Kjeller flydag - 2010!

Tændis

ScanFlyer Blue
Heisann!

Her følger noen utvalgte bilder fra dagens begivenheter på Kjeller. Vi var heldige med været og det kom masse folk. Noen som vet hvor det ble av Harvard'ene som skulle være med (i følge programmet)?.

Uansett, her kommer bildene :) Foto og copyright: Petter Tandberg

IMG_9461.jpg

En 59-modell av typen "De Havilland Vampire", LN-DHZ, taxer for avgang

IMG_9557.jpg

Dakota Norway i all sin prakt

IMG_9650.jpg

LN-ADA, "L-29 Delfin", fløyet av Terje Tråholt

IMG_9670.jpg

Veldig kult å se hva et seilfly kan utøve av diverse manøvre også!

IMG_9746.jpg

Trenger ikke si mer...

IMG_9780.jpg

IMG_9826.jpg

IMG_9873.jpg

Moro at Herc'en tok en tur innom Kjeller i dag også! For min del er det første gang jeg har sett et fly av denne størrelsen svi gummi på Kjellers asfalt

IMG_9922.jpg

Så over til dagens fartsfylte display... :D

IMG_9940.jpg

IMG_9958.jpg

Det var mitt bidrag fra flydagen på Kjeller 2010

Petter :)

Last edited:
Nydelig bilde av vampiren! :D

Det var jo synd at ikke harvard'ene dukka opp, men det som var mer synd var at programmet ikke holdt tidskjemaet, blandt annet fløy Russian Warbirds sin Yak 52 et meget pent display, etter F-16 var ferdig... Men bortsett i fra det så synes jeg det var en meget bra gjennomført flydag.

Ble fortalt at en av Harvardene sto på teknisk ettersyn som tar litt tid. Vet ikke hva når det gjaldt den andre.

Trygve

Nydelig bilde av vampiren! :D

Det var jo synd at ikke harvard'ene dukka opp, men det som var mer synd var at programmet ikke holdt tidskjemaet,

Det skyldes vel delvis at noen av displayene, som krevde ekstra stor høyde, fikk litt justerte tider fra Røyken... Tror jeg.

Det skyldes vel delvis at noen av displayene, som krevde ekstra stor høyde, fikk litt justerte tider fra Røyken... Tror jeg.

Det var vel heller det at noen brukte litt for lang tid, spesielt i starten slik at noen måtte flyttes etter "vinduene" som var avtalt.
De som trengte mer høyde enn ukontrollert luftrom fikk det til avtalt tid. Vampire, Spitfire, L-29, C130 pull-up og til slutt F16.
Vi som forsøkte å styre aktiviteten i luften må beklage at det ikke stemte helt med det som var planlagt og annonsert, men vi forsøkte å flytte på / stokke om slik at det alltid var noen i lufta og at høydepunktene kom til avtalt tid.
Det er vanskelig å treffe balansen mellom et program som har kjedelige pauser og et som er så tett at noe må skyves på dynamisk. Så lenge flydagen avholdes på 10 nm finale til OSL så må vi desverre avvikle høydepunktene til avtalt tid.

Håper uansett det var gøy for de som var tilskuere.

Vi som forsøkte å styre aktiviteten i luften må beklage at det ikke stemte helt med det som var planlagt og annonsert, men vi forsøkte å flytte på / stokke om slik at det alltid var noen i lufta og at høydepunktene kom til avtalt tid.
Det er vanskelig å treffe balansen mellom et program som har kjedelige pauser og et som er så tett at noe må skyves på dynamisk. Så lenge flydagen avholdes på 10 nm finale til OSL så må vi desverre avvikle høydepunktene til avtalt tid.

Bare så det er sagt; jeg synes avviklingen var eksemplarisk!

Det var vel heller det at noen brukte litt for lang tid, spesielt i starten slik at noen måtte flyttes etter "vinduene" som var avtalt.
De som trengte mer høyde enn ukontrollert luftrom fikk det til avtalt tid. Vampire, Spitfire, L-29, C130 pull-up og til slutt F16.

I år syns jeg gjennomføringen av "Flydagen" var meget bra, dog var jeg ikke på plass før rundt klokka 1300, men etter det var det ihvertfall lite dødtid og høydepunktene kom da de var annonsert. Dog hadde jeg ikke hatt noe imot å betale noen kroner for å få et litt mer variert program, men "Flydagen" er uansett trivelig :)

Back