Da var jeg ankommet Peking.
Bilder er tatt og skal intenjonelt være med i denne tråden. Imidlertid er min tekniske innsikt ikke helt på topp, så om de ikke havner her, må jeg ha hjelp siden.
Turen startet fra SVG. kom til Sola i god tid og fikk drukket noen øl før det var klart for SK1877 med avgangstid 1600 fra gate 11. Ruten flys enda av Atlantic Airways BA 146-200. I dag OY-RCW som jeg har fløyet en gang før. Jeg personlig synes flyene er grufulle. Lufthansa sine maskiner som trafikkerer SVG-FRA er langt mer stilfulle. Vet dere forresten hvorfor BA 146-200 har 4 motorer? Det er ikke plass til 8........
Boarding på tid. Satt meg i sete 2F som en av de siste ombord. Kabinen tror var mellom 60-70% full med de fleste passasjerene i Flex. Flighten fikk slot, 1432Z (1632 lokal). I det vi takset ut kom Norwegians KKO (eller Q) Henrik Ibsen inn. Rett etter på kom LB-BUC som jeg antar skulle ut som 4184. Vi takset forbi R18 og ventet i skammekroken til vi fikk ta av. Ventet likevel ikke lenge, var airbourne en stund før 1622. Turen ned var ikke særlig begivenhetsrik. Fikk det vanlige tamme rugbrødet med en sitronfromasj. Ble litt snurt da jeg så at passasjeren på 2A fikk sjokolade også. Det er slik SAS gir ut på business Europa og er langt bedre enn fromasjen.
Landet på 22L på CPH 1720 lokal. Etter bussing til gate ble det mer øl mens vi ventet.
Rundt en time før oppsatt avgangstid (2050) bar det bort til gate som i dag var C29. LN-RKF, Godfred Viking stod på plass, og vi gikk ombord en snau halvtime før avgang. Champagne ble delt ut. 1999 Henriot. Fikk vel 1/4 fylt glass uten påfyll. Setet mitt i dag var 6G. Jeg har alltid vindussete om det er jeg som får bestemme, men i dag var det umulig. Fant etterpå ut at kabinen var full. Tror forøvrig også at flyet gikk bortimot stappfullt. Det som var ekstra irriterende var at passasjeren ved vinduet faktisk sov HELE turen, kun avbrutt av personalet for å fikse setet i forbindelse med take off og landing. Ekstra irriterende siden jeg hadde planer om å ta litt bilder.
Flyet (Airbus 340-300) ble stående en time ekstra i kveld. Teknisk. Cockpit var flinke til å oppdatere med når de regnet med å forlate gate, men hver gang de skulle forklare hva som faktisk var grunnen til teknisk, ble det bare mumling. Vi fikk ekstra forfriskninger siden vi ventet så lenge på bakken. Dog ikke Champagne. Det synes jeg er for gjerrig. For det første får jeg knapt en munnfull ved ombordstigning, uten påfyll. Når vi i tillegg må vente, spanderer de kun vann eller OJ.
Crewet var en blanding av norske, danske, svenske og kinesiske, kanskje med noe overvekt av nordmenn. Dette er forøvrig det sureste og minst oppmerksomme crewet jeg noen gang har hatt på noen SAS-flighter. Følelsen min var at de var kun på jobb. Unntaket var faktisk den norske kapteinen som gikk forbi mens vi enda stod på bakken. Han var iallefall i virkelig humør og snakket med flere av passasjerene inkludert undertegnede. Tror faktisk jeg snakket mer med ham før vi tok av enn resten av kabinen tilsammen.
Endelig i luften kom kabinen rundt og delte ut amenitykit. Ikke lenge kom forrett.
Menu:
A snack with your drink?
Chorizo, green olive, caperberry and wild onion
The big deal:
Our menu for this flight offers these choices
Green leaf salad with dressing of the day
First course
Platter with turkey chorizo, artichokes, wild onions and sun-dried tomatoes
Selection of breads
Organic country loaf, danish rye bread, selected Scandinavian crisp breads served with organic butter
Main Course
1 Halibut fillet with jasmine and parsley rice, a salad of mixed olives and tomato sauce
2 Sweet and sour pork with pineapple and jasmine rice
3 Beef tournedos with Lyonnaise potatoes sugas snap peas and a demi-glace sauce
4 Tomato and leek salad with boiled potatoes, sauteed red peppers and mushroom in creme fraiche sauce
Cheese
Goats' cheese with quince and almond
A sweet finish
Petit fours
WINE
White wine
Val de Vid Verdejo 2007
Anselmi San Vincenzo 2005
Red Wine
Maranges Premier Cru Clos des Roussot 2006
Tim Adams Shiraz 2005
Forretten var ok, høydepunktet var faktisk brødet. Noe av det beste jeg noen gang har smakt, være seg på bakken eller i luften. Synes det er ekstra spesielt siden brød i 8000 fots høyde pleier å være totalt smakløse.
Hovedretten falt på Svinet. Angret umiddelbart da jeg så hvordan det så ut. Var imidlertid ikke så ille. Men risen var altfor tørr.
Desserten hoppet jeg elegant over, da jeg var stuptrøtt. Fikk siden høre at desserten var skikkelig god.
Ble vekket til frokost, noe som betydde nesten 6 timers søvn. frokosten var helt ok, gode croisanter, grei pølse, men pannekaka var kjempegod. Desserten, noe ananas med krem. Kremen smakte katastrofe.
En liten kuriositet for oss kranglefanter. SAS reklamerte med bonuspoeng på skjermene den siste halvtimen før landing
Business 9000 points
Economy Extra 6750 points
Economy 4500 points
Economy discounted 1225 points
Det skal da vitterlig være 1125 (altså 1/8 av biz eller 1/4 av Economy) for Economy discounted? Eller er jeg på jordet?
Landet 1236 lokal rundt 45 minutter forsinket. Var i utgangspunktet veldig snytt fordi jeg ikke fikk vindusplass, men vi så ikke bakken før rett før vi landet. Beijing er full av tåke/forurensing så det er minimalt med sikt. Terminalbygget var en opplevelse i seg selv. Vanvittig stor og blant de vakrere flyplassene jeg har vært på. Fikk tatt et bilde av SK993 fra Stockholm som taxet inn til gate i det vi var kommet inn i terminalbygget. Rett ved siden av stod Lufthansen med en av de flottere maskinene som er laget, A340-600 bound for Frankfurt.
Alt i alt synes jeg dette var en skuffende tur. Jeg har alltid vært en stor SAS-fan, men dette likte jeg ikke. Selv om dette var min første tur til Asia, har jeg fløyet mange ganger til USA med både SAS, Lufthansa og United. Selv om den turen jeg har hatt best opplevelse med, var SAS (CPH-SEA sept 07) kommer denne inn som den dårligste interkontinentale opplevelsen jeg har hatt. Crewet får hovedskylden for det. Sure og uoppmerksomme var stort sett kjennetegnet for hele turen. Jeg tror generelt ikke at jeg er den mest kravstore, men det må da iallefall gå an å oppnå øyenkontakt EN -1- gang i løpet av de 107 gangene de passerte kabinen mens jeg var våken. Maten var heller ikke det store, selv om den definitivt hadde sine høydepunkter.
Vi får håpe det bedrer seg til returen. Rapport lages gjerne om interesse