Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airport

Re: Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airpor

Ok, jeg trodde endel av dealen av at rutetrafikk forsvant, men at flyplassen skulle aapnes i vinteresesongen for "skitrafikk". I stand corrected.

Tanken var at det første året (2017) skulle være et spleiselag mellom Avinor (50%) og lokalt næringsliv, berørte kommuner og fylkeskommune (de andre 50%). Men da regningen skulle betales var det ingen som ville bla opp pengene for de 50% som ikke skulle dekkes av Avinor. De som hevdet at markedet var der, bl.a høyfjellsturisme om sommeren og skiturisme om vinteren, var ikke villige til å investere i driftsselskapet som skulle operere lufthavnen etter at FOT-ruten til/fra OSL forsvant og Avinor ikke ønsket å drive lufthavnen lenger. Defor ble det slutt i 2018.

Espen

Re: Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airpor

Malmø og Bromma fra 22 desember, de andre fra 26 januar. ATR-72 på alle rutene unntatt Malmø som blir ble Avro RJ-100

Rutetidene:

https://www.routesonline.com/news/3...inavian-mountains-airport-launch-in-dec-2019/
Angelholm – Salen eff 26JAN20 1 weekly
TF1601 AGH0850 – 1010SCR AT7 7
TF1602 SCR1035 – 1155AGH AT7 7

Gothenburg – Salen eff 26JAN20 1 weekly
TF1609 GOT1410 – 1525SCR AT7 7
TF1610 SCR1915 – 2030GOT AT7 7

Malmo – Salen eff 22DEC19 1 weekly
TF1607 MMX0720 – 0845SCR AR1 7
TF1608 SCR0915 – 1040MMX AR1 7

Stockholm Bromma – Salen eff 22DEC19 1 weekly (2 weekly from 16JAN20)
TF1604 SCR1250 – 1355BMA AT7 4
TF1604 SCR1550 – 1655BMA AT7 7

TF1603 BMA1120 – 1225SCR AT7 4
TF1603 BMA1745 – 1850SCR AT7 7

Day 4 operates from 16JAN20.

Vaxjo – Salen eff 26JAN20 1 weekly
TF1605 VXO1650 – 1810SCR AT7 7
TF1606 SCR1835 – 1955VXO AT7 7

Med da BRA sine ruter, og de nye annonsert av SAS, så begynner det å bli litt trafikk i første kvartal av året, selv om det vel i gjennomsnitt ikke er snakk om mer enn 2-ish daglige eller noe slikt. Så spørsmålet er da hvordan de skal bruke flyplassen resten av året? Da er jo rutegrunnlaget litt begrenset, men kanskje lokale krefter ender opp med å subsidiere et selskap som. f.eks Air Leap for å komme med et propellfly om dagen eller noe slikt?

Blir vel begrenset med daglig trafikk. Ser ut som BRA har alle sin ukentlige avganger på torsdager og søndager. SAS det samme med unntak av en avgang til London på lørdag.

Sikkert billigst og enklest å bemanne opp flyplassen noen dager i uka i startfasen?!

Man setter i gang helt tullete prosjekter fordi de gir tilgang til forskjellige subsidier. Når subsidiene er oppbrukt, flyselskapene uteblir og driften begynner å svi på budsjettene, ender dette som i Fagernes. Bare driftskostnadene som kommer her er så høye at de kunne gitt gratis Limousine-service fra Gardermoen (bare 2 timer unna) direkte til hotellene i Trysil og Sälen isteden. (Flyene må sannsynligvis lande på Gardermoen i mange tilfeller allikevel.)

Slashing the hubs er fint, men ikke for små flystriper ute i skogen som er operative i helgene i et par vintermåneder. Galskap!

Man setter i gang helt tullete prosjekter fordi de gir tilgang til forskjellige subsidier. Når subsidiene er oppbrukt, flyselskapene uteblir og driften begynner å svi på budsjettene, ender dette som i Fagernes. Bare driftskostnadene som kommer her er så høye at de kunne gitt gratis Limousine-service fra Gardermoen (bare 2 timer unna) direkte til hotellene i Trysil og Sälen isteden. (Flyene må sannsynligvis lande på Gardermoen i mange tilfeller allikevel.)

Slashing the hubs er fint, men ikke for små flystriper ute i skogen som er operative i helgene i et par vintermåneder. Galskap!

Det er mulig du har rett, men til forskjell fra Fagernes er det her en satsing på tvers av kommuner og landegrenser. Fagernes og Dagali gikk dukken delvis p.g.a. lokalpolitikeres higen etter «egen» flyplass. Jeg håper det lykkes.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er fortsatt fint med passasjergrunnlag også .. Men dette er jo halvchartere så vi får se hvor flinke turoperatørene og hotellene er ..

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Flyene må sannsynligvis lande på Gardermoen i mange tilfeller allikevel.

Slett ikke uenig med deg i hovedkonklusjonen, men hvorfor regner du med mange diversions til Gardermoen?

Nå kjenner ikke jeg til værforholdene i fjellet her men regner med han tenker på de. ILS og CATIII blant annet. Får den nye flyplassen ILS?

Nå kjenner ikke jeg til værforholdene i fjellet her men regner med han tenker på de. ILS og CATIII blant annet. Får den nye flyplassen ILS?

ILS CATIII iflg hjemmesiden deres.

Slett ikke uenig med deg i hovedkonklusjonen, men hvorfor regner du med mange diversions til Gardermoen?

Veldig begrensede åpningstider er det første jeg tenker på. Så kommer det vanlige som vær, syk passasjer, utilstrekkelig bemanning på bakken, strømstans (som f eks setter det virtuelle tårnet ut av drift), elg på stripa (som sikkert heller ikke er måkt etter et kraftig snøfall). Veien til denne hinsidesliggende flyplassen kan jo også ha snødd igjen, for alt jeg vet. Nå tar jeg jo i litt, men en dyr og unødvendig spøkelsesstripe sånn midt ute i skogen på vinterstid blir altså ikke fullt så strømlinjeformet som Gardermoen (som er 10 min unna).

Veldig begrensede åpningstider er det første jeg tenker på.
Åpningstidene er tilpasset trafikken. Og åpningstider kan både endres og utvides ved behov.

Så kommer det vanlige som vær, syk passasjer
Ytterst sjeldent, og ikke noe unikt.
utilstrekkelig bemanning på bakken
Som du mener vil oppstå ofte fordi?

strømstans (som f eks setter det virtuelle tårnet ut av drift)
Det er normalt at flyplasser har UPS med aggregat, som gjør at se kan drifte ganske lenge uten nettstrøm. Sitter du på noe innsideinfo om at det ikke er tilfellet her? Det er i så fall veldig overraskende.

elg på stripa (som sikkert heller ikke er måkt etter et kraftig snøfall).
Elg på en rullebane (antar det er hva du egentlig mener når du skriver stripa) som er inngjæret? Kan selvsagt skje, men det er nok ytterst sjeldent. Heldigvis er det noe som heter lufthavnvakt som både gjennomfører inspeksjoner og kan jage vekk dyr om nødvendig.

Hva gjelder brøyting vil de personellmessig med en bemanning til cat 7 kunne dekke inn et ganske greit brøytetog, ser ikke helt hvordan du mener de da ikke vil brøyte rullebanen.

Nå tar jeg jo i litt
Bingo. Ville kanskje sagt "overdriver i det absurde" i stedet...

Last edited:

Elg på en rullebane (antar det er hva du egentlig mener når du skriver stripa) som er inngjæret?.

Antar du mener inngjerdet?

*ser for meg en rullebane full av gjær*

ILS CATIII iflg hjemmesiden deres.

Har de det eller er det en eller annen langsiktig plan?

Høres dyrt og voldsomt ut for mengden trafikk her. Økonomen i meg stiller seg skeptisk

Vi må jo heller ikke glemme at denne flyplassen likevel konkurrerer med Gardermoen om skituristene. Vi har flere store (og etter min mening bedre) skianlegg i nærheten som Hemsedal og Geilo eller Hafjell og Kvitfjell. I tallgrunnlaget for utregningen har de tatt med barnefamilier, men barnefamilier tar ikke fly (ihvertfall ikke SAS) til verdens dyreste skidestinasjoner. De kjører bil, buss eller tog til nærliggende destinasjoner, men tar de likevel fly, er det fine destinasjoner i f eks Polen, Slovakia og Romania som er 70% billigere, og dit kan de fly med en LCC.

Dette er et typisk jappe-opplegg, og da er nok konjunkturoppgangen straks over for denne gang. Om et par år får vi høre historier om hvordan noen virkelig kunne være så utrolig naive og økonomisk uansvarlige at de startet dette tulleprosjektet.

Kan det stemme at de har ILS CAT III? Enorm kostnad for så få flygninger.

Vi må jo heller ikke glemme at denne flyplassen likevel konkurrerer med Gardermoen om skituristene. Vi har flere store (og etter min mening bedre) skianlegg i nærheten som Hemsedal og Geilo eller Hafjell og Kvitfjell. I tallgrunnlaget for utregningen har de tatt med barnefamilier, men barnefamilier tar ikke fly (ihvertfall ikke SAS) til verdens dyreste skidestinasjoner. De kjører bil, buss eller tog til nærliggende destinasjoner, men tar de likevel fly, er det fine destinasjoner i f eks Polen, Slovakia og Romania som er 70% billigere, og dit kan de fly med en LCC.

Dette er et typisk jappe-opplegg, og da er nok konjunkturoppgangen straks over for denne gang. Om et par år får vi høre historier om hvordan noen virkelig kunne være så utrolig naive og økonomisk uansvarlige at de startet dette tulleprosjektet.

Konkurrerer ikke med OSL om skicharter iallfall.*

*Med forbehold om jeg har oversett et skicharterfly som gikk en gang.

Avinor har ikke i det hele tatt gjort noe med STORE potensiale som finnes med ski/julenisse-charter som du ser i Nord-sverige/Finland om vinteren. Her passer Sälen rett inn i fallområdet for noen av de beste skiløypene i Norden. Dette kommer til å bli stort i løpet av noen år hvis de gjør jobben.

Kan det stemme at de har ILS CAT III? Enorm kostnad for så få flygninger.

Jeg stusset også på dét. Hele sulamitten med antenner, lys og nødstrømsaggregat (0,1 sekund omkobling) kommer fort på 40-50 millioner pr rullebaneretning. Å avskrive slike investeringer med såpass liten trafikk høres tvilsomt ut, selv om de legger et kjøpesenter på flyplassen. Er det ikke også en viss tid (måneder/år?) med «innkjøring» på CAT I før CAT III kan settes i operativ drift?

Back