Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

SAS innstiller all trafikk til Ronneby, Sundsvoll og Ängelholm i november og desember. Mangel på kapasitet er visstnok årsaken, uten at det står noe mer spesifikt.

Er det XFly som plutselig gir seg?

https://omni.se/sas-staller-in-flygstrackor-i-november-och-december/a/Ppjr07

Sas ställer in tre flygsträckor till och från Stockholm i november och december på grund av brist på plan, rapporterar Sundsvalls Tidning.
Flygplatserna som drabbas är Sundsvall-Timrå, Ronneby och Ängelholm.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Spørmålet er om det også må kuttes andre steder, eller om de klarer skrape sammen nok kapasitet for resten?
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

BRA flyr vel fortsatt til Ängelholm og Ronneby i denne perioden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Og det er ikke mulig for SAS å leie inn fly for å dekke opp for denne "brist for plan", slik som veldig mange andre selskaper gjør?
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Läste vi inte nyligen att SAS skulle starta CPH_BLL, men det är måske inte förrän till våren. Annars luktar det illa. Men i SE kan vi nog inte förlita oss på Danska SAS ska bedriva en resenärsvänligt Inrikesflyg...
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Mangel på kapasitet er visstnok årsaken, uten at det står noe mer spesifikt.

Er det XFly som plutselig gir seg?

Dette er Xfly flyvinger, men selskapet har valgt å benytte seg av en klausul i avtalen de har med SAS som innebærer at de kan avslutte flyvningene alt i november. Dette medfører at SAS får manko på fly frem till årsskiftet da BRA tar over denne trafikken.

Xfly har rett og slett surnet...slik som lett oppstår ved samlivsbrudd der den ene parten ikke føler seg sett og hørt.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...r-in-alla-flyg-mellan-sundsvall-och-stockholm
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Da må vel nødvendigvis en betydelig mengde andre destinasjoner/ruter også rammes, med tanke på det antallet ATR og CRJ Xfly har i drift for SAS?
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Da må vel nødvendigvis en betydelig mengde andre destinasjoner/ruter også rammes, med tanke på det antallet ATR og CRJ Xfly har i drift for SAS?

Garanterat. Ser bland annat att CPH-GOT-CPH blir en mix av Cityjet och riktiga SAS. Inga fler ATR :up:
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Spørmålet er om det også må kuttes andre steder, eller om de klarer skrape sammen nok kapasitet for resten?

Da må vel nødvendigvis en betydelig mengde andre destinasjoner/ruter også rammes, med tanke på det antallet ATR og CRJ Xfly har i drift for SAS?

Ja, men....


XFly har i dag 7 ATR hos SAS, ved dog ikke om det programmet kan løses med 6 maskiner riktignok. Så er det 5 CRJ-900.

Samtidig kjører jo ikke resten av SAS for 100% maskin i november og desember, så noe ledig kapasitet antar jeg det er.

Disse svenske kanselleringene svarer vel for endel av ATR kapasiteten, og ser jeg på et par andre ATR ruter som CPH-TRF og AAR-OSL, så ligger de nå inne med CRJ-900 og CityJet i november/desember, istedet for XFly og ATR.

Men hva som går på bekostning av andre flyvninger eller hva som er av ledig kapasitet i systemet er vanskelig å vite.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Och enligt Sveriges Radio ställs även majoriteten av alla flyg till Visby in under samma period.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Ängelholm reduseres til 1x daglig, med CityJet CRJ-900
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

ARN-TLL går tilsynelatende fra 6x daglig XFly (majoriteten CRJ-900) til 2x daglig SAS og A320/A320neo.

ARN-BGO kuttes 1 av 2. Det vil si SAS Link går som normalt, CRJ-900 med XFly forsvinner i November/Desember
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

SAS bekänner flagg, de visar att de inte tänker ta något som helst samhällsansvar för att upprätthålla tillgängligheten till landets olika delar. Sverige är lååångt från norr till söder, och utan fungerande kommunikationer kommer glesbygden bli än mer glesbygd, sneglar avundsjukt mot NO där hela landet lever utan några direkta avfolknings bygder asom vi tyärr finner i Sverige. I NO finns, som alla vet, det två nationella aktörer, i Sverige ingen. Motsvarande scenario i NO skulle inte få samma påverkan som det kommer få i SE den här hösten. Delar av landet skärmas av, både i norr och söder. Att CPH finns hjälper inte mycket om jag har förättning i Sundsvall och bor i Ronneby eller på Gotland. Stockholm är SE huvudstad, om den är liten, stor, har dåliga flygplatser är irrelevant, de flesta besluten av vikt tas där, och då behöver det finnas en tillgänglighet.

Så skärpning SAS eller dra härifrån så får nån som vill och kan kliva in och föra rätt
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

SAS bekänner flagg, de visar att de inte tänker ta något som helst samhällsansvar för att upprätthålla tillgängligheten till landets olika delar. Sverige är lååångt från norr till söder, och utan fungerande kommunikationer kommer glesbygden bli än mer glesbygd, sneglar avundsjukt mot NO där hela landet lever utan några direkta avfolknings bygder asom vi tyärr finner i Sverige. I NO finns, som alla vet, det två nationella aktörer, i Sverige ingen. Motsvarande scenario i NO skulle inte få samma påverkan som det kommer få i SE den här hösten. Delar av landet skärmas av, både i norr och söder. Att CPH finns hjälper inte mycket om jag har förättning i Sundsvall och bor i Ronneby eller på Gotland. Stockholm är SE huvudstad, om den är liten, stor, har dåliga flygplatser är irrelevant, de flesta besluten av vikt tas där, och då behöver det finnas en tillgänglighet.

Så skärpning SAS eller dra härifrån så får nån som vill och kan kliva in och föra rätt

SAS er en business, så hvorfor skal de tage samfundsansvar og tabe penge på det, hvis de mener de kan tjene flere penge på at anvende deres kapacitet på andre ruter? Den tid hvor flyselskaber trafikerede urentable ruter er længe forbi.

Hvis den svenske stat mener det er vigtigt at opretholde flytrafik til visse destinationer, så må de stille op med garantier eller tilskud til disse ruter, som man fx gør i Norge med FOT-ruterne. Det er ikke flyselskabernes ansvar at løse et infrastruktur-problem i Sverige.

Hvis der er et stort marked for flere ruter eller flere frekvenser i Sverige, så vil der helt sikkert komme nye operatører eller SAS vil ændre strategi. Men historien har dog vist os, at ARN ikke er så attraktiv som mange svenskere tror. SAS har forsøgt med flere langruter, som blev flyttet p.g.a. manglende rentabilitet og bedre lønsomhed fra CPH. Finnair forsøgte med langruter og trak sig hurtigt igen. Det er der nok en grund til.

Samtidigt ser man en svensk stat, som tydeligt har sagt at de ikke er interesseret af SAS og har trukket sig ud - samtidigt med at man i årevis har gjort det dyrere at flyve fra og i Sverige p.g.a. flyskatten.

Nej her kan man vist ikke blame SAS, men svenskerne selv.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

SAS bekänner flagg, de visar att de inte tänker ta något som helst samhällsansvar för att upprätthålla tillgängligheten till landets olika delar. Sverige är lååångt från norr till söder, och utan fungerande kommunikationer kommer glesbygden bli än mer glesbygd, sneglar avundsjukt mot NO där hela landet lever utan några direkta avfolknings bygder asom vi tyärr finner i Sverige. I NO finns, som alla vet, det två nationella aktörer, i Sverige ingen. Motsvarande scenario i NO skulle inte få samma påverkan som det kommer få i SE den här hösten. Delar av landet skärmas av, både i norr och söder. Att CPH finns hjälper inte mycket om jag har förättning i Sundsvall och bor i Ronneby eller på Gotland. Stockholm är SE huvudstad, om den är liten, stor, har dåliga flygplatser är irrelevant, de flesta besluten av vikt tas där, och då behöver det finnas en tillgänglighet.

Så skärpning SAS eller dra härifrån så får nån som vill och kan kliva in och föra rätt

Har du inte lämnat 1970-talet mentalt än?
Det finns inga flygbolag med som staten kontrollerar i Sverige.
SAS, Norwegian, BRA som bedriver inrikesflyg i Sverige är affärsmässiga flygbolag som verkar på en fri marknad.

Det svenska inrikesflyget har varit en avreglerad flygmarknad i 30 år nu öppen för fri konkurrens.
Samhällsansvar är något man kan kräva av statliga verk, myndigheter och regionalt ägda lokaltrafikbolag som SL eller Skånetrafiken.
Tidigare S-MP regeringen gjorde för övrigt sitt bästa för att motarbeta flygtrafik i Sverige. Miljöpartet fick bestämma transportpolitiken i Lövens regering.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Samhällsansvar är regeringens roll att ta, SAS roll är att tjäna pengar och staten har valt att överlåta SAS till kapitalet. Vill staten bedriva upphandlande linjer a la Sveg och Mora och Gällivare är det bara att köra på. Visby kan jag faktiskt tycka skulle vara upphandlad på ett eller annat sätt.

Hade det funnits pengar att tjäna hade det varit konkurrens på RNB, VBY och SDL. Skelefteå är ett perfekt exempel (än så länge).

Sundsvall tar tåget ungefär lika lång tid som Stockholm-Göteborg och där väljer många redan tåget som ett bra alternativ från city till city. Hade dock gärna sett ett Fly&Rail samarbete igen mellan SJ och SAS.

och ja, är delvis från glesbygd själv och jag anser att det behövs en infrastruktur för att hela landet skall leva. Men det är inte SAS ansvar att flyget är dött i Sverige utan det kan vi tacka en del politiker för.
 
Last edited:
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Passende tidspunkt for DY å skikkelig «rykke inn» i Sverige mens SAS er fraværende. Løses med innleie av Widerøe og Q400, mens DY flyr 73H for WF på f.eks BGO-TOS/-TRD-BOO/EVE.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

SAS er en business, så hvorfor skal de tage samfundsansvar og tabe penge på det, hvis de mener de kan tjene flere penge på at anvende deres kapacitet på andre ruter? Den tid hvor flyselskaber trafikerede urentable ruter er længe forbi.

[...]

Problemet slik jeg ser det, er at når en krise oppstår (eks Covid) så er SAS ganske tydelig ute og skriker at de er en samfunnskritisk aktør og står for samfunnskritisk infrastruktur, og må derfor reddes og få tilskudd. At SAS f.eks har avtaler med blant annet helsevesenet og opererer sykefly for forsvaret bruker de og aktivt i PR for å argumentere for hvor viktige de er for samfunnet.

Når de så nå legger midlertidig ned enkelte små ruter som betjener avsidesliggende plasser, så er det helt forståelig at det de tidligere sa om at de er samfunnskritiske blir dobbeltmoralsk. Det blir rett og slett en liten løgn.

Jeg sier ikke at SAS ikke skal få lov til å gjøre det som er best forretningsmessig, men de bør kanskje gå en runde med seg selv når de i det ene øyeblikket sier noe og gjør stikk motsatt i det andre. Det at aktøren som opererer rutene har trukket seg er jo og litt spesielt. Hvis det er så viktig for SAS å fremstå som så viktige som de liker å fremstille seg selv, burde de med andre ord kanskje leid inn eks DAT i en kortere periode.
 
Re: Kapasitetsmangel hos SAS: Innstiller Ronneby, Sundsvall og Ängelholm NOV-DEC

Jeg sier ikke at SAS ikke skal få lov til å gjøre det som er best forretningsmessig, men de bør kanskje gå en runde med seg selv når de i det ene øyeblikket sier noe og gjør stikk motsatt i det andre. Det at aktøren som opererer rutene har trukket seg er jo og litt spesielt. Hvis det er så viktig for SAS å fremstå som så viktige som de liker å fremstille seg selv, burde de med andre ord kanskje leid inn eks DAT i en kortere periode.

Sikke da noget vrøvl. Situationen er jo opstået fordi Xfly er blevet fornærmede over, at SAS har opsagt aftalen om indleje af fly, da de har lavet en ny med BRA. Kunne SAS have forudsagt dette - tjah måske, men omvendt kunne man måske også tro på, at Xfly/Nordica hellere ville tjene de sidste penge på aftalen i stedet for at gå konkurs.

SAS er en forretning, og nu har de i de seneste MANGE år fået at vide, at det var et selskab drevet af amatører. Og når de så (tilsyneladende) træffer "rigtige" forretningsbeslutninger, så er det åbenbart også forkert?
 
Back
Top