Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

roger

Rakettforskar
Medlem
Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

"Full pris trass tomme sete

Samtidig som du vel bil med familien til Flesland fordi luftvegen blir for dyr, flyr Widerøe med halvtomme fly."

http://www.firda.no/nyhende/article7515728.ece

Oppsummert så ynskjer vel florøværingane seg last-minute-billettar igjen. Det kunne vel egentleg eg også tenkt meg fleire av :). Var ikkje klarover at WF set billeg-grensa ein månad før avgang:

"– Vi tilbyr billige billettar ein månad før, og så stenger vi for billigbillettane og held prisane oppe når avgang nærmar seg, seier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe. "
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå FRO

I og med at de dumpet prisen på dette anbudet, så har de vel ikke anledning til å legge ut så mye rabatterte billetter. Sånn sett er det jo greit at de flyr halvtomme.

Forøvrig oppfyller ikke WF konsesjonsspesifikasjonen for Florø nå i sommermånedene.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå FRO

Om dere går inn på Firdaposten sine facebooksider, og leser gjennom de to postene om Widerøe og flyprisene herfra, så ser dere hvorfor florøværingene savner danskene. Kort oppsummert: kaffe/te, gratis frokostbrett, gratis parkering, god service, billigere billetter, og mer gratis mat å by på en den lille sjokoladen.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå FRO

Så lenge de flyr med gjennomsnittsbelegg på 55% vil det sannsynligvis være dårlig butikk å satse på billige restplassbilletter.
Da ville jo sikkert langt flere velge å vente med billettkjøp til siste liten til en billig penge hvis sjansen for ledige seter er stor
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Tror jeg betalte over 7k T/R fra TRD sist jeg fløy dit. Tror nok de tjener bedre på halvfulle fly med folk fra oljebransjen som booker sent og betaler fullt, fremfor fullt fly med Ola og Kari på tur.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Tror nok de tjener bedre på halvfulle fly med folk fra oljebransjen som booker sent og betaler fullt, fremfor fullt fly med Ola og Kari på tur.

Problemet med å selge alle/for mange seter til lave priser har vi jo hatt mye om her inne, spesielt om sommeren når forretningfolk mellom Oslo og Bergen må reise via Købehavn for å komme over fjellet fordi det ikke finnes seter å oppdrive kort tid i forveien.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Problemet med å selge alle/for mange seter til lave priser har vi jo hatt mye om her inne, spesielt om sommeren når forretningfolk mellom Oslo og Bergen må reise via Købehavn for å komme over fjellet fordi det ikke finnes seter å oppdrive kort tid i forveien.

Nå er vel ikke problemet i denne saken at det ikke er seter å oppdrive, og det er vel heller ikke nødvendigvis optimalt å kun operere med halvfulle fly. At man på noen strekninger kanskje har priset seg for lavt (og dermed fått for lite ledige seter som kan selges til høy pris) betyr jo ikke at det er riktig å prise for lavt (slik at det er veldig mye ledige seter).

LN-TIB: På hvilken måte oppfyller ikke WF konsesjonsforpliktelsene sine, og vet du om de bøtelegges for dette?
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Nå er vel ikke problemet i denne saken at det ikke er seter å oppdrive, og det er vel heller ikke nødvendigvis optimalt å kun operere med halvfulle fly. At man på noen strekninger kanskje har priset seg for lavt (og dermed fått for lite ledige seter som kan selges til høy pris) betyr jo ikke at det er riktig å prise for lavt (slik at det er veldig mye ledige seter).

LN-TIB: På hvilken måte oppfyller ikke WF konsesjonsforpliktelsene sine, og vet du om de bøtelegges for dette?

Jeg kjenner ikke ordlyden i den endelige kontrakten, men anbudsinnbydelsen ligger her. Krav vedrørende trafikk mellom Bergen og Florø er som følger:

2.13.2 Minstetal på flygingar, setekapasitet, ruteføring og rutetider Florø–Bergen v.v.
Krava gjeld januar–juni og august–desember. I juli gjeld berre krav til setekapasitet, med eit minste setetal som ikkje er lågare enn 80 % av minimumsnivåa som er spesifiserte nedanfor.

Heile året gjeld dagleg trafikkplikt i begge retningar

Flygingar:
  • Minst fem daglege tur-retur-flygingar måndag–fredag og minst fire tur-retur-flygingar laurdag–søndag samla.
Setekapasitet:
  • I begge retningar skal det tilbydast minst 950 sete måndag–fredag samla og minst 165 sete laurdag–søndag samla.
  • Tilbydd setekapasitet skal justerast i samsvar med reglar fastsette av Samferdselsdepartementet i vedlegg A til denne kunngjeringa.
Ruteføring:
  • Dei påkravde flygingane skal vere utan mellomlanding.
Rutetider:
Det skal takast omsyn til publikumsetterspørselen etter flyreiser.
For dei påkravde flygingane gjeld dessutan følgjande måndag–fredag (lokale tider):
  • Første landing i Bergen skal vere seinast kl. 09.30 og siste avgang frå Bergen tidlegast kl. 20.00.
  • Første avgang frå Bergen skal vere seinast kl. 09.00 og siste avgang frå Florø tidlegast kl. 19.00.
2.13.3 Kategori luftfartøy
Fly registrert for minst 30 passasjerar og med trykkabin skal nyttast på dei påkravde flygingane.

Så kan vel noen bare regne og se om det møter kravene....
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Jeg kjenner ikke ordlyden i den endelige kontrakten, men anbudsinnbydelsen ligger her. Krav vedrørende trafikk mellom Bergen og Florø er som følger:



Så kan vel noen bare regne og se om det møter kravene....


Tok en kjapp sjekk for i morgen, og ser at det er 6 avganger pr vei, hvorav 5 er nonstop, og en "bonusavgang" 0925 via Førde

WF 101 FRO BGO 0650 0725 E0/DH1 0:35
WF 105 FRO BGO 1225 1300 E0/DH3 0:35
WF 113 FRO BGO 1510 1545 E0/DH3 0:35
WF 111 FRO BGO 1740 1815 E0/DH3 0:35
WF 117 FRO BGO 1930 2005 E0/DH1 0:35
WF 102 FRO BGO 0915 1020 E1/DH1 1:05


På retur er det 6 avganger, alle nonstop :

WF 116 BGO FRO 0525 0600 E0/DH3
WF 102 BGO FRO 0820 0855 E0/DH1
WF 104 BGO FRO 1040 1115 E0/DH1
WF 106 BGO FRO 1330 1405 E0/DH3
WF 108 BGO FRO 1645 1720 E0/DH3
WF 118 BGO FRO 2035 2110 E0/DH1

Med en mix av DH1 og DH3 med hhv 39 og 50 seter tilbys det i morgen 267 seter hver vei.

på fredager er det 5 avganger med DH1, slik at det tilbys 1263 seter hver vei i ukedagene, som jo er langt over de 950 som er minstekravet på det som skal tilbys.
Har ikke annen kunnskap om dette enn hva jeg kjapt regnet meg fram til etter å ha sjekket i Amadeus....
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Iflg. Farmers kig på Amadeus lever WF vel op til anbudskravet.

Mht. DH3 og fire category i FRO, har WF stadig dispensation eller er FRO's fire category blevet højnet permanent?

Er det korrekt at WF opererer deres DH1 som en CAT A flyver?, på trods af at faktum er at DH1 er kategoriseret som en CAT B (Vref) Eller er det en skrøne?
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Er det korrekt at WF opererer deres DH1 som en CAT A flyver?, på trods af at faktum er at DH1 er kategoriseret som en CAT B (Vref) Eller er det en skrøne?

DH1 opereres som CAT A eller i egen DH1-kategori. Står på kartet hva man skal forholde seg til, og det er selvfølgelig en godkjent måte å operere på. DH1 har så lav Vref med full flaps at det ikke er noe problem å tilfredsstille CAT A.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

DH1 opereres som CAT A eller i egen DH1-kategori. Står på kartet hva man skal forholde seg til, og det er selvfølgelig en godkjent måte å operere på. DH1 har så lav Vref med full flaps at det ikke er noe problem å tilfredsstille CAT A.

Mener du godkendt af den norske CAA specifikt til WF?, eller generelt set, at samtlige DH1 operatører opererer deres DH1 som en CAT A, med dertilhørende CAT A minimum?

Tak iøvrigt for svar.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Mener du godkendt af den norske CAA specifikt til WF?, eller generelt set, at samtlige DH1 operatører opererer deres DH1 som en CAT A, med dertilhørende CAT A minimum?

Kjenner ikke detaljer rundt akkurat det.
 
Re: Klaging over lågt belegg og høge prisar hjå WF frå Florø

Mener Gjerlev sa det var en egen godkjenning for WF, men det står jo fritt for andre operatører å søke om og dokumentere tilsvarende. Om jeg ikke husker helt feil dreier det seg om final og ikke f.eks. initial approach der man tilhører kategori B. Vi fikk bla. ved noen spesielle plasser anledning til å anvende kategori B på Q400 som ellers fløy som C.
 
Back
Top