• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kjos flyr høyt, og nå fra Alta!

Re: Kjos flyr høyt, og nå fra Alta!

Tror det holder med 3t 30min, muligens enda raskere...

Flytid fra TOS-LON er 3t 40 min, så vil tro 4t er et godt estimat.

Alta kan være en interessant vinterdestinasjon med tanke på ishotellet, utvikling av turisttilbudene osv. Det er også den nærmeste storflyplassen for Hammerfest og Melkøya og vil kunne ha et mindre turistgrunnlag dit.

For fastboende vil muligheten til å "ta en tur til London" kunne skape et behov, men det kan samtidig gå på bekostning av tilsvarende "ta en tur til Oslo"-turer.

Uansett, for et flyselskap med et visst rom for å teste nye ruter og konsepter, er dette absolutt en interessant rute å se på.

Flytid fra TOS-LON er 3t 40 min, så vil tro 4t er et godt estimat.
Tja, 20 minutter ekstra fra Alta har jeg fremdeles liten tro på, det er jo tiden det tar å fly ALF-TOS i lav hastighet... :old

... Realistisk snakker vi om maksimalt 10 ekstraminutter, antakelig ikke mer enn 5...

Tja, 20 minutter ekstra fra Alta har jeg fremdeles liten tro på, det er jo tiden det tar å fly ALF-TOS i lav hastighet... :old

... Realistisk snakker vi om maksimalt 10 ekstraminutter, antakelig ikke mer enn 5...

Storsirkeltrekket er 72nm lenger fra Alta til Stansted. Regner med at beggee rutene i realiteten vil fly over Evenes og dit er distansen 83nm lenger for Alta. Med en fart på 420kt (7nm/min) er forskjellen 12 minutter. 10-12 minutter er vel ikke så galt.

(distanser fra http://gc.kls2.com/)

Jeg vil anta at de forsøker med et par avganger i uka og ser hvordan det mottas blant britiske turister og shoppinggale altaværinger. Og gir ruta øksa etter et halvår om det ikke går.

Med mindre han bare er ute og skryter igjen, da! :)

Jeg vil anta at de forsøker med et par avganger i uka og ser hvordan det mottas blant britiske turister og shoppinggale altaværinger. Og gir ruta øksa etter et halvår om det ikke går.

Med mindre han bare er ute og skryter igjen, da! :)

Det er jo opp til de som blir tilbudt en ny flyrute å bevise at den har livets rett, å kalle dette skryt( med smilefjes og ironi) dersom den allikevel må legges ned p.g.a. ulønnsomhet er i beste fall uvitenhet om hvordan markedet fungerer i dag

Norwegian har visst flere ganger at de er flinke til å samarbeide med lokalt og regionalt reiseliv for å få på plass nye ruter. Tromsø-London ruta kom i stand som et samarbeid med Hurtigruten. Det er fullt mulig at de kan få til noe tilsvarende fra Alta dersom de får gode avtaler med aktører som kjøper tilstrekkelig seter.

Det er jo opp til de som blir tilbudt en ny flyrute å bevise at den har livets rett, å kalle dette skryt( med smilefjes og ironi) dersom den allikevel må legges ned p.g.a. ulønnsomhet er i beste fall uvitenhet om hvordan markedet fungerer i dag

Poenget er at Kjos ganske ofte har snakket om at han kan tenke seg å åpne ruter her eller der, uten at det nødvendigvis skjer. Hvis ruten faktisk kommer forstår jeg selvsagt at den kun opprettholdes hvis det er penger i den, jeg kan da forskjellen på pluss og minus.

Og dermed var drømmen over for denne gang:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article327344.ece
Altaværingene kan se langt etter en direkterute til London.

Det kom frem under en reiselivsdugnad på Rica hotell i Alta i går, der et kobbel av reiselivstopper var samlet for å diskutere viktigheten av direkteruter mellom Nord-Norge og utlandet. De som hadde trodd at dette skulle åpne for direkteruta mellom Alta og London, ble imidlertid skuffet.
Nuvel, det er da ikke så fryktelig langt til Tromsø heller da, og dersom Norwegian først kan få til noe lønsomt derfra kan det vel hende at det sprer seg litt videre etterhvert?

Nuvel, det er da ikke så fryktelig langt til Tromsø heller da, og dersom Norwegian først kan få til noe lønsomt derfra kan det vel hende at det sprer seg litt videre etterhvert?

Nuvel, de vurderer å legge ned Tromsø-London pga for mange tomme seter, i følge Norwegian selv (http://www.itromso.no/nyheter/article325994.ece). Stemmer dårlig med det Kjos sier Alta:

– Men da må vi ha hjelp, slik vi får i Tromsø. Der bidrar både Innovasjon Norge og Hurtigruten til å fylle opp flyene, og det gjør at vi flyr lønnsomt til London i store deler av året, sier Kjos.

Last edited:

Har vært tatt opp i en annen tråd (av meg) tidligere. Mildt sagt stusselig om man ikke klarer å fylle flyene til to ukentlige turer til London må jeg si. Visstnok er det det britiske markedet som svikter, fra norsk side er det forholdsvis god etterspørsel.

På den annen side er det utvilsomt at finanskrisen slå hardt til i Storbritannia og London, slik at dyre turer til Norge settes lengre ned på britenes prioriteringsliste.

Har brukt ruten flere ganger, trist om det lille utenlandstilbudet fra TOS skulle forsvinne.

Men hvis de ikke klarer få ruta til å gå bra nok i TOS, vil de da klare det i ALF?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at svaret må være et rungende nei.

Poenget er at Kjos ganske ofte har snakket om at han kan tenke seg å åpne ruter her eller der, uten at det nødvendigvis skjer. Hvis ruten faktisk kommer forstår jeg selvsagt at den kun opprettholdes hvis det er penger i den, jeg kan da forskjellen på pluss og minus.

Må si meg enig i det.
Kjos har en fantastisk evne til, nærmest uansett hvor han er ute å reiser,dyktig til å "starte" nye ruter fra den plassen han besøker og gjerne til London eller andre destinasjoner, men i samme slengen ta så mye forbehold at dersom, at, hvis,bla bla bla, at når alt kommer til alt og det BLIR ingen rute "i denne omgang" viser han bare til de forbehold som er tatt.

Samtidig syter han over at Tromsø ikke klarer å markedsføre flyruten til London, noe jeg mener er hans egen jobb og ikke reiselivet generelt.

Direkterute til ALF har jeg ingen tro på overhodet, kanskje en helg eller på på sommeren.

Det har vist seg flere ganger at en FAST rute N-Norge -london er svært vanskelig på permanent basis, og slik blir det vel i fremtiden også

Må si meg enig i det.
Kjos har en fantastisk evne til, nærmest uansett hvor han er ute å reiser,dyktig til å "starte" nye ruter fra den plassen han besøker og gjerne til London eller andre destinasjoner, men i samme slengen ta så mye forbehold at dersom, at, hvis,bla bla bla, at når alt kommer til alt og det BLIR ingen rute "i denne omgang" viser han bare til de forbehold som er tatt.

Jeg er ikke enig med deg her. Norwegian og Kjos har faktisk en imponerende gjennomførings evne på potensielle ruter de lanserer. Om jeg får utfordre deg på det motsatte så tror jeg ikke listen blir lang på ruter til konkrete destinasjoner som ikke har blitt en realitet!

Samtidig syter han over at Tromsø ikke klarer å markedsføre flyruten til London, noe jeg mener er hans egen jobb og ikke reiselivet generelt.

Her synes jeg du ordlegger deg litt feil. Å bruke ordet "syting" blir litt feil, for det er ikke det Norwegian her gjør. Grunnen til at jeg mener det er at forutsetningen for denne ruten var krystall klar ved oppstart. Det var reiselivs næringen som drev lobby for at DY skulle starte denne ruten. Det ble også gjort klart at dette var en forutsetning for rutens oppstart. Sammen ble det iverksatt en større kampanje for å lokke turister til Tromsø med Norwegian som utgangspunkt.

Dersom reiselivsnæringen nå ikke lenger ser seg tjent med å benytte denne kanalen for direktetrafikk, synes jeg det er helt på det rette at Norwegian markerer dette. Det gir jo også reiselivsnæringen en mulighet til å fremheve direkteruten, fremfor å miste den.

I motsatt tilfelle kunne Norwegian lagt ned ruten uten videre å gi markedet en ny mulighet. Jeg ville mene at det hadde blitt en surere mine^_^

Direkterute til ALF har jeg ingen tro på overhodet, kanskje en helg eller på på sommeren.

Det har vist seg flere ganger at en FAST rute N-Norge -london er svært vanskelig på permanent basis, og slik blir det vel i fremtiden også

Det er jeg forsåvidt enig i, men uttalelsen var vel like mye en invitasjon til det lokale næringslivet at dette kan være en mulighet dersom det skapes en turistnæring som forsvarer en rute.

Sett i lys at de siste 6 årene har Norwegian gikk et kjempe løft for turist næringen i Norge, ved å lansere direkteruter til landsdeler som ellers har ligget i skyggen av tilbudet fra Østlandet.
Potensialet er fortsatt enormt. Ingen land i Skandinavia har like mange turister som Norge!

Last edited:

På direkte spørsmål vil ikke Skjeldam utelukke at ruten ALF- London var en ren ønsketenkning

At de den ene dagen sier: jada, at hvis og dersom er det lett å starte ruter.
At de noen dager senere kaller det ønsketenkning mener jeg er å lure de aktører som jobber for en slik rute.

Norwegian vedgår at underskuddet for sin London-rute for "et ti-talls millioner kroner" og "Norwegian synes de har fått for liten hjelp fra reiselivsaktører som Hurtigruten og andre til å skaffe kunder for ruta Tromsø-London."

Jeg vil dog stille meg undrende til at Norwegian lar en rute gå over SÅ lang tid at de taper "et ti-talls millioner kroner" med åpne øyne.

Det ville vel være første gang i Norwegians historie.

DET er av min bestemte mening at det er syt når de legger så mye av skylden på reiselivet, da jeg mener at det et FLYSELSKAPS forbannede plikt å SELV å sørge for markedsføring av egne ruter

At reiselivet prioriterer sine egne opplevelser i og rundt Tromsø på BAKGRUNN av ei flyrute, synes jeg er helt greit.

Norwegian trodde vel de skulle få gratis markedsføring.

På direkte spørsmål vil ikke Skjeldam utelukke at ruten ALF- London var en ren ønsketenkning

At de den ene dagen sier: jada, at hvis og dersom er det lett å starte ruter.
At de noen dager senere kaller det ønsketenkning mener jeg er å lure de aktører som jobber for en slik rute..
Haha, snakk om å vri på en artikkel. Har du virkelig lest det som står der, og i tilfelle du har, hvilket filter brukte du på brillene?

– Jeg vil ikke utelukke det, men det viktigste for oss er å ha fokus på å få opp lønnsomheten på ruta Tromsø-London, sa kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam, da Altaposten spurte om Alta-ruta bare var ren ønsketenkning.

Norwegian vedgår at underskuddet for sin London-rute for "et ti-talls millioner kroner" og "Norwegian synes de har fått for liten hjelp fra reiselivsaktører som Hurtigruten og andre til å skaffe kunder for ruta Tromsø-London."

Jeg vil dog stille meg undrende til at Norwegian lar en rute gå over SÅ lang tid at de taper "et ti-talls millioner kroner" med åpne øyne.

Det ville vel være første gang i Norwegians historie.

Du burde kanskje linke til artikkelen det her refetreres til!

DET er av min bestemte mening at det er syt når de legger så mye av skylden på reiselivet, da jeg mener at det et FLYSELSKAPS forbannede plikt å SELV å sørge for markedsføring av egne ruter.

At reiselivet prioriterer sine egne opplevelser i og rundt Tromsø på BAKGRUNN av ei flyrute, synes jeg er helt greit.

Norwegian trodde vel de skulle få gratis markedsføring.

Jeg tror du for din egen del burde sette deg litt mer inn i hvorfor denne ruten ble opprettet;)

http://www.boarding.no/art.asp?id=29428

Last edited:
Back