• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KlasJet inn i wetlease/ACMI markedet

Someone

Moderator
Medlem
Litauske KlasJet skal øke flåten med 15 737-800, og gå inn i markedet for ACMI/Wetlease. Frem til nå har jo disse fokusert på VIP og privat charter med gamle 737 classic maskiner

KlasJet eies av kypriotiske Avia Solution Group, så hvorfor de skal ha disse til å operere i dette markedet, når de alt har et selskap i litauen som gjør det samme: Avion Express, er ikke helt klart for meg, annet enn å skape forvirring

Disse eier jo også det islandske fraktselskapet BlueBird Nordic, og for å skape ytterligere forvirring: latviske SmartLynx, som jo også driver med wetlease/ACMI

https://www.ch-aviation.com/portal/news/118995-lithuanias-klasjet-enters-acmi-sphere-to-add-15-b737s

Lithuania’s KlasJet enters ACMI sphere, to add 15 B737s
 
så hvorfor de skal ha disse til å operere i dette markedet, når de alt har et selskap i litauen som gjør det samme: Avion Express, er ikke helt klart for meg, annet enn å skape forvirring

Det kan ha flere årsaker, bl.a. organisatoriske, skattemessige, evt tilgang til nye markeder. Går ut ifra at etableringen er gjennomtenkt, inklusiv en vurdering av hvordan selskapene i konsernet supplerer hverandre.
 
Første maskin på plass, planen er å ha 8 737-800 maskiner tilgjenglige til sommeren

https://newsroom.aviator.aero/klasjet-begins-acmi-operations-adds-8-boeing-737-800-aircraft/

KlasJet, a well-known exclusive private and corporate jet charter company, and a family member of Avia Solutions Group, have begun their passenger ACMI operations. The company is adding 8 186-189 economy configuration Boeing 737-800 aircraft to its fleet before the peak summer season and are open for queries.
 
Skal fly 2 737-800 for Marabu Airlines ut fra MUC fra april til november.
KlasJet, a well-known charter company and a part of the world's largest ACMI providers, the Avia Solutions Group family, has entered a contract with Marabu Airlines. The agreement, spanning from April to November, will see KlasJet leasing two Boeing 737-800 aircraft. The aircraft will be utilized for flights from Munich Airport (MUC) to the most popular summer holiday destinations, building on the success of their ad-hoc collaborations from the previous summer.
https://aviasg.com/en/media/our-news/klasjet/klasjet-becomes-a-partner-of-marabu-airlines
 
Da har de fått IATA-kode: KJ.
Deles forøvrig med Air Incheon i Sør-Korea, men de vil nok holde seg til hver sin verdensdel så det blir nok ikke noe stort problem - bortsett fra når Air Incheon begynner å fly LH-cargo med ex-Asiana Cargo-maskiner.
 
Back
Top