Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

branserud

ScanFlyer Blue
Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Da kan bot belöpet bli avgjort denne uken
Luftfartsselskabet SAS står i denne uge til at indkassere en kæmpe kartelbøde fra EU, som i princippet kan løbe helt op i 10 pct. af SAS' omsætning, svarende til 3,5 mia. kr. Det skriver dagbladet Børsen mandag.

Brian Børsting, der er chefanalytiker i LD Invest Markets vurderer dog ikke, at bøden bliver så stor, men bøden kan godt løbe op i én milliard svenske kroner, forklarer han til avisen.

http://npinvestor.dk/nyheder/kaempe-kartelboede-paa-vej-til-sas-214720.aspx
 
Re: Hvor mange bøter har SAS fått ?

Mye penger i spill.
Ser ut til at SAS må betale 585mill i bot for kartellsaken, samt kraftige bøter også til andre selskap.

Tror SAS kan være "fornøyd" med dette utfallet.

http://www.lemonde.fr/economie/arti...amende-pour-onze-compagnies_1437410_3234.html

Offentligjøres kl 17 i ettermiddag.


Tydeligvis ca som forventet og SAS aksjen er opp 1,3% idag

Ellers er det Air France-KLM som får den største boten og må ut med 2,7 millarder kroner
 
EU-kommisjonen har ilagt flyselskapet SAS en bot på 565 millioner kroner

"Dommen kommer etter en formell klage til SAS, Air France, British Airways og 23 andre selskaper for fire år siden. Det melder avisen Le Monde. Ifølge avisen var det tyske Lufthansa som klaget inn selskapene for kommisjonen."

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7373865
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Og her var SAS pressemeddelelse:

Today, the European Commission fined 11 airlines for breaching competition rules in the air-cargo area

SAS Cargo and the SAS Group were fined EUR 70.2 M, or about SEK 660 M.
Fines totaled EUR 800 M.
SAS believes that it has not been involved in a global cartel and that therefore the
fines are disproportionate
SAS will appeal the decision.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/12/C0/79/wkr0005.pdf
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Det er bra de anker. Men hvorfor vil den da bli belastet Q3 slik det står i pressemeldingen?
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Det er bra de anker. Men hvorfor vil den da bli belastet Q3 slik det står i pressemeldingen?

Penga blir sikkert satt av allerede nå i tilfelle en anke ikke blir vunnet.
Dermed blir ikke dette problemer i regnskapene i fremtiden.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Dersom SAS ikke anker, anerkjenner de straffe-skylden. Dette ville direkt åpne veien opp for erstattingskrav og nye rettsaker mot selskap.

Likevel - dersom SAS blir endelig funnet skyldig - vil disse erstattingskrav komme og de har godt potensiale å ligge over dette hva SAS er nå dømt til.

Iallefall er dette ingen gledelig utvinkling. Nok en gang er selskap tatt i en kartellsak, nok en gang betaler man mange hundre Millioner i bot og nok en gang stiller man i media som "bad boy" som ikke holder seg til spillereglene i marked. Det kan en seriøs markedaktør ikke ønske og egentlig må dette har konsekvenser som går litt lengre enn bare å betale dette hva man blir dømt til...
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Fordelen nå for SAS er at alle disse idiotene som har gjort disse tingene er ute av SAS, for godt.
Så får vi bare håpe at de andre som sitter rundt forstår at slike ting ikke er serlig smart.
Synes også at disse menneskene burde tiltales personlig.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Og staten boikotter Ryanair pga påståtte lovbrudd, mens de ikke feier for egne dører, når selskapet de selv har en eierandel i begår økonomisk kriminalitet.

Jeg sier ikke mer.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Skulle staten boikotte SAS før en endelig dom foreligger da?
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Og staten boikotter Ryanair pga påståtte lovbrudd, mens de ikke feier for egne dører, når selskapet de selv har en eierandel i begår økonomisk kriminalitet.

Jeg sier ikke mer.

Jeg kan si mer. 1) Staten boikotter ikke Ryanair 2) Dette har nesten garantert skjedd uten at noen av eierne eller deres representanter har vært klar over at det har vært begått lovbrudd 3) Jeg er helt sikker på at SAS sørger for at noe slikt ikke skjer igjen.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Flyfraktbransjen var i en periode jævlig dirty, og flyselskapene er blitt sittende igjen med svarteper etter noe som til en stor grad er blitt drevet av flyspeditørene. Det er de som ble sittende med fortjenesten, og har sluppet svært billig unna.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Fordelen nå for SAS er at alle disse idiotene som har gjort disse tingene er ute av SAS, for godt.
Så får vi bare håpe at de andre som sitter rundt forstår at slike ting ikke er serlig smart.

Dette er mange år siden, dermed er det mange sjefer siden også!

Men det er problem i mange tilfeller å vite akkurat hva som er riktig side av loven når man har grensetilfeller.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Men det er problem i mange tilfeller å vite akkurat hva som er riktig side av loven når man har grensetilfeller.

Konkurranseloven er nokså klar på at prisfiksing (det å diskutere/avtale priser) og alle former for markedsdeling (jeg tar Skandinavia, du tar UK, du tar Tyskland osv) er forbudt.

Nå har jeg ikke gått inn sakens detaljer, så jeg vet ikke annet enn det som står i avisene (hvor det refereres til price fixing).

Edit (fra pressemeldingen fra EU kommisjonen): "The contacts on prices between the airlines concerned initially started with a view to discuss fuel surcharges. The carriers contacted each other so as to ensure that worldwide airfreight carriers imposed a flat rate surcharge per kilo for all shipments. The cartel members extended their cooperation by introducing a security surcharge and refusing to pay a commission on surcharges to their clients (freight forwarders)."

Om dette er en riktig representasjon av saken så er det et nokså klart brudd på europeisk konkurranselovgiving, men saken er sikkert ikke riktig så enkel siden SAS velger å anke.
 
Last edited:
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Mod anm: Enkelte poster og følgeposter er fjernet pga usaklig innhold.
 
Re: Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått)

Nå deler Sveits ut böter for kartell virksomhet på frakt priser. Dette ligger vel fortsatt også på bordet i EU?

BERN, SWITZERLAND – The Swiss Competition Commission, Comco, Monday said it was fining 11 airlines that were members of a cartel, for cargo price-fixing between 2000 and 2005.
--------------
The companies fined: Korean Air Lines Co. Ltd., Atlas Air Worldwide Holdings, Inc. (Polar Air Cargo Worldwide, Inc.), AMR Corporation (American Airlines), United Continental Holdings, Inc., SAS AB (Scandinavian Airlines), Japan Airlines Co., Ltd., Singapore Airlines Limited, Cathay Pacific Airways Limited, Cargolux Airlines International S. A., British Airways Plc. and Air France-KLM SA.
http://genevalunch.com/2014/01/14/swiss-fine-11-airlines-for-price-fixing/
 
Back
Top