Kaptein omkom ombord i Qatar 777

Vede

ScanFlyer Dusty
Medlem
(Dagbladet): Flykapteinen ombord et Qatar Airways-fly på vei fra Filippinene til Qatars hovedstad Doha omkom i formiddag lokal tid bak spakene i flyet.
http://www.dagbladet.no/2010/10/13/nyheter/fly/utenriks/13830139/

Og igjen Dagbladet overdriver vi vel for å selge litt bedre.

Andrepiloten måtte kaste seg over spakene og ta kontroll over flyet skriver de. Trur jeg neppe. Var vel bare å "ta kontrollen" er jo autopilot som flyr flyet.

Dette skriver Aljazeera: "The assistant pilot took control of the plane and the flight was then diverted to Kuala Lumpur where it landed at around 11.30am local time, Qatar Airways said on Wednesday."

Her er forresten link til original artikkelen: http://english.aljazeera.net/news/asia-pacific/2010/10/20101013125418819383.html

Hva er det med norske medier og overdrivelse? Jeg skjemmes over DB, VG osv.
 
http://www.dagbladet.no/2010/10/13/nyheter/fly/utenriks/13830139/

Og igjen Dagbladet overdriver vi vel for å selge litt bedre.

Andrepiloten måtte kaste seg over spakene og ta kontroll over flyet skriver de. Trur jeg neppe. Var vel bare å "ta kontrollen" er jo autopilot som flyr flyet.

Dette skriver Aljazeera: "The assistant pilot took control of the plane and the flight was then diverted to Kuala Lumpur where it landed at around 11.30am local time, Qatar Airways said on Wednesday."

La merke til akurat det samme når jeg leste artiklene i sted, man må få alt til å høre så dramatisk ut som mulig!
 
Gunda og Ola-Ola sluker slike nyheter rått, men oss lurer dere ikke Dagbladet.


Lurer på hva som fløy i gjennom tankene til FO`n, var vel like kald og rolig men en tanke må ha surret rundt.
 
Last edited:
Et godt eksempel på hvor viktig det er å velge sine FO med omhu. Slike ting kan skje når man minst venter og trenger det; Når FO har sin første dag etter LOFT, når en motor brenner, når det er tordenvær eller snøstorm.
Etter at pensjonsalderen ble hevet fra 60 til 65, så kommer slike ting til å skje oftere i fremtiden.
 
Etter at pensjonsalderen ble hevet fra 60 til 65, så kommer slike ting til å skje oftere i fremtiden.

Det er sikkert isolert sett en større sannsynlighet for slike ting med økt alder, men samtidig så er det vel fortsatt medicals for flygere og jeg antar at flygere har tettere oppfølging enn folk flest så jeg vet ikke om det er rimelig å tro at dette vil skje nevneverdig ofte. Det er selvsagt tragisk når slikt skjer uansett.

Jeg driver og posisjonerer meg for å ta kontrollen om slikt skulle skje ved å besøke BAFT (British Airways Flight Training) så ofte som jeg har råd til. ;) Det har blitt 8-9 timer i B737, B777 og B747 simulatorer så langt... More to come, tror jeg helt klart.
 
Last edited:
At det var en spesiell situasjon i cockpit kommer man vel neppe utenom.
Når en person får hjerteattak vi han vel sannsynligvis gi lyd fra seg først om at noe er galt, og ikke bare synke sammen og dø.

Som et hvert medmenneske ville vel co-piloten først tenke på hvordan han kunne hjelpe kapteinen. Spørsmålet er også om de var alene i cockpit da det skjedde? Hadde de en ekstra pilot på denne turen? Kunne han få rask hjelp av en flyvertinne eller hva?

De kunne vel ikke konstatere annet i starten enn at kapteinen var syk og trengte hjelp?
Hvis de hadde ekstra pilot ombord kunne de kanskje ha fortsatt til DOH? Men de trodde kanskje de kunne redde livet til kapteinen ved å gå ned.

Uansett, en slik nyhetsreportasje vil aldri få frem hva som egentlig skjedde. Men at det har vært litt drama, tror jeg sikkert. Men om det har gått ut over sikkerheten til pax'en tviler jeg på!

BF:cool2
 
Back
Top