KL1217 go around på Torp

Anders95

ScanFlyer Blue
KL1217 go around på Torp

Heisann. :)

Min noe nervøse mor når det kommer til fly var med KL1217 i går (AMS-TRF). Fra ganske lav høyde ble det foretatt go around.
Kapteinen informerte noen minutter senere at det stod et fly på rullebanen og med en nervøs mor blir en fjær fort til fem høns osv... "Vi holdt på å kræsje inn i et fly på bakken!"

Uansett: Hun sa også at det virket som farten var for høy og at de stupte etter rullebanen, så jeg sjekket litt videre og ganske riktig blir det sagt på tårnfrekvensen; "Unstabilized".

Hva er grunnen til at man ikke oppgir det som årsak, når man først velger å forklare? Skjønner at det er mye å gjøre for gutta foran og at det ikke er førsteprioritet å informere om alt som skjer.
Men for en engstelig passasjer hadde det kanskje vært bedre å høre at farten var litt for høy og at vi prøver igjen om et øyeblikk?


https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144898
Her er forresten en fin video fra go around på akkurat samme ruta faktisk. Der blir også trafikk på rullebanen nevnt som årsak.

:)
 
Re: KL1217 go around på Torp

Gjorde en playback på FR24 og al jeg kunne se var en Ryanair på taksebanen parallelt, men den utgjorde ingen konflikt. Men det er jo ikke alle fly som vises på FR24 heller.

Uansett hva grunnen var, så fulgte de korrekt prosedyre og gikk rundt fremfor å 'tvinge' seg ned, som potensielt kunne skapt en situasjon. Det er slikt som gjør luftfarten så trygg.
 
Re: KL1217 go around på Torp

Jeg har vært med på 6 Go-Around, og har erfart at det er stor forskjell på hvor mye info som kommer fra Cockpit.

SVG med KLM: Kaptein sa at hun kom inn for fort og for høyt og at vi måtte ta en runde til

VIE med KLM: Kaptein sa at et fly ikke var helt av banen (vi hadde nesten hjulene i bakke før han ga gass igjen)

SVG med Wizz: Sikk sakk flygning inn over Hafrsfjord før det ble bånn gass over rullebanen og ny innflygning. Ingen info fra Cockpit

CDG med Hop (Air France): Kjapp høyresving og rask oppstigning i skydekke. Ingen info fra Cockpit (føltes som om vi svingte brått vekk fra noe, men alt skjedde i skyene)

BGO med Norwegian: Tett tåke og Go around x 2 siden vi aldri så bakken. Veldig god info fra pilotene.
 
Re: KL1217 go around på Torp

Uansett hva grunnen var, så fulgte de korrekt prosedyre og gikk rundt fremfor å 'tvinge' seg ned, som potensielt kunne skapt en situasjon. Det er slikt som gjør luftfarten så trygg.

Selvsagt, og det tvilte jeg aldri på, men hvorfor sier man over høyttaleranlegget at det var et fly i veien når det ikke var det? :)
 
Re: KL1217 go around på Torp

Selvsagt, og det tvilte jeg aldri på, men hvorfor sier man over høyttaleranlegget at det var et fly i veien når det ikke var det? :)

Hvordan vet du at det ikke var tilfellet? Med tanke på at det er Torp, er det jo ikke utenkelig at det lå en liten tass i circuit og kjørte TGs som kan ha brukt lengre tid enn planlagt? Eller et småfly som brukte for lang tid på å takse av etter landing?
 
Re: KL1217 go around på Torp

Hvordan vet du at det ikke var tilfellet? Med tanke på at det er Torp, er det jo ikke utenkelig at det lå en liten tass i circuit og kjørte TGs som kan ha brukt lengre tid enn planlagt? Eller et småfly som brukte for lang tid på å takse av etter landing?

Det ble sagt til tårnet at de ikke var stabilisert; "Go around, unstabilized". Hvis det var et fly på banen ville vel det blitt nevnt isteden?
 
Re: KL1217 go around på Torp

Det ble sagt til tårnet at de ikke var stabilisert; "Go around, unstabilized". Hvis det var et fly på banen ville vel det blitt nevnt isteden?

Hvis du hører, så er transmisjonen før go-around at Ryanair får line up. Med litt høyere fart enn normalt ettersom at de måtte raskt ned når de kortet inn på visual, kan det jo være at de følte at sjansen for at de måtte gå rundt var tilstede. Om det da skulle bli skviset av en avgang tett før, kan det jo hende at de da valgte å gå rundt. En årsak oppgitt til TWR, en annen til PAX - kanskje det var litt sannhet i begge? Selvsagt bare spekulasjoner fra min side, basert på FR24 og opptak fra LiveATC.
 
Re: KL1217 go around på Torp

Hvis du hører, så er transmisjonen før go-around at Ryanair får line up. Med litt høyere fart enn normalt ettersom at de måtte raskt ned når de kortet inn på visual, kan det jo være at de følte at sjansen for at de måtte gå rundt var tilstede. Om det da skulle bli skviset av en avgang tett før, kan det jo hende at de da valgte å gå rundt. En årsak oppgitt til TWR, en annen til PAX - kanskje det var litt sannhet i begge? Selvsagt bare spekulasjoner fra min side, basert på FR24 og opptak fra LiveATC.

Forstod det som at Ryanair fikk lineup etter at KLM hadde startet go around?
Litt vanskelig for meg å høre hva han sier før han får klarering ut på banen, men vil tro han gir beskjed om at KLM gikk rundt?

Hvis noen andre er nysgjerrig så kan dere jo høre: http://archive-server.liveatc.net/ento/ENTO-Twr-App-May-16-2018-1330Z.mp3

Starter rundt 28:00. :)
 
Re: KL1217 go around på Torp

Lettere å skylde på noen andre enn å innrømme til passasjerene at man ikke fikk til en visual app...
 
Back
Top