Kaster stein i glasshus

Status
Not open for further replies.
I dagens Aftenposten er Kjos i gang igjen.
Noen utdrag :
:SAS flyr med søppel.

:Og sammenligner flyparken til SAS med den som er i mange Afrikanske land.

:Hvis man hadde byttet ut alle SAS flyene til London med Norwegian hadde vi spart en supertanker med drivstoff på ett år.
( Mulig det er riktig. LN-KGL kan sikkert regne ut dette ;) )

Og han spiller på at SAS er delvis statseid.
: AP- Har du sagt dette til myndighetene?
Kjos - Ja, men de beskytter sitt eget selskap, SAS......

Går det så dårlig med Norwegian at Kjos må begynne med skitten markedsføring?
Nå høres han faktisk ut som en tro kopi av MOL.

Tullete av Kjos! Men det er vel den eneste måten å komme i media på og få forklart at han vil ha differensierte avgifter?

Jeg synes egentlig dette miljøpratet ift fly er ganske uintressant. Det er forurensende uansett. Og Kjos skryter jo av at han har bidratt til å fly folk billig - bl.a. med unødvendige weekendturer til Polen, og hva er så miljøvennlig med dette?

Tror Kjos undervurderer folket litt nå - han har hatt en fin folkelig profil i mediene og folket på sin side, begynner han for mye som MOL, så tror jeg han bør passe seg.

Tullete av Kjos! Men det er vel den eneste måten å komme i media på og få forklart at han vil ha differensierte avgifter?

Jeg synes man lett kan argumentere for differensierte avgifter ut fra eget ståsted og uten å henge ut konkurrenten (og i dette tilfellet tror jeg kanskje ikke DY & Kjos har så mye bedre standing enn SK, selv om DY har en marginalt nyere flypark).

Sorry men:

Halloooooooo!

Økonomi og miljø er to separate ting - og jeg får ordentlig vondt inni meg av at sleskinger som Kjosern utnytter ord som miljø, klima, miljøvennlig, utslipp og så videre til egen vinning. Enten så forurenser man, eller så gjør man ikke det. Mengden er så irrelevant i den store sammenhengen at det ikke kan brukes som et argument for noe som helst.

Det er så utrolig vasstrukkne og gjennomsiktige argumenter, dette er kun "drittkasting" - Kjosern er ikke noe miljømartyr.

Synd at mediene ikke kan benytte taktikken "ignorering" ved slike uttalelser....

Ufatteligt at man som flyselskab overhovedet går ind i en miljøsnak. Dobbeltmoral over alle grænser.

Jeg er vel ikke helt enig i dette, fordi om det skulle være et krav om at en aktør som snakker om miljø ikke bidrar med miljøutslipp så vil det ikke være mange aktuelle kandidater. Så godt som all økonomisk aktivitet bidrar på et eller annet vis til forurensning, og det man snakker om er å sørge for at den produksjonen foregår på minst miljøskadelig måte (hensyn tatt til kostnadene ved å redusere utslippene i de ulike sektorene).

Her er det mao snakk om å forbedre egen status mht miljø, og det kan et selskap gjøre saktens gjøre selv om de bidrar til utslipp. Et kullkraftverk kan også snakke om miljøaspekter om man f.eks. har innført rensing og/eller ny & mer effektiv teknologi. Alle monner drar, og selv om utslippene til luftfarten totalt sett er marginale så er det vel en intensjon at alle bidrar mer eller mindre proporsjonalt med den skade man selv påfører andre med sine utslipp. Eller er det ikke slik?

Status
Not open for further replies.
Back