Kjos: -SAS flyr med søppel.

Status
Not open for further replies.
Re: Kjos: -SAS flyr med søppel.

I artikkelen ble det også sagt at DAC var til for å redusere utslippet, ingen feil med det, men det var å redusere utslippet av nitrøse gasser (NOx).

CFMs egen pressemelding om DAC fra 1998

Jeg skal ikke legge meg opp i en debatt om DAC'en kan tilskrives nevneverdige reduksjoner i CO2-utslipp eller ikke. Men det er et vesentlig poeng at man reduserer NOx-utslippene ut fra et lokalt foruresningsperspektiv. Skulle gjerne likt å visst hvilke målsetninger Norwegian har for å minimalisere de mange ulike forurensningsproduktene og ikke utelukkende hvor stor prosentandel nye fly de har.

Ikke for å favorisere SAS, men mer av ren nysgjerrighet; SAS har fått mye omtale i forbindelse med grønne landinger, noen som vet om Norwegian har gjort noe lignende, eller har gjennomført andre "miljøvennlige" tiltak?

Når begge i mange tilfeller flyr tilnærmet like fly, så må jo også måten flyene brukes på regnes med i det totale klimaregnestykket.

Ikke for å favorisere SAS, men mer av ren nysgjerrighet; SAS har fått mye omtale i forbindelse med grønne landinger, noen som vet om Norwegian har gjort noe lignende, eller har gjennomført andre "miljøvennlige" tiltak?

Når begge i mange tilfeller flyr tilnærmet like fly, så må jo også måten flyene brukes på regnes med i det totale klimaregnestykket.

Har ikke peiling, men med det kostnadsfokuset DY har så skulle man iallefall tro at de fokuserte på forbruk av fuel som vel er en ikke helt insignifikant kostnadskomponent. Om dette stemmer med hva de faktisk gjør det vet jeg ikke, men jeg regner med at andre kommer på banen med mer info.

Det har Norwegian praktisert i mange år. Man har imidlertid aldri tatt i bruk gimmicken grønne landinger. Det består i korthet at man forer FMC med best mulig data og lar så autopilot kjøre etter path data fra FMC.

Imidlertid blir grønne landinger bare tull så lenge restriksjoner i innflygningsprosedyrer på de forskjellige flyplasser ikke er konstruert for slik flyging.

Det koker oftest ned til at det er flygelederne som sitter med nøkkelen og de har primært flysikkerhet og separasjon i fokus (heldigvis) og da blir innflygningen selvfølgelig et produkt av dette.

Men selvfølgelig er det miljøgevinst i det faktum at de nye NG flyene har en FMC og en autopilot som flyr bedre profiler og mer nøyaktig enn Classicene.

Her er SAS-klanen i overtall,gitt.... Stakkars DY... Hadde vært bedre med fakta i denne debatten enn mye "jeg tror", og "jeg har hørt" som nå....

Her er SAS-klanen i overtall,gitt.... Stakkars DY... Hadde vært bedre med fakta i denne debatten enn mye "jeg tror", og "jeg har hørt" som nå....

for å snu situasjonen på hodet; hvordan hadde det sett ut i avisene hvis plutselig Mats jansson sa at "DY flyr med søppel!"?

for å snu situasjonen på hodet; hvordan hadde det sett ut i avisene hvis plutselig Mats jansson sa at "DY flyr med søppel!"?

Vel, for å snu situasjonen enda mer på hodet; hvordan hadde kommentarene vært her på forumet vært dersom de fleste brukerne her var DY-entusiaster, og plutselig Mats jansson sa at "DY flyr med søppel".? :P

Naa tror jeg du skal ta paa deg lesebrillene. Faktum er at gjennomsnittsalderen paa DY sine fly er ca. 10 aar, mens SAS er ca. 11.

Poenget er aa oppfoere seg med litt verdighet og ikke komme med billige cheapshot som Kjos her gjoer. Denne uttalelsen overrasker meg og jeg er skuffet over at han faller saa lavt.

Hele livsverket til Kjos er bygd paa gammalt soeppel dersom man skal foelge logikken han her kommer med. SAS fikk levert sin foerste "revolusjonerende miljoemaskin" AKA 737-800 over 5 aar foer DY startet med 737 operasjon. Propagandaministeriet til DY er naa dessverre helt paa linje med Dublin

Last edited:

Poenget er aa oppfoere seg med litt verdighet og ikke komme med billige cheapshot som Kjos her gjoer. Denne uttalelsen overrasker meg og jeg er skuffet over at han faller saa lavt.

Tiltredes.

Dette var et passe svar, langt bedre enn det som ble presentert her i går i noen minutter! (Men som naturlig nok ble applaudert av fansen..)

Ellers så høres det ut som om SAS har en hel avdeling som bare driver med forskning.. "
SAS jobber seriøst med forskning på nye typer drivstoff og motorer.
. (?). Er det mange på lønningslista til SAS' "miljøavdeling"?

Tilsvaret fra SAS var betimelig i denne saken.
Med dette tilsvaret fra SAS bør moderatorene vurdere å stenge denne tråden for videre synsinger.
Jeg tar dommerjobben i denne tråden; DY : 0 SK: 1

Tenk at voksne mennesker ansatt i store og presumptivt veldrevne flyselskaper kan oppføre seg så barnslig....:cry:

Last edited:

Here we go again...

Like dumt fra SAS sin side og full av feil.

SAS sine 737NG'er har ikke den siste tilgjenglige motor-teknologi innbygget... Dette er Tech56 inserts og disse har SAS ikke i 78% av sin flate. SAS har ingen Tech56 motorer...

Som jeg ante dette, det kommer ikke noe godt frem dersom non-technicians mener a krangle i media med ting de ikke har full forstaelse for...

Haper det slutter snart. Men jeg desverre frykter at dette episoden forsetter og Norwegian kommer trolig med totale tallene. Det er en utrolig regnstykke a ha prosent-tallene, men a ha totale tall sier litt mer.

SAS har flere eldre fly, 28 av dem alene er MD80-Serien som brukter betydelig mer drivstoff enn en 737CL, hvorav Norwegian har 27 stykker av. Siden SAS har en betydelig större flypark, har de bade, flere fly som er klassifisert som "aging aircraft" og samtidlig en lavere prosent-snitt... Disse prosent-talle er like dumt a bruke som yielden. Det sier ingenting om total-effekten. Som yielden blir maksimalt dersom man flyr bare en fullpris-reisende, sa stigger total-tallene med volum, selv on man preferrer a angi andeler i prosent.

Det kan virke at seriöse argumenter i denne PR-slaget er ikke velkommen. Hver side vil na komme med sine pro- og motargumenter. Den eneste hva virkelig teller er definitive uttsallelser om na disse fly blir utfaset. Kjos gjorde dette igar, og man kan bare hape at SAS pa like mate folger med. Og dersom SAS mener de kommer a vente frem til 2020, sa er dette ogsa en definitiv uttallelse. Men da frykter jeg at de fra 2012 vil det ha vanskelig a forklare folk dette...

SK vs DY: 0 - 0

Begge selskaper burde holdt seg for gode til en slik meningsløs diskusjon. Begge vet at det er snakk om hvordan man selv regner på egne tall og hvordan dette legges frem. Hvert av selskapene er flinke på sine områder, og dårlige på andre områder.

Den normale passasjer bryr seg minimalt.

Det som er viktig både for SAS og DY er hvilke flytype som i sluttregnestykket gir mest penger igjen i kassa etter alle utgifter. Om det da er snakk om 2% eller 5% lavere eller høyere CO2-utslipp bryr de seg neppe veldig mye om!

Legger til slutt merke til at DYs Skånvik avslutter med: "- Husk at fly ikke blir levert på dagen."

Og nettopp derfor burde Kjos klokelig holdt munn i utgangspunktet :)

Tror jeg sier meg enig her. Da lukker vi dette.

Hvem tar ansvar for å starte dagens tråd om mulige SAS-IC-operasjoner fra KKN, eller når DY skal lansere F-klasse på BGO-GRU med Dreamliner? :)

-A

Status
Not open for further replies.
Back