Inntrykket mitt er etter en viss hendelse tilbake i 2001 har klappseteturer blitt vanskelig. Om du har Avinor sitt I.D-kort utstedt kan det fortone seg lettere, da det er dette som har blitt forespurt de gangene jeg har ymtet om jeg kunne få sitte der.
En annen ting du kan gjøre er og bli kjendis, på en flight fra TOS-OSL spurte jeg Kabinsjefen om jeg kunne få sitte på klapp, hun forhørte seg meg Kapteinen som sa at det var ingen som fikk lov på denne flighten, uten at hun utdypet noe mer.
På raden ved siden av meg satt programleder, NRK-tryne Erik Wold. En mann som bl.a. er kjent for å stå i Litteraturhuset å fyre opp politikere og andre synsere. Han, høylytt, i tillegg til at han så ut som han var 2.05 høy kom med følgende: " Hei, jeg heter Erik Wold, jeg jobber i NRK, du har helt sikkert sett på TV. Er det greit at jeg får sitte i cockpit?"
Kabinsjefen som tydelig hadde sett han på tv, kjendissvak, eller bare svak for høye menn som har vannkjemmet hår rettet seg fysisk opp i ryggen, hun stod der som en gardist. Så paraderte hun ned midtgangen og inn i cockpit, det gikk ikke lange tiden før hun kom ut med et stort smil. Hun kunne da informere om at han var hjertelig velkommen i cockpit, der satt han, og når han kom ut kunne han med stor innlevelse fortelle at det var snø i luften, at flyet hadde landet seg selv og at han satt på en pitteliten stol, og ikke bare det, han fikk sitt helt egne og personlige headsett.
Skal ikke lyve for dere å si at jeg ikke var skuffet, eller litt småsur. Moralen er at vannkjemmet hår og kjendisstatus letter utfordringen med klappsetetilgang.
Eric.