Kina blokkerer Airbus-salg

Jeg forstår frustrasjonen til kinesiske myndigheter, men det er synd dette skal gå utover Airbus.

Jeg håper Kina, USA og Russland klarer å presse EU til å fjerne denne CO2 avgiften. I disse krisetider er nye avgifter definitivt ikke veien å gå!!
 
Er veldig mye avgifter på dette omkring i verdens. Håper dem klarer og bli enige om noe ang dette her, Boeing liker vel dette her litt siden da har dem et forsprang i Kina. Men hvordan gjør de kinesiske selskapene som har Airbus da? Mange som har A340 og A330.
 
De skyter vel seg litt selv i foten her, da Airbus har fabrikk i Kina, som lager A320, og en del er for det kinesiske markedet, laget av kinesiske arbeidere.
 
Nu bliver der jo også bygget Airbus fly i Kina...så måske er det ikke helt så klogt
at blokere Airbus køb fuldstændigt....
Tror bare det er en gimmik, idet det jo kan blive en boomerang som også kan ramme
Kinas handel med Europa....Vi må jo vente og se hvad det bliver til
Hilsen Ole
 
Nu bliver der jo også bygget Airbus fly i Kina...så måske er det ikke helt så klogt
at blokere Airbus køb fuldstændigt....

Det gjør de ikke heller ...

Regarding orders for Airbus planes from China, Gallois said that opposition by Beijing could affect the sales of at least two dozen long-haul A330 planes this year and next.
 
Det var vel ikke noen stor bombe det her egentlig...
Jeg lurer fortsatt på om dette til slutt går mest utover Kina eller EU...
(I dagens marked så kan det se ut som at Kina har et lite forsprang)
 
Det var vel ikke noen stor bombe det her egentlig...
Jeg lurer fortsatt på om dette til slutt går mest utover Kina eller EU...
(I dagens marked så kan det se ut som at Kina har et lite forsprang)

En handelskrig er sjelden heldig for noen av partene.
 
EU med sin skakk kjørte økonomi mot resten av verden, det må jo gå ett visst sted. Er da nok avgifter som det er allerede. Så bra at noen sier stopp.
 
Boeing skal vel ikke skåle for tidlig, da også USA og Kina er på full fart inn i diverse handelskriger. Heldigvis for både Boeing og Airbus er det lenge til kineserene har noe egne alternativer klare
 
Selve avgiften det nå er bråk om utgjør i faktiske penger mellom 2 og 12 Euro pr flight. Det er ikke mye hvis vi holder det opp mot selv små stigninger i oljeprisen. Målt opp mot flyplassavgifter er det heller ikke noe særlig å snakke om.

Brussel og Bejing har mange store og små uoverensstemmelser, og det fine med denne trusselen er at kinerserne nå har fått Airbus med på laget i kampen om en viktig prinsippsak, nemlig hvordan man skal avgiftsbelegge internasjonal luftfart, og hvem som skal ha det siste ordet i slike saker.

(De som tror at dette dreier seg om miljø, Co2 og global oppvarming kan bare glemme det. Den saken er lagt ettertrykkelig død, jevnfør det havarerte klimamøtet i Sør-Afrika i 2011).

For EU er dette en interessant politisk utfordring. På den ene siden er en av unionens viktigste og mest prestisjetunge bedrifter utsatt for en reell trussel, på den andre siden vil det ikke være i det demokratiske Europas ånd og interesse å la seg diktere av diktaturer som Kina, semidemokratier som Russland eller ignoranter i USA.

(Og så kan man spekulere i om dette er en opptakt til stadig flere handels- og ressurskonflikter mellom Vesten og Østen. En ting er sikkert: Både India og Kina streber etter vestlig levestandard, og det vil etterhvert føre til stigende mangel på ganske mange naturressurser).
 
Saken utvikler seg i disfavør av Brussel. Nå har også flere flyselskap og en motorprodusent kommet på banen. Lufthansa, Air Berlin, KLM-Air France, British Ariways, Iberia og MTU har skrevet brev og uttrykt sterkt bekymring for den nye EU-avgiften.

Som det fremgår av artikkelen vil Russlands motreaksjon være å ta høyere gebyrer for overflyvning av russisk teritorium.

Spiegel online har mer: http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,820690,00.html
 
Back
Top