Kastrup i hård kamp om nordisk luftrum

Re: Kastrup i hård kamp om nordisk luftrum

Originally posted by ATC

Intressant att se att CPH kontrar med en liknande slogan som Stockholm, säger ju en del om dansken, att han inte kan ta det ^_^ . Norrmännen verkar ha bättre självförtroende.

Det har med ego att göra. Stockholm och Köpenhamn har för stora egon.

Originally posted by ATC

Det säger också en annan sak, det är Stockholm som för, och Köpenhamn som dansar efter , intressant!! ;)

..og det synspunkt siger vel ligeså en del om svensken! ;)

Sorry svensker, men det er København som er Skandinavia sin hovedstad. Stockholm er i likhet med Oslo for spesielt intereserte:p

Både ARN og CPH har vært i forkant med tanke på utviklingen. OSL har ennå T2 i planleggingsfasen, og utbygging starter neste år. Under utbygging så vil jeg tro at kapasiteten vil bli redusert pga byggearbeidet. Selv om man har lagt opp til nødløsninger her og der.

OSL kan nok klare å presse inn noen narrowbodys til utenom peak. Men jeg tror ikke nye kunder er så veldig interessert i ha store wideobody fly på fjernparkering eller på tidpunkter som neppe passer annet enn spesielt interesserte. Det er nok også mye mer attraktivt og heller fly til ARN eller CPH som har store arealer til disposisjon for passasjerer som venter på å gå ombord i flyet.

OSL har så pass dårlige fasiliteter for transfer og widebodyfly, og ikke minst hva jeg regner med at de s.k. 5 stjerners flyselskapene krever, at jeg gremmes. Kommer det nye selskaper så er det fordi markedet er så stort at man kan overse det.

At veksten på OSL er så høyt er jeg enig i at DY har vært vesentlig faktor. Men jeg tror også at uansett ville vært mer siden det ville nok vært en annen aktør om ikke de hadde vært på banen, samt at interessen for reise nok likevel ville vært her sidne folk har mer penger.

Originally posted by Someone

Sorry svensker, men det er København som er Skandinavia sin hovedstad. Stockholm er i likhet med Oslo for spesielt intereserte:p

Nu er vi jo begge to på hver sin måde farvede i denne sag - men det er jo svært at være uenig med dig :)

Originally posted by jikswoboB

Originally posted by ATC
Norrmännen verkar ha bättre självförtroende.

Hehe, tydligen inte:

Från Takeoff.dk

Här yras det om oljemiljarder och att göra Danmark till motorväg.

Hehe, dette var faktisk en morsom sak. Her har Oslos turistsjef, dersom man skal tro dagbladet.no, blitt utsatt for en dansk journalist av det overivrige slaget!

Kommentar overflødig, les denne saken: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/09/27/513388.html

Å kalle Osl "the gateway to Scandinavia" er vel mer korrekt enn noe annet. Ikke minst forteller man med dette sannheten, at om du skal til en skandinavisk destinasjon, er tilbudet og utvalget størst om du reiser via Osl. (frekvens og antall skandinaviske destinasjoner) På denne måten er jo slagordet til Osl på granitt solid fundament og beskriver Osl sitt produkt både rent og korrekt.

Når ARN og CPH nå krangler om hvem som er den skandinaviske hovedstaden, legges jo mye av det Osl klarer å få inn i sitt slagord, langt til side. Hva forsøker man egentlig å oppnå med en slik tittel. Å oppnå en "tittel" som skandinavias hovedstad forrandrer jo ikke reisemønsteret til de reisende. Dessuten er det jo en kjent sak innen luftfart at hovedsteder ikke nødvendig vis har den størtse flyplassen.

Jeg klarer bare ikke å se den flyplass messige fordelen ved å kaste seg inn i byenes diskusjon. Det måtte da være mye bedre å lage et riktig slagord i forhold til flyplassens nåværende produkt og kompetanse.

Når det gjelder å tiltrekke seg turister med slutt destinasjon, kan det være noe å hente.
Slagordet på den måten favoriserer jo en by i så måte, men konkritiserer ingen ting.

Uansett tror jeg de tre hovedsteder gjør dumt i å argumentere seg for Skandinavias hovedstad. Så lenge definisjonen på skandinavia ikke omkranser en spesiell by eller område. Ikke minst Danmark som jeg tror har generelt lavest assosiasjoner og tilnærmelser til det man i utlandet definerer som Skandinavia.

Back