Jeg synes ikke man skal diskutere for mye erfaring ift antall timer ettersom det mest interessante er kvaliteten på treningen og erfaringen i de timene man har opparbeidet.
Jeg har selv sett piloter med 3-400 timer gå fullstendig utenpå folk med snaue 2000 hva gjelder ferdigheter.
I akkurat et slikt tilfelle vil jeg vel egentlig påstå at det nettopp er erfaringsnivå man må se på. Man kan ha 3-400 timer og være en racer i simulatoren, men når du først sitter der med en kaptein du ikke vet om overlever, ruskevær så langt drivstoffet rekker og 180 i puls så vil jeg påstå at det er erfaringen som redder deg. Dette handler ikke nødvendigvis om ferdigheter, i hvert fall ikke over et visst nivå, men om det å holde roen og være trygg i situasjonen. Se på gutta som landet i Hudson River, og hvor iskald capt. Sully var på radioen. En forholdsvis fersk pilot, sånn som meg selv, ville antagelig kavet mye mer, brukt tid på å samle tankene, og mest sannsynlig ikke gjort en like god jobb som de gutta der. Det handler om erfaring og trygghet.