Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur
Amen!!
Er helt på linje her. Synes det kan være ubehagelig med kontinuerlig "småristing" i 10-12 timer. Det som derimot er helt OK er skikkelig møkkavær i en kort periode; strom, windshear, og uforutsigbare bevegekser i flyet. Har sittet foran et par ganger under slike forhold; og tro meg meg EB, "no need to worry".
Originally posted by Tommy777
Originally posted by ANX
imm sa: Synes det er topp at flyveren advarer mot skikkelig ruskevær. Folk som er litt engstelige for å fly kan få traumer av en slik flytur, og får da sjansen til å la være.
ENTEN hadde han psykologisk innsikt, ELLER så var han lei av nedspydde kabiner...
Uansett er det meget klokt å spare de "litt engstelige" for en tur som kan gjøre at det blir lenge til neste gang de flyr. Altså på sikt bra for årsresultatet.
UHA - sørøst på Værnes means MEGA-BUMPY, og wind-shear er jo direkte farlig.
Opplevde på tidlig 70-tall en landing med SK på rwy 09 i lignende forhold, det ble langt bakkestopp pga skade på nesehjulet (var jo mekanikere på alle stasjoner dengang...).
Noen år senere en landing med BU på tverrvindbanen fordi det var over x-wind-limit på hovedbanen. Åhalloen, dett var heftig! Men min filosofi DENGANG var at dersom pilotene turte, så var jeg komfortabel og kunne nyte opplevelsen.
Piloter i vinter-Norge fortjener jaggu hver krone av lønna si! :clap
Helt enig! Men crewet bak fortjener også hver eneste krone! (det er jo de som møter spyet...)
På en innflygning til Værnes på midten av nittitallet (tror jeg) var jeg vitne til ei vogn som nesten gikk i taket på 9ern under innflygningen. Stakkars FAen var sent ute med å rydde.. Huff, hun slo seg da vognen kom i retur, gitt..
Ikke særlig trivelig... Hører med til historien at vi var siste flyet som landet på Værnes den dagen, resten ble kansellert
Amen!!
Er helt på linje her. Synes det kan være ubehagelig med kontinuerlig "småristing" i 10-12 timer. Det som derimot er helt OK er skikkelig møkkavær i en kort periode; strom, windshear, og uforutsigbare bevegekser i flyet. Har sittet foran et par ganger under slike forhold; og tro meg meg EB, "no need to worry".