Kjevik har avviklet nattevaktordning, ambulansefly måtte snu

Re: Ambulanse fly må snu grunnet ikke nok folk på jobb

Det var tydeligvis ikke liv om å gjøre siden pasienten kunne kjøres til Oslo ..

Det var tydeligvis ikke liv om å gjøre siden pasienten kunne kjøres til Oslo ..
Det kan det nok ha vært, siden de så seg nødt til å få pasienten til Oslo midt på natten.

Last edited:

Nød er nød, men hvert enkelt nødstilfelle er ulik og en må utøve skjønn. Om det ikke er personell til brann og redning må fartøysjef avgjøre om nøden er stor nok til å risikere å sette fly og crew i økt fare for å utføre oppdraget. Når pasienten i tillegg ikke er i flyet, men på bakken, er terskelen for å akseptere reduksjon/mangel på RFFS enda høyere.

Jeg har ingenting med luftambulansen eller helseforetakene å gjøre, men basert på det lille jeg tror jeg vet er det stor spredning i hvor mye oppdragene haster. Tipper MOW er inne på løsningen her, og at flyvning kanskje i større grad var rekvirert for å slippe å redusere ambulansetjenestens kapasitet med en bil og et par ansatte den tiden det tar å kjøre tur/retur.

Om jeg kan tilgis ren gjetning, vil jeg se for meg at det er mer aktuelt med helikopter i akutte tilfeller på den strekningen, i og med at sykehus-flyplass-flyplass-sykehus fort kan spise opp vel halvparten av tiden det tar å kjøre mellom sykehusene.

Hvis det ikke hadde hastet, ville ikke den overflyttingen skjedd midt på natten, men på dagtid dagen etter, hvor kapasiteten i alle ledd er større.
Helikopter er helt klart mest effektivt på den type transporter og benyttes i stor grad.
At man ikke bruker helikopter i dette tilfellet, kan det være flere grunner til. De vanligste er at det ikke er helikopter tilgjengelig eller at de ikke kan fly den aktuelle distansen grunnet værbegrensninger.

Nå vet ikke jeg hvordan Babcock opererer.
Men i min tid som pilot i ambulansetjenesten var det vanlig å samle all aktuell informasjon for flygingen, MET og NOTAM samt å file en flightplan for den aktuelle flygingen når vi ankom basen. På nattetid kunne det være vanskelig å få aktuell værsituasjon , så dermed ringte vi til tårnet for å få siste METAR og rullebanestatus.
Det høres i grunnen litt rart ut at man setter i gang en flyging uten å ha relevant informasjon som om plassen er bemannet eller ikke.
Nå kan det jo være opplysninger som ikke fremkommer selfølgelig.
Kanskje flyet var på vei fra annet oppdrag osv.

:fly

Nå vet ikke jeg hvordan Babcock opererer.

Men i min tid som pilot i ambulansetjenesten var det vanlig å samle all aktuell informasjon for flygingen, MET og NOTAM samt å file en flightplan for den aktuelle flygingen når vi ankom basen. På nattetid kunne det være vanskelig å få aktuell værsituasjon , så dermed ringte vi til tårnet for å få siste METAR og rullebanestatus.

Det høres i grunnen litt rart ut at man setter i gang en flyging uten å ha relevant informasjon som om plassen er bemannet eller ikke.

Nå kan det jo være opplysninger som ikke fremkommer selfølgelig.

Kanskje flyet var på vei fra annet oppdrag osv.

I saken så står det at flyplassen har blitt åpnet i tilsvarende situasjoner før. Så de har vel fått beskjed om at kan forvente at flyplassen er åpnet når de kommer frem.

I saken så står det at flyplassen har blitt åpnet i tilsvarende situasjoner før. Så de har vel fått beskjed om at kan forvente at flyplassen er åpnet når de kommer frem.

Tro kan man gjøre i kjerka. ;)

Et oppdrag skal settes i gang når man er 100% sikker på at brann- og redning og tårntjeneste er tilgjengelig. Man kan jo henvise til Lov om luftfart:

§ 6-2. Fartøysjefens plikter
Fartøysjefen skal påse at fartøyet er luftdyktig, miljødyktig og behørig utrustet, bemannet og lastet, og at flygingen ellers forberedes og gjennomføres i samsvar med gjeldende bestemmelser.

End quote.

Det vil jo si at crewet ikke hadde, eller kunne ikke være sikker på at de ville få tilstrekkelig informasjon om at flygningen kunne utføres før take-off..
Hvis man derimot hadde fått beskjed fra AMK eller Avinor om at flyplassen ville med 100% sikkerhet være behørig bemannet ved ankomst, ville jo situasjonen vært en annen.

Et annet poeng er også at en bomtur som dette vil føre til at man bruker tjenestetid som kan føre til at eventuelt neste oppdrag ikke kan utføres pga mangel på crew.

Noen vil kanskje si at det er flisespikkeri, men slik jeg er vant til å tenke så er ukjente faktorer lite ønskelige. :)

Hadde Gullknapp vært et alternativ?

Hadde Gullknapp vært et alternativ?

Det kan vel bli det, med tid og stunder.
Pr. i dag gjelder følgende NOTAM:

COMMERCIAL TFC NOT ALLOWED
FROM: ma 08 jul 2019 11:08 TO: on 08 jul 2020 23:59
: NOTAM E/2143/19

Det er merkelig at ENCN har avskaffet bakvakt.
Jeg har ved flere anledninger fløyet til Kjevik med legeteam for å hente organer.
Ved å gjøre tilgjengeligheten så uforutsigbar , så er det en risiko for liv og helse.

BU9001: Jeg syns ikke det er hverken uklokt eller på kant med §6-2 å starte flygning til en flyplass som for øyeblikket er stengt, men som man har fått beskjed om at de med rimelig sansynlighet skal kunne greie å åpne underveis, så lenge man har planlagt døgnåpen alternate og fuel til alle eventualiteter.

I dette tilfellet var det RFFS, men hvordan det skiller seg fra vær under minima som er forecasted til å bedres, eller en vinterbane med uakseptabel breaking action som antas å kunne bedres i nær fremtid, det skjønner jeg ikke. Forutsetningen er at man er klar over den aktuelle utfordringen og har tatt høyde for plan B.

Edit: PS, jeg er helt enig i siste punkt i post #11 (den ble postet mens jeg skrev #12, derav edit), tilgjengeligheten burde være der.

Last edited:

BU9001: Jeg syns ikke det er hverken uklokt eller på kant med §6-2 å starte flygning til en flyplass som for øyeblikket er stengt, men som man har fått beskjed om at de med rimelig sansynlighet skal kunne greie å åpne underveis, så lenge man har planlagt døgnåpen alternate og fuel til alle eventualiteter.

I dette tilfellet var det RFFS, men hvordan det skiller seg fra vær under minima som er forecasted til å bedres, eller en vinterbane med uakseptabel breaking action som antas å kunne bedres i nær fremtid, det skjønner jeg ikke. Forutsetningen er at man er klar over den aktuelle utfordringen og har tatt høyde for plan B.

Edit: PS, jeg er helt enig i siste punkt i post #11 (den ble postet mens jeg skrev #12, derav edit), tilgjengeligheten burde være der.

Tja, jeg skjønner poenget. Det er jo ikke ulovlig å borre hull i lufta og så lande på alternate. Men hvilken mening har det?
Når det kommer til stykket så er det ikke lurt å sette avgårde uten å vite om man kommer ned eller ikke. Situasjonen her var jo at bakvaktsordningen var avskaffet i august og det var helt ut i det blå om turen kunne gjennomføres.
Poenget var bare for å sette på spissen at operasjonen burde kunne avvente at tilstrekkelig informasjon og bemanning ville være tilgjengelig eller ikke.
Jeg er ganske sikker på at man kunne avvente en halvtimes tid for å bekrefte tilgjengelighet eller ikke.

Så gjelder punktet om bruk av tjenestetid som jeg nevnte over.
Som man har erfart så skal det ikke mye til at man kommer i media hvis man må grounde fly pga crewmangel. :)

Når det gjelder vær og braking action som kan forbedres har jeg vært borti mye rart på diverse AFIS plasser, men det er en annen historie.

Re: Kjevik har avviklet nattevaktordning, ambulansefly måtte snu

På kjevik har de ingen fast nattevakt ordning på brann og redning lenger.
De ringer rundt og hører om folk kan komme på jobb.. Avinor sparket akkurat en del folk i brannvakta der. Så skjønner godt at det sitter langt inne hos folk å si ja til en tur ut på flyplassen.

Back