Kharkiv/Kharkov (ifm. Rosenborg-kamp)

Everest

ScanFlyer Silver
Heisann

Sitter så smått og planlegger en tur til Ukraina i forbindelse med Rosenborgs bortekamp mot Metalist Kharkiv på torsdag 8. november.

1. Flyr fra syd-England, så om det er utreise fra LON, BRS eller BHX er ett fett. Med disse dagers SAS-tilbud kan det godt være at LHR-CPH-MOW med videre connection til HRK er det enkleste (og SAS er jo hjemlig og trygt, om ikke annet). Ser for meg utreise onsdag 7. november, med retur fredag den 9. Tidspunkt spiller ingen rolle.

(Ser ikke ut som det går direktefly til noen av London-flyplassene fra Kharkiv.)

2. Er det forholdsvis enkelt med transit i Moskva? Har aldri vært der selv, men vet jo at man må ha visa for å komme inn i landet - antar at transit skal gå greit så lenge man har billett.

3. Flyselskap fra MOW til HRK. Følgende selskaper betjener ruten:
- Aeroflot
- Ukraine International Airlines
- UTair

Hva anbefaler dere? Har aldri flydd med noen av dem, men antar at Aeroflot har papirene, staben og vedlikeholdet i orden (?). Det har jo dessverre vært noen flyskandaler i det østligere Europa de siste årene.

4. Byen Kharkiv, sightseeing/to-do og hotellanbefalinger. Jeg skal jo på Rosenborg-kamp og vet at fotball ofte tas litt mer på alvor utenfor riksgrensene våre, men samtidig kommer man langt med sunn fornuft og ydmyk oppførsel. Antar det er en trygg by så lenge man tenker med det største hodet...

Andre tips og triks tas gjerne imot. :)

Godt tips, takk skal du ha. :)

Glemte å nevne visum til Ukraina, men regner med at det er en formell sak og at det ikke er noe problem.

Såvidt jeg vet trenger du ikke visum i Ukraina som norsk statsborger.
Har faktisk en VIE-HRK-VIE selv igjen i oktober.

VISA DESTINATION UKRAINE (UA)

...... NORMAL PASSPORTS ONLY ......
PASSPORT REQUIRED.
- PASSPORT AND/OR PASSPORT REPLACING DOCUMENTS MUST BE VALID
FOR THE PERIOD OF INTENDED STAY.

VISA REQUIRED, EXCEPT FOR A MAX. STAY OF 90 DAYS:
- FOR NATIONALS OF NORWAY;

Skulle til å rote rundt på ambassadesidene, takk CFM og LN-MOW (PS! LN-MOW: Hva for noe fancy greier er det der? TA-snadder?) ;)

Jeg har flydd med OS til HRK, tilbake via KBP og RIX. Flyplassen er ikke spesielt spennende, men terminalen er helt ny. Til og fra flyplassen er enten buss eller taxi. Når jeg reiste hjem, så var OS innstilt (Det var streik hos Tyrolean i fjor), så jeg fikk to timer ekstra på flyplassen - kjedelig. Synes vel ikke byen heller var den mest spennende, men jeg var ikke lenge nok til å få med alt uansett. Du har frihetsplassen og parkområdet som er enormt stort. Det er en del fine kirker og et og annet museum, men ellers det er en storby som stort sett er industri. Det er også visstnok mulig å besøke flyfabrikken som skal ha et lite museum, men det har jeg ikke prøvd. Om du ikke kan russisk, så er det nok litt tungvint i byen, men folk flest er hyggelig og du er nok like trygg som i en annen by. Pass på de vanlige tingene, som avtal pris på taxi på forhånd, og ta vare på tingene dine. Det finnes fortsatt korrupt politi, men jeg har ikke vært borte i det. Og nå etter UEFA EM så tror jeg de har ryddet mye opp. Internt i byen så er det enten store busser eller små busser, hvor de går og når... tja. Du har også metro som er veldig greit.

Visum er heller ikke noe problem, hvis du har norsk pass så får du et stempel og det er alt.

Det er ikke mange hoteller, og ihvertfall ikke utenlandske kjeder. Jeg bodde i leilighet, det er mange som leier ut. Hoteller varierer mye i pris, men det meste i Ukraina er litt så som så med standard.

Vis du ønsker kan du melde deg på RBKflyet til Kharkov som er satt opp med SAS, RBK selger hele turer innklusivt alt og så tror jeg di selger bare flybillet, anbefaler deg å kontakte servicekontoret om dette.

Vis du ønsker kan du melde deg på RBKflyet til Kharkov som er satt opp med SAS, RBK selger hele turer innklusivt alt og så tror jeg di selger bare flybillet, anbefaler deg å kontakte servicekontoret om dette.

Litt upraktisk fra Sør-England kanskje..?

Ingenting er vel upraktisk for en trønder når det gjelder RBK, Hickok??

Hehe, :)

Kim

Ingenting er vel upraktisk for en trønder når det gjelder RBK, Hickok??

Hehe, :)

Kim

Vet nå ikke. Selv om jeg ser min dose fotballkamper, så ville jeg aldri reist til Bergen fra Sør-London for å reise på bortekamp med Brann. Da hadde jeg heller reist dit kampen skulle spilles... :)

Hehe, kan jo være klart enklest å fly LGW - TRD - HRK....

Jaja, nå skal jo RBK til Bergen på søndag Hickok, så du får reise til Stadion og synge.. :)

God helg!

Når jeg reiste hjem, så var OS innstilt (Det var streik hos Tyrolean i fjor), så jeg fikk to timer ekstra på flyplassen - kjedelig. .

Bare så det er sagt, så var dette ikke noen streik, selv om det nok er noen som ser det slik.

Hei,

Jeg har sjekket litt opp angående dine spørsmål og de enkleste rutene er enten
1. Ukraine International Airlines. London Gatwick - Kiev - Kharkiv
2. Austrian Airlines London Heathrow - Wien - Kharkiv.

Begge selskaper er trygge og fine flyselskaper. Og i og med at det bare er en mellomlanding vil transittiden være kort. Prisen er veldig lik og ligger mellom 2600-3000 kr tur/retur.

Jeg vet ikke om du har noen bonuskort, slik som SAS Eurobonus, men dersom du har det ville jeg valgt Austrian rett og slett fordi de er medlem av Star Alliance og du opptjener poeng på deres flighter. I tillegg til dette er Austrian et mer kjent selskap og har igjennom Star alliancemedlemskap flere muligheter til å sette deg på andre fly dersom det blir kanselleringer eller forsinkelser.

Når det gjelder hotel har jeg hørt at Kharkiv Palace hotel skal være et veldig fint hotel. Det ligger 3,6 km fra Metalist stadium og 10km fra flyplassen. Det ser ut som det er en del andre fine hoteller også og det kan du lett få en oversikt over ved å gå inn på hotels.com

Det er et t banesystem i Kharkiv som lett kan få det fra sted til sted, men hvor trygt dette er før og etter en fotballkamp der nede er jeg ikke sikker på.

Jeg håper dette hjalp, og jeg håper du får en fin tur til Kharkiv. :)

B736

Jeg vet ikke om du har noen bonuskort, slik som SAS Eurobonus, men dersom du har det ville jeg valgt Austrian rett og slett fordi de er medlem av Star Alliance og du opptjener poeng på deres flighter.
Nja, dersom man har EuroBonus, er ikke Austrian Economy Class en poenggullgruve akkurat. Snarere tvert i mot. De har en hel bråte bookingklasser som ikke gir noen poeng som helst, bl.a. den nevnte 2800 kr prisen fra LHR (T-klasse = 0 EB-poeng), men Austrian har et bra ombordprodukt.

Avgangstid kl 06:00 er beinhardt, dog.

Nja, dersom man har EuroBonus, er ikke Austrian Economy Class en poenggullgruve akkurat. Snarere tvert i mot. De har en hel bråte bookingklasser som ikke gir noen poeng som helst, bl.a. den nevnte 2800 kr prisen fra LHR (T-klasse = 0 EB-poeng), men Austrian har et bra ombordprodukt.

Avgangstid kl 06:00 er beinhardt, dog.

Ja, det er sant. Glemte å sjekke klassen.

Men som du sier, Austrian har et godt produkt selv om du kanskje ikke opptjener noen poeng i akkurat den billettklassen.

Og ja, det er rimelig tidlig, men dersom man velger denne flighten har man litt ekstra tid i Kharkiv.
Ønsker man ikke å stå opp tidlig har Ukraine Airlines avgang kl 12:20 fra Gatwick.

Og dersom man velger å kombinere reisen med utreise med Ukraine Airlines og hjemreise med Austrian vi man få en behagelig reisetid. Utreise med Ukraine airlines er kl 12:20 fra Gatwick, og hjemreise fra Kharkiv med Austrian er kl 14:35. Da ankommer man London kl 18:40,

Last edited:
Tusen takk for alle innspill!

Synd med Eurobonus-poengene, men sånn er nå livet. Har ikke helt bestemt meg for om jeg tar turen til Kharkiv enda. Siden Rosenborg har en bortekamp i Tyskland i desember (Bayer Leverkusen), spørs om det jeg tar turen dit. Kharkiv hadde nok vært morsomt, av tidligere turer til sentral- og øst-europa har alle mine idiotiske fordommer blitt knust i filler, og antar det samme ville ha gjeldt for Ukraina (?!).

Å nå 0600-flyet fra Heathrow kan bli vanskelig, spesielt når reisen fra der jeg bor tar tre timer i seg selv.

Vi får se!

(Forresten, får man M&M-poeng for Austrians T-klasse?)

Back