardermoen
Single Otter militaer i Bodø
Twin Otter sivil i Bodø og militaer på Gardermoen
Metropolitan ved Solasamlingen
DH 114 Heron ved Solasamlingen
Fokker F.27 ved Solasamlingen
Fokker F.28 i Bodø
Caravelle hos NTM
To av Hønningstads konstruksjoner
Blant de jeg savner er DC-9 og Boeing 737 i en eller annen variant, 737ern kommer vi vel til å se i en eller annen form i lang tid framover, men en tidlig DC-9er burde tatt vare på siden det vel var det vikigste SAS flyet i mange år.
Av helikoptere så er det tatt vare på flere Bell 47 og Sola har vel en Puma under oppbygging. Det som absolutt bor inn i Solasamlingen eller Oljemuseet eller Bodø er Sikorsky S-61N - de åpnet opp oljealderen i Nordsjøen og har vaert tro tjenere for oss som reiser offshore i 30+ år.
Flytyper som er dårlig representert også i nabolandene våre er DC-4/6/7 som var viktige i DNL/SAS/Braathens, Stinson Reliant må vi vel til Frankrike for å finne.
Convair 990 tror jeg er utstilt i Sveits og Short Sandringham finnes i Southampton og muligens også på Le Bourget.
Eders
Knut Erik