Fløy en del i sommer, dermed kan jeg skrive under på at det er en del forsinkelser i kinesisk luftfart.
1. flight
PEK-JZH Air China
Ingen info om delay på skjermene. Gikk dermed mot mot 30 min før oppsatt tid. Begynte å få bange anelser når jeg kommer til gate uten å se fly samt at det kommer en kar drassende på ei stor tralle med vann og mat. INGEN visste noe om hvor lenge vi måtte vente. Vi satte oss dermed ned for å spise den utdelte maten. Først tre timer etter oppsatt avgangstid kom flyet. Først da ble skjermene oppdatert med ny avgangstid.
2. flight
JZH- CTU Air China
Vi kom veldig tidlig til flyplassen, ca 3 timer før oppsatt rutetid. Til vår store forskrekkelse så vi at samtlige fly fra JZH denne dagen var forsinket. Heldigvis tok jeg en tur innom billettkontoret for å høre om vi kunne få omgjort billettene til en tidligere flight som var forsinket. Vi spurte om de hadde en ETD, noe de ikke hadde. Når vi kommer til adgangshallen har det fortsatt ikke kommet opp noen estimert tid. Timene flyr og 5 timer etter at flyet skulle ha lettet lander det på JZH. Ivrige som vi er etter å komme ombord i den slitne 757en står vi først i køen. Boarding går rask, men flyet er bare halvfullt. Etter å ha sittet nesten en time i flyet begynner folk å røre på seg og det blir gitt informasjon på kinesisk. Vi skjønner ingen ting, derfor går vi bak til gallay for å snakke med flyvertinnende. De kan ikke noe engelsk ut over å lese opp safety demo... Enden på visa er at flyvertinnene roper opp noen kinesere som kan engelsk. Det viser seg at det er en gruppe på 80 kinesere som nekter å boarde flyet før de har fått kompensasjon som følge av at de egentlig skulle ha flydd med ett fly kvelden før som ble innstilt. Jeg vet ikke om de fikk noen penger, men etter å ha ventet to timer i flyet, så boarder de endelig. Vi kommer oss endelig avgårde, ca 8 timer etter oppsatt rutetid.
Jeg sjekket i etterkant hva som skjedde med flyet vi egentlig skulle fly med, og det ble innstilt.
Da vi kom til CTU fikk vi 300 CNY i erstatning som følge av forsinkelsen. Noen snille kinesiske medpassasjerer sørget for at vi også fikk erstatning da denne infoen kun ble ropt opp på kinesisk.
3. flight
CTU-KMG China Eastern
Hendelsesløs flight med pushback to minutter etter rutetid. Mye bedre beinplass enn hos CA.
4. flight
DIG-LXA China Eastern
Vi var en gruppe på 8 som reiste. Da de ikke fant 8 plasser ved siden av hverandre, så ble vi oppgradert til business. Gruppen opptok dermed hele businesskabinen på 8 plasser. Servicen var fortreffelig og vi hadde to flyvertinner for oss selv under hele flighten. Også dette flyet var i rute.
Oppsummert så vil jeg si at når det blir forsinkelser, så er informasjonen veldig dårlig. Her må man på eget initiativ grave med lupe i hånda for å få skviset ut litt informasjon. Det kommer ikke opp info om ny avgangstid før det innkommende flyet har landet. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt direkteflyvningen. Jeg fløy PEK-SHA med Shanghai Airlines i 2009 og det var en meget god opplevelse i en snasen 767. Anbefales.
Bra plass å bestille kinesiske billetter:
http://english.ctrip.com/ Som regel er det billigst å bestille billetter tett opp mot reisedato, og ikke flere måneder i forveien slik det er i resten av verden.