Kazakhstan-tråden

Hvor bør man fly?

• Til Astana

Votes: 2 28.6%
  • Til Alma Ata(Almaty)

Votes: 5 71.4%

• Total voters
    7

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Kazakhstan-tråden

Nå som landet skal ha blitt visum-fritt for nordmenn fra 16. juli 2016 burde man kanskje ta seg en tur dit. Noen som har gode tips for landet?

Re: Kazakhstan-tråden

Skøytestadion i Alma Ata er jo legendarisk ... selv om den kanskje ser ut som en romersk ruin nå ..?

Skøytestadion i Alma Ata er jo legendarisk ... selv om den kanskje ser ut som en romersk ruin nå ..?
Har vært mange steder med skøytebane, men selv om jeg hadde vært i målgruppen for det ville jeg ikke brukt dyrebar tid til å skøyte når jeg var på reise.

Jeg har vært to ganger i The Glorious Nation of Kazakhstan :) Fint landskap ved Almaty. Prisene er noe høye da det er en oljeby. Vær obs på mye lureri med taxier. Kyrgystan har også blidt visumfritt. Det er mer interessant.

Kyrgystan ble visumfritt før så den er allerede besøkt.
https://picasaweb.google.com/robertaas/KyrgyzstanMay2015

Har skjønt at de fleste drosjene vil be om en helt annen pris enn avtalt når man kommer frem, noen gode tips mot det? Skrive ned prisen på en lapp og vise sjåføren når man avtaler det? Har også hørt at man skal holde seg langt unna politi som er korrupte.

Astana har etter hva jeg skjønner mye ny arkitektur for en gal diktator inkludert Khan Shatyr som er et shoppingsenter med noen berg og dalbaner inni en diger teltlignende konstruksjon samt et mer ikonisk fakkelformet momument som man kan gå opp i, mens Almaty har fjell, taubane opp til Beatles-statuen og en skøytebane som er kjent for de som er interessert i denslags. Er det noe mer som er verdt få med seg ved disse 2 byene?

Kyrgystan ble visumfritt før så den er allerede besøkt.
https://picasaweb.google.com/robertaas/KyrgyzstanMay2015

Har skjønt at de fleste drosjene vil be om en helt annen pris enn avtalt når man kommer frem, noen gode tips mot det? Skrive ned prisen på en lapp og vise sjåføren når man avtaler det? Har også hørt at man skal holde seg langt unna politi som er korrupte.

Astana har etter hva jeg skjønner mye ny arkitektur for en gal diktator inkludert Khan Shatyr som er et shoppingsenter med noen berg og dalbaner inni en diger teltlignende konstruksjon samt et mer ikonisk fakkelformet momument som man kan gå opp i, mens Almaty har fjell, taubane opp til Beatles-statuen og en skøytebane som er kjent for de som er interessert i denslags. Er det noe mer som er verdt få med seg ved disse 2 byene?

Når det gjelder taxi så er det beste å bestille dette fra hotellet.(at de henter deg på flyplassen) Sjansen er stor for at du ender opp med å betale mer i en vanlig taxi. Jeg spurte om prisen og han sa 500 KZT. Endte opp i 16000 KZT når jeg kom frem... Han mente at det var 500 per km... Jeg anbefaler hotell Kasakhstan i Almaty da bygningen er noe spesiell. Holiday inn er også greit men litt for dyr i forhold til standard. Hotel Kasakhstan ligger likeved en taubane som gir flott utsikt over byen.

Jeg har ingen erfaring, men jeg skal til Almaty i mai. Jeg må bare påpeke at dato i første post skal være 16. juli 2015 (jeg ble litt bekymret et lite øyeblikk nå).

Det er greie flyforbindelser mellom byene, og jeg vurderer å besøke både Astana og Almaty (eller muligens Aktau?)

Last edited:

Sorry, 2015 er riktig. Skvatt litt til da jeg fant frem igjen denne tråden.

Av prisgrunner endte jeg opp med Astana.

De som har vært i Astana må jo snart reise på nytt, siden byen nå skal bli døpt om til Nur-Sultan til ære for den nylig avgåtte presidenten

Det er 4. gang byen endrer navn

Det er femte gangen den skifter navn: Etablert som Akmoly, så Akmolinsk, Tselinograd, Akmola, Astana og Nor-Sultan. Det neste blir vel Dariga-ettellerannet etter dattera til Norsultan...

Det er femte gangen den skifter navn: Etablert som Akmoly, så Akmolinsk, Tselinograd, Akmola, Astana og Nor-Sultan. Det neste blir vel Dariga-ettellerannet etter dattera til Norsultan...

Mens IATA koden er uansett fortsatt TSE etter Tselinograd

Mens IATA koden er uansett fortsatt TSE etter Tselinograd

Det er vel ikke så lett å endre kodene.
St. Petersburg er fortsatt LED på IATAsk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er det flere flyplasser som har endret koder opp gjennom: IDL-JFK, SAY-HRE, FAJS-FAOR, FLLS-FLKK, HKSA-HKJK - og det er flere jeg ikke husker de gamle kodene på, bl.a. Lourenço Marques - Maputo.

Back