Kjøp/salg av TAP (mye rykter)

ValdaIsaksson

ScanFlyer Blue
Kjøp/salg av TAP (mye rykter)

Lufthansa har meldt ud at de specielt er interesseret i køb af TAP Portugal, med mulighed for en rigtig god connection til Sydamerika, efter stigende efterspørgsel mod S.Amerika. De har sagt at de overvejer muligheden om at alle fly (Booket med Lufthansa og fløjet af Lufthansa) skal flyves ud af Lissabon, hvis destinationen er Sydamerika. Er det nu en god løsning? Er det ikke lidt.. en mærkelig løsning?

Desuden sagde han, at købet af SAS p.t ikke er særlig interesant.

Re: Lufthansa vil købe TAP Portugal. Dropper officielt SAS.

I artikkelen står det i tillegg at IAG kan være en mulig kjøper av TAP.

Forøvrig har jeg vansker med å tro at Lufthansa ved et eventuelt kjøp vil bruke Lisboa som sin eneste hub mot Sør-Amerika. For Tyske og nordeuropeiske passasjerer vil Frankfurt være en mer effektiv flyplass.

Har ikke Lufthansa nettopp sagt at de ikke skal kjøpe flere selskaper og utvide noe særlig mer de neste årene?

Har ikke Lufthansa nettopp sagt at de ikke skal kjøpe flere selskaper og utvide noe særlig mer de neste årene?

Det er jo det de sier i den oppdaterte saken:
"Of course we look at opportunities," a spokesman for Lufthansa said after its Chief Executive Christoph Franz told the Financial Times he would look at the case for buying Portugal's Transportes Aereos Portugueses.

"But the focus is currently definitely on consolidation of the existing portfolio and not on acquisitions," the spokesman said.

Dette virker mer som den vanlige talen, uten videre konkrete planer om oppkjøp.

Det er jo det de sier i den oppdaterte saken:

Dette virker mer som den vanlige talen, uten videre konkrete planer om oppkjøp.

Sas aksjen er nå betydelig rimeligere enn sist de ble vurdert. Så får de et godt kvartal både i LH og SAS .. (lavere oljepris samt salgsoverskudd inkl. for Sas' del) så plutselig ble de attraktive alikevel.
Innen Okt. tipper jeg.

Sas aksjen er nå betydelig rimeligere enn sist de ble vurdert. Så får de et godt kvartal både i LH og SAS .. (lavere oljepris samt salgsoverskudd inkl. for Sas' del) så plutselig ble de attraktive alikevel.
Innen Okt. tipper jeg.

Hvis så skjer så vil jeg regne med at aksjekursen også stiger, for normalen i aksjemarkedet er at all informasjon prises inn i aksjene (gode nyheter kan bidra til å øke prisen, og dårlige nyheter det motsatte). For LH vil jeg tro at et oppkjøp av SAS vil skje dersom de vurderer dette til å være strategisk viktig, og ikke hvorvidt SAS gjør det bra i Q2 og Q3 i 2012.

Hvis så skjer så vil jeg regne med at aksjekursen også stiger, for normalen i aksjemarkedet er at all informasjon prises inn i aksjene (gode nyheter kan bidra til å øke prisen, og dårlige nyheter det motsatte). For LH vil jeg tro at et oppkjøp av SAS vil skje dersom de vurderer dette til å være strategisk viktig, og ikke hvorvidt SAS gjør det bra i Q2 og Q3 i 2012.

Det kan der da vist ikke være uenighed om. Lufthansa har jo netop vist, at de vil se langsigtet, om end de ikke altid har haft lige stor held med reformering af selskaber. Her peger Swiss og Austrian jo i hver sin retning.

Noget andet jeg undrer mig over: Hvad siger konkurrencereglerne? Må Lufthansa købe SAS? Den konstellation vil jo blive ret dominerende. SAS er trods alt noget større end de selskaber Lufthansa hidtil har købt.

Noget andet jeg undrer mig over: Hvad siger konkurrencereglerne? Må Lufthansa købe SAS? Den konstellation vil jo blive ret dominerende. SAS er trods alt noget større end de selskaber Lufthansa hidtil har købt.

Man vil nok undersøke hvorvidt en slik konstellasjon vil få såpass økt markedsmakt på enkelte strekninger at man må vurdere tiltak. I noen tilfeller holder det med å gi fra seg slots (og dermed redusere den fusjonerte enhetens tilstedeværelse på enkelte destinasjoner), mens i andre tilfeller vurderes ulempen med fusjonen for stor til at den kan aksepteres.

Kan vel ikke tenke meg at det er så mye på konkurransesiden som skulle kunne stoppe et oppkjøp av SAS. Mulig noen ruter mellom skandinavia og tyskland. Og kanskje ikke der heller..

Kan vel ikke tenke meg at det er så mye på konkurransesiden som skulle kunne stoppe et oppkjøp av SAS. Mulig noen ruter mellom skandinavia og tyskland. Og kanskje ikke der heller..

Det kan vel fort være noen ruter fra Skandinavia og til andre steder i Europa hvor SK/LH blir store (det trenger ikke være kun direkteruter, men det kan være city pairs som innebærer mellomlanding også).

Mellom Skamdinavia og Tyskland har de allerede en joint venture og utstrakt samarbeid, så et eventuellt oppkjøp vil ikke forandre konkurransesituasjonen nevneverdig

Sant nok. Jeg tenker på at det hadde ikke nyttet å legge inn bud på 8kr. for et år siden. Det nytter kanskje nå. Og totalprisen er jo mye lavere enn hva tapt egenkapital i samme periode direkte skulle tilsi.
Det lavere kjøpsbeløpet blir sannsynligvis lettere for LH å finansiere og risikoen involvert blir mer håndterbar. Potensialet er vel ca. det samme som når de sist vurderte oppkjøp?

Salget til AviancaGroup som ble stoppet opp i fjord.

Boarding melder at den Portugisiske Staten skal prøve å selge TAP igjen men ikke til hvem.
http://boarding.no/art.asp?id=54498

Ett rykte sier jetBlue

David Neeleman allegedly eyeing jetBlue, TAP Portugal acquisition

02JUL2013
jetBlue Airways (B6, New York JFK) founder, David Neeleman, is putting together a USD3.2billion investment fund to buy back control of the US LCC and to purchase Portuguese airline, TAP Portugal (TP, Lisbon), a report in Brazilian newspaper, Folha de S. Paulo, has claimed. Mr Neeleman was ousted as JetBlue’s chief executive officer six years ago. According to the report, which did not identify its sources, the Brazilian state development bank BNDES will contribute USD600 million for a 20% stake in the fund, while Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, Campinas Viracopos) stakeholders will also participate. Neeleman himself will contribute 5% of the fund's total. Mr Neeleman, who is also the boss of Azul, denied the plans.

CH avaition

Last edited:

Neeleman er ikke ansatt i jetBlue lenger. Han har vokst opp i Brasil og er tungt inne som investor i landet. Det er i denne forbindelsen Neelemann er interessert.

Back