• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kjevik fra slutten av juli til slutten av august

LN-GBM

ScanFlyer Silver
Det har gått en liten stund siden sist jeg postet bilder, så jeg har fått samlet opp en del.
kff_web.jpg


l29_web.jpg

Hva gjør man for å ha det moro? Jo man leier denne. (fvn.no)

kfk_web.jpg


rrt_web.jpg


torair_web.jpg

Vi har fått vår dose med Tor Air vi også, gjør ikke noe det.

torair2_web.jpg


mmm_web.jpg

LN-MMM

cargo_web.jpg

Den gamle terminalen, nå senest brukt som bygg for cargo, i ferd med å rives. Ikke lenge etter var den helt borte.

wfh_web.jpg


frigg_web.jpg

Alltid moro med damebesøk, 30.juli var det Frigg som var innom.

frigg2_web.jpg


casa295_web.jpg

Polsk Casa C-295 tatt 30. juli.

ofo_web.jpg

Fokker 100, PH-OFO.
 
Dette var veldig gode bilder, Glenn! Fint croppet, passe kontrast og fint lys og godt eksponert. Kjempebra serie (ikke noe annet å forvente fra deg, da) :)
 
Et par igjen...

emb_web.jpg

31. juli, belgisk Embraer 135. Kanskje en sammenheng med Tallships?

piaggio_web.jpg

11. august. Husker en sak om at innbyggerne rundt en flyplass sørpå ville nekte Avanti å lande der pga støy. Kan skrive under på at den hadde en helt spesiell lyd, nesten som en moped...


wdj_web.jpg

20. august, LN-WDJ var her en god stund og drev med landingsrunder. Alle som jeg så med full stopp og påfølgende backtrack.

wdj2_web.jpg



wfo_web.jpg


kkd_web.jpg


bhd_web.jpg


hjc_web.jpg

SE-HJC, Osterman - Er det noen som kan forklare hva den har under buken?
 
Glimrende bilder, Glenn! Du har ikke fått noen av dette spanskregistrerte foto(?)flyet som har suset rundt her i området den siste tiden i lave høyder?
 
Spanskregistrert foto? Du tenker ikke på det sørafrikanske flyet som suser rundt, som det har vært bilder av fra Flesland og Sola? Cessna 406. Har nærmest blitt lovet en kikk på flyet av en av dem som flyr, så vi får se hva det blir til.
Edit: Denne? http://www.aftenbladet.no/lokalt/1240768/Se_opp_for_lave_flyginger_i_august.html
Ikke bli overrasket dersom du ser et småfly som flyr unormalt lavt i august. Norges geologiske undersøkelse (NGU) skal kartlegge berggrunnen i Rogaland.
aftenbladet.no
 
Last edited:
Artig firmanavn på et av bildene: Rive og Knuseservice AS. Sikkert tøffinger som jobber der.

Å ja, fine bilder forresten.
 
Spanskregistrert foto? Du tenker ikke på det sørafrikanske flyet som suser rundt, som det har vært bilder av fra Flesland og Sola? Cessna 406. Har nærmest blitt lovet en kikk på flyet av en av dem som flyr, så vi får se hva det blir til.
Edit: Denne? http://www.aftenbladet.no/lokalt/1240768/Se_opp_for_lave_flyginger_i_august.html

aftenbladet.no

Sørafrikansk mente jeg, sorry! Vet du hvor lenge dem blir her? :)

Robin882: WIF flyr fast. Har tatt over KRS-SVG-KSU og flyr enkelte avganger på KRS-BGO.
 
Det var snakk om at de skulle fly herfra i rundt to uker, men det virker som om flyet har stått stille de dagene været ikke har vært så fint, så hvor lenge de har igjen vet jeg ikke.
 
Husker en sak om at innbyggerne rundt en flyplass sørpå ville nekte Avanti å lande der pga støy. Kan skrive under på at den hadde en helt spesiell lyd, nesten som en moped...
hjc_web.jpg

SE-HJC, Osterman - Er det noen som kan forklare hva den har under buken?

Sørpå, altså i dine trakter?;) Uansett, SE-HJC fløy for kort tid siden her nordpå og den har en lasersensor (Top Eye) under buken. Det sitter to operatører i baksetet og følger med på en monitor. Bak i kabinen har de et "skap" med instrumenter. De flyr langs kraftlinjetraseene for å kartlegge. Det skulle vissnok brukes til å lage tredimensjonale kart om jeg ikke husker helt feil. Flott serie fra Kjevik!:up:
 
Det går fortsatt Fokker 50 mellom Kjevik og Bergen med unntak av den siste flighten om kvelden som Widerøe flyr. Stavanger er Dash.
 
Back
Top