• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ken Borek Ltd. DC-3 C-FMKB

OJB

ScanFlyer Rusty
Medlem
Ken Borek DC-3 C-FMKB har nylig besøkt Longyearbyen. Maskinen er utstyrt med skiunderstell også.
Noen som vet hva den gjør på Svalbard?
Jeg har bilde jeg skal forsøke å laste inn av fygemaskinen.

Aha,en turbin 3'er..Basler BT-67 Turbo-67.Det er c/n 19560,ex. USAAF C-47-A-DL 43-15094,OH-LCI i Aero O/Y,DO-6 i finske flyvåpnet og N57NA Northern Airways,Business Air og Allied Air Freight,da med stjernemotorer.Skulle blitt registrert PH-DDZ til DDA(Dutch Dakota Association),men det ble det ikke noe av.I stedet ble c/n 19754 registrert PH-DDZ,det er ex SU-BFY Pyramid Airlines charter services.
Hva den gjorde der?Kanskje Alfred Wegener Institute har leid den inn for treningsflyvning oppe i polare strøk inntil de får sin egen Turbo-67.De skal få C-GAWI "Polar 5", men jeg vet ikke hvilket c/n det dreier seg om.Dette flyet skal erstatte D-CICE, "Polar 4", en Dornier 228-101 som ble avskrevet etter en landingsulykke 25/1-2005 på Rothera,en engelsk overvintringsbase i Antarktis.Så det kan også være at A.W.I mangler flykapasitet og har leid dette flyet inn for å kunne utføre polarforskning denne vinteren."Polar 5" skal være klar til bruk til sesongen 2007/2008, 25 år etter at A.W.I startet med polarflyvninger.Det er det tyske ministeriet for forskning og utdanning(BMBF) som finansierer kjøpet av dette flyet til 8,1 million euro.Bare et forslag,jeg vet ikke om det er dette som er årsaken til at Kenn Borek Ltd. har vært der oppe nå.

Jeg ser ikke noe bilde fra OJB,så jeg linker til et bilde på airliners.net mens vi venter...
http://www.airliners.net/open.file/1122205/L/

Jeg trenger en "doktor" til PC'en min , får ikke lastet over bilde fra mine bilder filefolder. Skal prøve igjen når jeg får tid.

Jeg prøver igjen å få lagt ut bildene.

Attachments

• C-FMKB%20DC3%20LYR-IMG_3773.JPG
    C-FMKB%20DC3%20LYR-IMG_3773.JPG
    182.7 KB · Views: 348
Her kommer et bilde til.

Attachments

• C-FMKB%20DC3%20LYR-IMG_3771.JPG
    C-FMKB%20DC3%20LYR-IMG_3771.JPG
    205.2 KB · Views: 365
En Borek DC3 passerte Østlandet på vei sydover i ettermiddag, 12.000 fot. Kom tilsynelatende fra Trondheim i dag. Noen som vet bakgrunnen for Norges-visitten?

Back