• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Klinte til på vingen

Re: Klinte til på vingen

Og hva skjer hvis noen åpner en dør i lufta - bortsett fra at det blir muligheter for å spasere ut på vingen:drunk:
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by AirbusTero

Og hva skjer hvis noen åpner en dør i lufta - bortsett fra at det blir muligheter for å spasere ut på vingen:drunk:

Åpner du to blir det gjennomtrekk.

-A
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by andeik

Hadde faktisk vært litt morsomt å se! ;) Har alltid lurt litt på akkurat det!

Men det jeg er _ganske_ redd for er at jeg skal tabbe meg ut en gang i lufta. Er en veldig klåfingret person, så jeg har flg. spørsmål: Vil nødutgangen åpne seg i lufta? :P
Hvis du skal klare å åpne nødutgangen i lufta så ville du automatisk bli kåret til verdens sterkeste mann. Det som hindrer deg i å åpne døra er faktisk det samme som holder deg i live der oppe nemlig luft. Lufttrykket er større inne i flyet enn utenfor så kraften som holder døra på plass er ganske stor.

"Forenklet" forklart: Tenk deg at du er inni et rom uten andre åpninger enn døren. Døren er av typen som åpner seg innover og er i tillegg relativt tett. Selv om lufttrykket er den samme på begge sider vil du trenge litt krefter for å åpne den døren, pga at i det øyeblikket du åpner døren vil trykket i rommet bli ørlite høyere enn på utsiden og skape en motstand som du også må "kjempe" imot.

Vet det er vanskelig skrevet og forklart, men det er den enkleste måten jeg klarer å forklare det her og nå. Hvis det er noen der ute som kan forklare det bedre så vennligst gjør det.

Edit: ser ut til at jeg brukte så lang tid på å skrive svar at det ble forklart før jeg var halvveis :D
 
Re: Klinte til på vingen

Jeg lurer på om dette kan være en historie fra den tiden Farmer var stasjonssjef ved MJF (kanskje enda lengre siden også).
Men ved en anledning hvor flyet sto parkert med inngangsdøren "feil vei" i forhold til hvor passasjerene kom spasserende ut fra terminalbygningen gikk førstemann sporenstriks bort til flyet og åpnet nødutgangsdøren helt fremst på flyet...

Har bare fått dette fortalt, men det virket overbevisende da det ble fortalt!


Egil
 
Re: Klinte til på vingen

Det er vel noe rundt 2800kg som holder døren lukket i luften, så jeg hadde ikke giddet
å forsøkt å hindret deg hvis du ville prøve i luften.

Vi hadde en testflight for en tid tilbake siden hvor vi åpnet ett cockpitvindu, samt ene
servicedøren - i flight! Årsaken var at vi skulle forsøke om det var mulig å lufte ut røyk
i cabin på denne måten. Imidlertid virket dette dårlig, ettersom A/C-anlegget produserer
så mye overtrykk i cabin at vi ikke fikk noe gjennomtrekk.

Ellers hvis BSSW tar med videokameraet sitt på jobb i morgen ettermiddag,
så kan vi lage en demonstrasjonsvideo på hvordan man åpner en nødutgang?
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by Speedbird


Ellers hvis BSSW tar med videokameraet sitt på jobb i morgen ettermiddag,
så kan vi lage en demonstrasjonsvideo på hvordan man åpner en nødutgang?

Kult!! Snurr film!:-p
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by Tommy777

Originally posted by Speedbird


Ellers hvis BSSW tar med videokameraet sitt på jobb i morgen ettermiddag,
så kan vi lage en demonstrasjonsvideo på hvordan man åpner en nødutgang?

Kult!! Snurr film!:-p
Hadde bare BSSW hatt et videokamera så hadde det gått.

Har et sony kompaktkamera som det er mulig å ta opp video med, men kvaliteten er deretter. Hvordan går det med det kameraet Speedbird?

I så fall vil jeg være kameramann så kan Speedbird være instruktøren :D
 
Re: Klinte til på vingen

Tenkte på Sonyen, ja!
Den er MER enn bra nok!
Det skal jo på world wide web, så det må komprimeres uansett.
Jeg begynner på klokken 18:00 i morgen, vi kan stikke bort litt i forveien.

Er på jobb nå, har "lunsj" (nattnmat), har akkurat skiftet dekk nr. 4 på LN-TUL.
Ellers er det mye annet å gjøre, er ferdig med 2 S-check'er også. Litt snag..
 
Re: Klinte til på vingen

It's a date :D

Jeg begyner litt tidligere, 1600, får se om vi får tryllet til noe.

Hvis du skulle få tid iløpet av natten så er det en tripreport du, og alle andre her på forumet, må lese: Tripreport fra SQ380

Jeg har bestemt at jeg en dag skal fly SQ bis eller suite på A380
 
Re: Klinte til på vingen

Er jo fort gjort å lage filmen - tar vel maks 5sek å åpne den fra man sitter i setet.
Best å ikke holde for godt i døren, for da er man sikret forstuelse..

Jeg tenker meg bortover rundt klokken 17, så ser vi hvordan det passer.
Hvor lenge jobber du?
Jeg skal jobbe samme vakt som i dag - 18:00 til 06:30.
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by BSSW
Neste gang du sitter ved en nødutgang på en 737NG spør flyvertinnen om hun kan vise deg hvordan funker. :D

Døra eller flyvertinna:p
 
Re: Klinte til på vingen

Skal jobbe fra 1600-0200, eller til vi er ferdig med kveldens gjøremål.

Kanskje vi kan vise skikkelig fottøy til bruk på vingen på en B737.

Hvordan er det med andre fly hos dere natt til mandag?
Er det flere flytyper vi kan vise hvordan man åpner nødutgangene på? MD80/90, F50, B737 CG... UPS 767, Korean 744 :colgate:
 
Re: Klinte til på vingen

Masse fly på gang her - kanskje vi har en slide som er utgått på dato også - så kan vi demonstrere det også?
 
Re: Klinte til på vingen

Originally posted by Speedbird

Masse fly på gang her - kanskje vi har en slide som er utgått på dato også - så kan vi demonstrere det også?
Jepp. Da kan du også vise hvordan man evakuerer via en slik en. Husker forrige gang jeg var med på en slik utløsning, fikk nesten sliden i ansiktet (0,5m ifra).
 
Re: Klinte til på vingen

Stygt å få utløsningen i ansiktet, ja..

Sist jeg så det, var det en fra gate som var litt ivrig, og sliden var utløst
innover i gaten ... resultat - en livredd gate-jente, dør som måtte fixes,
samt en del skader i gaten..

Men nå er lunsjen over her - nå skal jeg skifte en cockpit-stol, deretter en siste
S-sjekk og så er det hjem.. :)
 
Re: Klinte til på vingen

Har hørt flere historier om slider som har blitt løst ut på feil sted.
 
Da har BSSW og meg hatt en runde på OSL og fotografert litt.
Digger den nye 70-300mm VR2 linsa jeg har kjøpt til Nikon'en min! :D

Ingen NG inne på teknisk akkurat nå, men BSSW kommer innom meg når
han er ferdig på jobb, så skal vi få filmet bruk av nødutgang!

Men!
Har ikke noe sted å laste opp filmen til..
..og det er vel limit på hvor store filer som kan legges ut som vedlegg?
Er det noen som kan tenke seg å avse server plass på en rundt 30MB
noen dager? :)
 
Du får ikke lagt ut filmer her. Det beste er antageligvis å legge det ut på f.eks. YouTube og linke til dem.
 
Back
Top