Kjøp av kamera i usa??

TONROY

ScanFlyer Blue
Kjøp av kamera i usa??

Skal kjøpe meg Canon EOS 7D og lurer på hvordan det er og kjøpe den fra USA?
Vist det er noen som har gjort dette så skrik ut! :)

Re: Kjøp av kamera i usa??

Null stress. Sørg for at du kjøper verdensgaranti slik at du ikke må til USA/Canada om det blir noe galt. Adapter til lader kan du kjøpe i Norge, koster vel ikke mer enn 50kr.

Første gang jeg handla kamera var jeg i butikken hos de, men har handlet over nett med de også, men da får du mva når det kommer til Norge.

Er du helt sikker på at dette vil lønne seg? Et par momenter er viktig å være klar over når du kjøper fra USA og bestiller via nett. Det ene er at det tilkommer frakt og det andre er at norsk mva må du betale på hele summen, dvs pris på kamera + frakt.

La meg først si at jeg har kjøpt mye fra USA og B&H photovideo opp gjennom årene. Dette selskapet anbefaler jeg til andre, de er seriøse og leverer veldig raskt, faktisk like raskt som norske nettbutikker!
Men jeg bestiller stort sett ting som er vanskelig å oppdrive/billigere enn i Norge, som kameratilbehør, batterier, lagringsmedia, filtre osv.

Har satt opp et lite regnestykke som viser litt av hva du må betale via USA kontra det det koster i en norsk butikk:

Postordre USA (B&H photovideo)
Canon 7D (kun hus) = $1,599.00
Billigste frakt (UPS) = $71.59
Totalt blir dette = $1.670.59
Med dagens kurs på ca 5.6 blir dette i norske kroner 9.353,00
Så må du regne inn norsk mva på hele beløpet som blir på 2.338,00
Totalt kommer pakken fra USA på 11.690,00

Kjøpt i norsk butikk (Fotovideo, Møllergata Oslo)
Canon 7D (kun hus) = 10.495,00

Last edited:

Ja, akkurat i dette tilfellet ville jeg definitivt kjøpt kamera i Norge. Men skal du handle flere ting samtidig, andre ting som er billigere enn Norge må du jo regne på totalsummen.
Mitt inntrykk er at i de aller fleste tilfeller er kamerahus og objektiver ikke noe lønnsomt å kjøpe utenlands. Her kommer garanti spørsmål også inn. Vet om folk, spesielt på Canon utstyr, som har fått problemer med garanti her hjemme og reparasjon på autoriserte Canon verksteder og som måtte sende utstyret til f.eks USA for reklamasjon. Det blir dyrt :o

PerJohan har et et veldig godt poeng spesielt med garanti. I USA får du maks 1 år garanti, men kjøper du kamerahuset i Norge er det hele 5 års reklamasjon!

Okei. Tusen takk for hjelpen da skal jeg snart bestille 7D :D Blir spenende og prøve den på OSL. :)

Norge er ganske billig på elektronikk. Tro det eller ei! Men eneste landet jeg har funnet som er billigere enn Norge er USA. Hvis man ser bort i fra Asia da.

Dra til USA davel? Og så får du tax-free på kameraet. Nesten tjent inn biletten ;-)

Back