Men CK da, jeg tror vi bør bevege oss ned på landjorda for du forstår dette. Du kjører sikkert bil, og har du sett reklamene for nye biler som sier at denne bilen slipper ut 129 g CO2/km. Hvis dette er en dieselbil så tilsvarer det et forbruk på 50g diesel/km (her kommer faktoren 2,58 inn igjen - og det er akkurat den samme faktoren som jetfuel), og hvis en fortsetter med at tettheten til diesel er 0,85 kg/l, så tilsvarer 129 g CO2/km 5,88 liter diesel / 100 km. Da er sammenhengen mellom CO2 og forbruk i l/100 km definert. Forøvrig kan det sies at dette forbruket er en gjennomsnittsverdi som EU har satt for om en bilprodusent kan selge sine biler i området (bare ta en titt her:
http://ec.europa.eu/environment/air/transport/co2/co2_home.htm).
Da har vi sett på forholdet mellom CO2 og drivstoff-forbruk - det første er myndighetene interessert i siden de ønsker å redusere utslippet og det andre er økonomene interessert i siden det koster penger.
Da får vi holde oss på landjorden videre, la oss si fire karer skal fra Oslo til Bergen, og de har to alternativ - å kjøre i hver sin bil eller at tre sitter på med den fjerde. La oss si forbruket er 129 g CO2/km for alle fire bilene i dette første eksempelet:
4 biler x 497 km x 129 g CO2/km = 256,5 kg CO2 = 116,9 liter diesel = kr 1286 = kr 321 pr. pers
1 bil x 497 km x 129 g CO2/km = 64,1 kg CO2 = 29,5 liter diesel = kr 321 = kr 80 pr. pers
De fire førstnevnte bilene har en kabinfaktor på 20%, mens sistnevnte har en kabinfaktor på 80%.
Forbruket vil ikke øke proporsjonalt med vektøkningen, siden vekt er bare en av mange faktorer som påvirker forbruket.
Men la oss si at alle hadde grønne skilt på sine biler og dermed hadde bare to seter tilgjengelig pr. bil, så hadde det vært en tredje variant - de kjørte i to biler
2 biler x 497 km x 129 g CO2/km = 128,2 kg CO2 = 58,7 liter diesel = kr 643 = kr 161 pr. pers
Kabinfaktoren hadde vært hele 100%
Da er dette enkelt å overføre til fly og prinsippene er enkle.
1. Gå for en flytype som i utgangspunktet ikke bruker mye drivstoff - en B738w er mye mye bedre enn en CRJ900.
2. Prøv å ha så mange seter som mulig i flyet - helst helt opp til sertifisert antall.
3. Fyll alle setene med passasjerer.
4. Ikke har råkjørere bak rattene/på siden av styrepinnene i den skarpe enden.
Ristet bak speilet er der i form av globale avgifter på drivstoff til fly
http://www.businessgreen.com/business-green/news/2264246/norway-stoltenberg-replaces
Jeg har benyttet kr 11/liter diesel