Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

ååå, jeg er heller aldri ute og flyr lengre når det er SKIKKELIG vær :colgate:

LN-BRK, har du vær i Mehamn enda i SKIKKELIG ruskevær? Eller lettere sagt, på vei INN til Mehamn, retning fra Vidda og med SKIKKELIG vind?

Har hatt en runde der nemlig som jeg ALDRI kommer til å glemme....

Originally posted by Thomas

Tommy fløy med andre ord "expressway visual" til RW31, endel av denne kan sees her;

Delta visual LGA

Helt korrekt! Det var "expressway visual" vi tok. I opp til 30 knop vind og en extra zig zag for spacing :colgate:

Originally posted by ENGM RAMP

ååå, jeg er heller aldri ute og flyr lengre når det er SKIKKELIG vær :colgate:

LN-BRK, har du vær i Mehamn enda i SKIKKELIG ruskevær? Eller lettere sagt, på vei INN til Mehamn, retning fra Vidda og med SKIKKELIG vind?

Har hatt en runde der nemlig som jeg ALDRI kommer til å glemme....

Prøv Hammerfest eller Honningsvåg. For ikke å glemme Mosjøen eller Værnes. Her borte har jeg opplevd den verste turbulensen rundt Seattle

Honningsvåg med god sørlig vind er en ganske frisk opplevelse, både som passasjer og pilot. Sjenerelt sett en av de plassene jeg liker minst å fly til; "alltid" mye ruskete vind som gir updraft/downdraft/turbulens hele veien inn til touch down. I tillegg ligger man jo i ganske krapp sving helt ned til banen. Krever utrolig god konsentrasjon. Er alltid litt ekstra svett i lankene på utrulling:)

Stokka og østavind er også rimelig heftig. Det behøver ikke blåse mer enn 10kts før det kan bli skikkelig rock&roll hele veien inn. Dette gjør at vår max begrensing på variable vind i østlig sektor her er 15kts. Lav vindstyrke som likevel kan gi mye problemer...

imm sa: Synes det er topp at flyveren advarer mot skikkelig ruskevær. Folk som er litt engstelige for å fly kan få traumer av en slik flytur, og får da sjansen til å la være.

ENTEN hadde han psykologisk innsikt, ELLER så var han lei av nedspydde kabiner...

Uansett er det meget klokt å spare de "litt engstelige" for en tur som kan gjøre at det blir lenge til neste gang de flyr. Altså på sikt bra for årsresultatet.

UHA - sørøst på Værnes means MEGA-BUMPY, og wind-shear er jo direkte farlig.

Opplevde på tidlig 70-tall en landing med SK på rwy 09 i lignende forhold, det ble langt bakkestopp pga skade på nesehjulet (var jo mekanikere på alle stasjoner dengang...).
Noen år senere en landing med BU på tverrvindbanen fordi det var over x-wind-limit på hovedbanen. Åhalloen, dett var heftig! Men min filosofi DENGANG var at dersom pilotene turte, så var jeg komfortabel og kunne nyte opplevelsen.

Piloter i vinter-Norge fortjener jaggu hver krone av lønna si! :clap

Satt i cockpit fra OSL til TRD midt på dagen i år. Ikke den råeste landingen jeg har opplevd på Værnes, men helt klart en god nummer to. Godt å kjenne at men lever. :colgate:
Nummer en var for et par vintre siden, omtrent samme vindforhold, men da hadde vår herre lakt på nattmodus og tett snøvær i tillegg.

Originally posted by ANX

imm sa: Synes det er topp at flyveren advarer mot skikkelig ruskevær. Folk som er litt engstelige for å fly kan få traumer av en slik flytur, og får da sjansen til å la være.

ENTEN hadde han psykologisk innsikt, ELLER så var han lei av nedspydde kabiner...

Uansett er det meget klokt å spare de "litt engstelige" for en tur som kan gjøre at det blir lenge til neste gang de flyr. Altså på sikt bra for årsresultatet.

UHA - sørøst på Værnes means MEGA-BUMPY, og wind-shear er jo direkte farlig.

Opplevde på tidlig 70-tall en landing med SK på rwy 09 i lignende forhold, det ble langt bakkestopp pga skade på nesehjulet (var jo mekanikere på alle stasjoner dengang...).
Noen år senere en landing med BU på tverrvindbanen fordi det var over x-wind-limit på hovedbanen. Åhalloen, dett var heftig! Men min filosofi DENGANG var at dersom pilotene turte, så var jeg komfortabel og kunne nyte opplevelsen.

Piloter i vinter-Norge fortjener jaggu hver krone av lønna si! :clap

Helt enig! Men crewet bak fortjener også hver eneste krone! (det er jo de som møter spyet...)

På en innflygning til Værnes på midten av nittitallet (tror jeg) var jeg vitne til ei vogn som nesten gikk i taket på 9ern under innflygningen. Stakkars FAen var sent ute med å rydde.. Huff, hun slo seg da vognen kom i retur, gitt..

Ikke særlig trivelig... Hører med til historien at vi var siste flyet som landet på Værnes den dagen, resten ble kansellert

Jeg var ute for akkurat det samme i fjor under stormen Narve, da skipperen kom og anbefalte at de som ikke var helt komfortable med å fly i dårlig vær heller reiste en annen dag.
Fant den gamle tripreporten..

Landet på Værnes idag. Kuleste jeg har vært med på hittil! :D Bare synd BRK ikke var med spakene....

Torsdag ettermiddag ga SK (husker ikke rutenummer) fra AL til VA opp, og diverta til KB.
Sør-øst vind på VA er ikke noe for skeptikere, og service fra WF-skipperen må jo stå til en 6-er....., etter min mening da...:clap

Værnes er meget spesiell selv med moderat sørøstlig vind, med kraftige windshear som kan få en 737 ut av kontroll. Var også "med" flyet som divertet til KB. Foran oss hadde en annen 737 forsøkt 3-4 ganger uten sjangs til å komme ned, og med en TAF som ikke melder forandring til det bedre er det liten vits å skremme vettet av passasjerer, overspeede flaps, ha skrikende windshear warnings i cockpit som prosedyremessig bør følges, risikere alvorlige skader på folk og fe og å risikere skikkelige windshear avoidance maneuvers. En firetimers busstur fra KB var nok å foretrekke for de fleste. Av de få som kom seg ned mellom kastene ble gårsdagens landinger av flere betegnet som de verste de hadde vært med på.

Originally posted by LN-FHU

Originally posted by G-COLE

Jammen hva skal de i Trondheim etter da ? :rolleyes:
Det holder vel når de flyr til Bergen... ! Ehm...
Har ikke sagt noe jeg... ;)

De skal se ordentlig fotball !!!!!!!!! og et vinnerlag :musikk

Spy Spy Spy Spy Spy Spy Spy Spy Spy
I stooooooore mengder!! Rett i fanget ditt!!!!

Blæææææ

BF:baeh

Heftig video fra LGA...:D

Originally posted by Jumper

Værnes er meget spesiell selv med moderat sørøstlig vind, med kraftige windshear som kan få en 737 ut av kontroll. Var også "med" flyet som divertet til KB. Foran oss hadde en annen 737 forsøkt 3-4 ganger uten sjangs til å komme ned, og med en TAF som ikke melder forandring til det bedre er det liten vits å skremme vettet av passasjerer, overspeede flaps, ha skrikende windshear warnings i cockpit som prosedyremessig bør følges, risikere alvorlige skader på folk og fe og å risikere skikkelige windshear avoidance maneuvers. En firetimers busstur fra KB var nok å foretrekke for de fleste. Av de få som kom seg ned mellom kastene ble gårsdagens landinger av flere betegnet som de verste de hadde vært med på.

At SK "ga opp" som jeg skrev i mitt reply må for all del ikke misforstås dit hen at jeg kom med noen slags form for kritikk av SK under slike forhold.
Jeg har fløyet så mye på VA selv at jeg tar sørøstlige vinder der oppe meget alvorlig, og skjønner veldig godt at fly ble satt ned på helt andre plasser de dagene der....;)

Originally posted by MD11

Her var det iallefall noen som takket for seg og tok taxi fra Østersund til Trondheim:colgate:

Fryktelig turbulens

Nok et bevis på at det er mange ganger farligere å ferdes langs veien enn å ta fly.
Kom flyet som divertet til Østersund ned på Værnes til slutt da ?

Flybussen fra Værnes var heller ingen behagelig tur på onsdag ettermiddag...

Originally posted by Tommy777

Originally posted by EB

Jeg "love to fly" - men ikke i slike forhold - noe jeg tror de fleste føler...men innrømmer de det?

Bring it on, baby. BRING IT ON!! :D

Innflygningen min til LGA i en 735 forrige torsdagen var DRITKUL. I meget lav høyde ble vi bedt om å ta en zig zag for spacing og deretter lande på RWY31 noe som betyr et par krappe svinger rett før landing. Skikkelig med vind den dagen så det ble en skikkelig heisatur. Rett før vi landet svingte vi hardt mot venstre, midt i svingen så jeg en Queens beboer koke middag i hans leilighet på toppetasjen på enden av RWY 31.

Damene hylte og Tommy STOR koste seg!!

De eneste gangene jeg ikke liker å fly i hardt vær er når jeg har vært på fylla dagen før. Etter Scanair avd Vest julebordet, hadde jeg en ikke så koselig avgang fra SEA (som vanlig).. Ikke bra....

Amen
!!!

Back