Kjos mener Norge må stenge norsk luftrom for russiske fly

Gunnar90

Livsnyter
Kjos mener Norge må stenge norsk luftrom for russiske fly

(Dagbladet.no)

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener Norge må stenge norsk luftrom for russiske fly i protest mot at han ikke får fly over Russland.- Jeg tror de må sette hardt mot hardt. Norge bør si til Russland at vi stenger luftrommet hvis ikke de åpner sitt. Da tror jeg saken ville vært løst i løpet av 24 timer, sier Kjos.

http://www.dagbladet.no/2015/02/13/nyheter/luftfart/politikk/eu/innenriks/37687631/

Men er dette egentlig en sak for norske myndigheter så lenge fly og selskap er registrert i andre land? Det er vel mer naturlig å gå til irske myndigheter.

.

Re: Kjos mener Norge må stenge norsk luftrom for russiske fly

Burde vel vært Irsk luftrom som ble stengt ja...

Han er flinkt til å snu kappa etter vinden, det skal han ha! Noen ganger Norsk, noen ganger Skandinavisk og noen ganger Irsk.. Faktisk litt Thailandsk og litt Amerikansk også.

:)

Kim

Problemet hans er vel at det hjelper ingenting å stenge irsk luftrom, da det er svært få russiske flygninger som går over der eller må over der. Da er det greit å prøve seg på det andre hjemlandet.

For oss som ikke henger med helt i svingene her:

Fritt fra husken, så mener jeg å lest her inne et sted, at Russland har en avtale med alle de nordiske landene, som SAS flyr under.

Mitt enkle spørsmål blir da, om NAI mot formodning skulle registrere et nytt selskap eller registrere noen av flyene sine i Norge, dog med de konsekvenser det får. Ville de da kunne fly på samme avtalen som SAS??

Last edited:

Bare en tanke...

Sett hvis Norge stenger for russiske selskaper som Aeroflot og Transaero osv for å støtte Kjos å kompani. Vil ikke dette muligens kunne medføre at russerne i sin tur nekter SAS å bruke russisk luftrom på vei til Asia??? Er vel fair å tro at russerne vil slå tilbake med samme mynt...

Hvis det er som Kekker nevner at det finnes en deal om noe her, denne vil da Russland kunne sette til side og straffe SAS hvis norske myndigheter hører på Kjos. Kan ikke se for meg at Russland vil slippe over verken Norwegian eller SAS om vårt luftrom stenges for russiske selskaper....Bare en tanke fra meg denne fredagen. :)

Last edited:

He he he...

Forstod ikke helt forsiden på DN i dag, jeg heller. Denne Trumpy er ikke så veldig etterettlig bestandig. Regel nr 1 når man skriver om Norwegian er jo å få med seg riktig selskap. Og er det snakk om long haul til BKK er det vel snakk om NAI som er registrert i Irland. Ser ikke helt at norske myndigheter skal bistå et irsk selskap?

Registrerer også at Kjos uttaler seg om Putin og dermed russisk politikk. Fra før av har han vært gnaske krass på det amerikanske systemet. Snakk om å legge seg ut med Gud og hvermann!?

Og som vanlig biter norsk media på kroken, mange nettaviser skriver om dette i dag men ingen har fått med seg at selskapet er irsk ser det ut til.

Er ikke fortsatt NAI et heleid datterselskap av NAS? Det er ikke uvanlig at norske myndigheter bidrar til forskjellige saker, selv om et norskeid selskap er registrert i utlandet. Om det er rimelig at Norge skal stenge luftrommet for å tvinge frem overflygningsrettigheter vet jeg ikke, men jeg er ikke sikker på at registreringsland er spesielt relevant for norske myndigheter.

Jeg tror vi må holde tunga rett i munnen her.

Aeroflot har samtlige langdistansefly (A330/B777) registrert i Bermuda.

Transaero har også samtlige fly registrert i utlandet, hovedsaklig i Irland men også 2 stk B747 i Bermuda.

Norwegian har registrert samtlige 7 B787 i Irland.

Med andre ord er det ingen forskjell på måten flyene opereres på - Aeroflot og Transaero har russiske selskaper som drifter innleide utenlandske fly på lik linje at norske Norwegian Long Haul drifter B787ene til Norwegian som er innleid fra Irland.

Det er vel et poeng at flyene er tenkt driftet av et irsk selskap, ikke et norsk selskap (selv om det per i dag er tilfelle pga problemene med tillatelse i USA), så jeg vet ikke helt hva som blir riktig. Man kan klage til norske myndigheter om man planlegger å fortsette med norsk drift, men det får jo også følger for andre ting. Tror ikke man skal basere seg på evigvarende dispensjoner fra LT. Merkelig sak i det store og hele.

Med andre ord er det ingen forskjell på måten flyene opereres på - Aeroflot og Transaero har russiske selskaper som drifter innleide utenlandske fly på lik linje at norske Norwegian Long Haul drifter B787ene til Norwegian som er innleid fra Irland.

Men Norwegian flyr til St.Petersburg med 737. Og Norwegians ruter til Dubai med 737-800 får fly over Russland. Så dette gjelder bare de flyene som er på irsk registrering.

Dette er jo bare tull hvorfor skal norske myndigheter gjøre noen ting som helst for et Irsk selskap.
De har flagget ut for å utnytte div regelverk her og der, da er det bra frekt å mene Norske myndigheter skal hjelpe dem.

Dette er jo bare tull hvorfor skal norske myndigheter gjøre noen ting som helst for et Irsk selskap.
De har flagget ut for å utnytte div regelverk her og der, da er det bra frekt å mene Norske myndigheter skal hjelpe dem.

Det er et norskeid selskap på samme måte som f.eks. Telenor sine utenlandsselskaper (f.eks. i Bangladesh). Norske myndigheter brukes ofte direkte eller indirekte (gjennom ulike støtteordninger som f.eks. Innovasjon Norge) til å øve innflytelse på vegne av norske selskaper og legge til rette for norskeid aktivitet utenlands - også om de er registrert med deler av aktiviteten i utlandet.

Det irske driftsselskapet eies av norsk holdingselskap, ergo er det norske interesser.

Skikkelig norsk bitterhet i den "irsk selskap"-tonen :-)

Det er et norskeid selskap på samme måte som f.eks. Telenor sine utenlandsselskaper (f.eks. i Bangladesh). Norske myndigheter brukes ofte direkte eller indirekte (gjennom ulike støtteordninger som f.eks. Innovasjon Norge) til å øve innflytelse på vegne av norske selskaper og legge til rette for norskeid aktivitet utenlands - også om de er registrert med deler av aktiviteten i utlandet.

Men det er da en vesentlig forskjell her? Telenor sitt selskap i Bangladesh opererer i Bangladesh. Norwegian sitt irske selskap opererer i Norge. Telenor gjør dette av praktiske årskaer for i det hele tatt få drive der borte (og delvis økonomiske årsaker), Norwegian gjør dette 100% for å spare penger og unngå norske regler. Da blir det søkt å skylde på norske myndigheter.

Försöker inte Kjos bevisa för USA att NAI är ett irländskt EU bolag?

Såvått jag förstår är Irlands luftfartsmyndighet tillsynsmyndighet för NAI som väl har irländskt AOC.
Det rimliga vore väl att Kjos försökte få Irlands utrikesdepartement att den diplomatiska vägen öppna upp för irländska EU bolaget NAI att få flyga över Ryssland.

Men det er da en vesentlig forskjell her? Telenor sitt selskap i Bangladesh opererer i Bangladesh. Norwegian sitt irske selskap opererer i Norge. Telenor gjør dette av praktiske årskaer for i det hele tatt få drive der borte (og delvis økonomiske årsaker), Norwegian gjør dette 100% for å spare penger og unngå norske regler. Da blir det søkt å skylde på norske myndigheter.

Poenget er fortsatt at også NAI er norske interesser, selv om brorparten her synes å mene at det ikke er det fordi de er registrert i Irland. Det tror jeg beror på en liten misforståelse.

Jeg ser forøvrig ingen som skylder på noen her (men jeg har kanskje ikke lest grundig nok). Det er vel Kjos som uttaler at han mener at Norge bør sette hardt mot hardt. Hvorvidt Norge bør gjøre det aner ikke jeg.

Poängen Kjos försöker förmedla till USAs regering är väl att NAI är ett 100% irländskt EU flygbolag med irländskt AOC och Irlands FAA som tillsynsmyndighet...
Det rimliga är väl då att ett irländskt flygbolag med irländskt AOC vänder sig till Irlands utrikesdepartement med sina klagomål.

Poängen Kjos försöker förmedla till USAs regering är väl att NAI är ett 100% irländskt EU flygbolag med irländskt AOC och Irlands FAA som tillsynsmyndighet...
Det rimliga är väl då att ett irländskt flygbolag med irländskt AOC vänder sig till Irlands utrikesdepartement med sina klagomål.

Her tror jeg kanskje det er et poeng å skille mellom det operative og eierforholdene. NAI går jo f.eks. til irske myndigheter for å få hjelp til å få på plass US lisensen sin (operative forhold). Norske interesser ivaretas også av norske myndigheter selv om de er utenlands. Verre er det ikke.

Om norske myndigheter finner det hensiktsmessig å agere er en annen sak, men det er helt legitimt av NAS å ta opp denne saken med norske myndigheter.

Tror nok at du (Hickok) har misforstått hele årsaken til at Norwegian har et selskap innenfor EU. Det er trafikkrettigheter som gjør det, hva har Norge av avtaler å skilte med? Norge er innlemmet i OpenSkies EU-US og til Thailand er det en relativt ny bilateral avtale fra slutten av 2010 som ikke utgjør noen begrensning. Ellers er det ikke noen avtaler som norske selskap kan henge knaggen på (SAS har allerede brukt opp de tillatelser som bilateralt Scandianvia har med noen få øvrige land i østen). EU derimot har flere Open Skies avtaler som ikke er gjeldende for norske selskap. Dermed er det enkelt å si av Norge ikke har tilrettelagt for en industri - ikke inngått noen bilaterale aleneavtaler med andre land siden to av de tre partene i Scandinavia er blitt EU-medlemmer og EU har åpnet for felles samarbeid om luftfartsavtaler, eller forsøkt å henge seg på EU-avtaler slik EU-US Open Skies (det var amerikanerne som ville slå sammen Open Skies EU med Open Skies avtalene til Norge og Island for å redusere antall likelydende avtaler, og kanskje forholde seg til en forhandlingspart). Det ulykksalige for amerikanerne er at hvis deres DOT ikke godkjenner NAI, så vil Norwegian LH bare fly til de to landene USA og Thailand med en større og større flåte.

Ideelt sett vil nok Norwegian at Norge prøver å bli innlemmet i EUs avtaler på lik linje med EU-US Open Skies, som f.eks. kommende felles avtale mellom EU og Brasil. I dag er det 15 bilaterale avtaler mellom Brasil og 15 forskjellige EU-medlemsstater, mens de ønsker å innlemme alle EU-stater i den fremtidige felles avtalen. Med en slik innlemmelse kunne Norwegian flydd fra alle steder i EU + Norge til avtaleland og det under et felles AOC. Alternativt kunne Norge blitt EU-medlem som dermed hadde medført null utlegg for Den Norske Stat for å oppnå slike avtaler, men det er en helt annen skål.

Back