Kaotiske tilstander i Kabul/Afghanistan

Polaris

Free Luigi
Vanvittige apokalyptiske bilder og videoer å se fra flyplasser i Kabul og Afghanistan nå om dagen. Fant ikke noe designated tråd, men synes det er verdt å belyse.

Video fra den sivile delen av lufthavnen i Kabul viser en tarmac full av mennesker, en video av et militærfly som tar av viser mennesker som ramler av flyet mens det tar av i luften, fordi de har klamret seg til understellet. Andre videoer viser amerikanske fraktfly omringet av afghanere som forsøker å klatre opp på det. Så også at et Turkish Airlines har klart å gjøre en landing og takeoff i Kabul, antakeligvis med evakuerte tyrkere.

For mye flyplassvideoer (trigger-warning: inkl. mennesker som ramler fra fly) kan dere ta en titt på Eric Marquardt's twitter-profil (tysk grønn politiker, EU-parlamentet, altså en kilde man kan ta for 95% god fisk): https://twitter.com/ErikMarquardt

Ellers er dekker også Natalie Amiri fra den tyske mest upolitiske mediekanalen ARD mye, verdt å ta en kikk på hennes twitterprofil også. Der ser man video av amerikansk fraktfly omringet av mennesker mens det takser (!!): https://twitter.com/NatalieAmiri

EDIT: Jeg ser nå nrk.no smeller det opp på forsiden, så jeg beklager at jeg linket til twitter-profiler framfor nrk...

Last edited:
Helt greit det, P.

Scener som får en til å tenke på Saigon …. Tyrker’n brukte 5 1/2 time på turnaround, så jeg .. Neppe aktuelt å gå ut på arbeidstid og dra på hotell på den turen der.

Tror vel egentlig at folket (utlendingene) godt kunne hatt litt is i magen. Taliban i dag er nok mest interessert i å få etablert forbindelser til andre land og stabilisere dette så fort som mulig og det gjør man ikke ved å rasere ambassader og slakte andre lands borgere. Vantro eller ikke.

Innenrikspolitikken er nok imidlertid en helt annen sak …. :(

Jeg har fulgt med på Airliners sin tråd. Ekstreme scener fra flyplassen. Med en blokkert rullebane er det ikke lett å gjennomføre en evakuering. Håper at det roer seg og at de får kontroll på flyplassen igjen.

Vanvittige apokalyptiske bilder og videoer å se fra flyplasser i Kabul og Afghanistan nå om dagen. Fant ikke noe designated tråd, men synes det er verdt å belyse.

Fint du startet tråden. Har også fulgt med litt i løpet av dagen. Bilder og videoer gjør virkelig inntrykk. Den Turkish maskinen måtte visstnok gi opp første forsøket å komme i lufta og taxet tilbake til apron.

Og 800 pax i en C-17. Helt vanvittig.

For å holde det litt flyrelatert, så ser jeg at det virker som at 'alle' unngår afghansk luftrom. Vet ikke hva som er gått ut av NIOTAMs og warnings, men skulle vel egentlig ikke tro at det er noen spesiell fare med å overfly selv om det er utolig på bakken.
Følger f.eks. TK6059 fra Guangzhou (CAN) som etter flightpath å dømme har hatt det travelt med å taste inn waypoints ..

Fant denne Notam'en som kanskje gir noen hint:

(G1264/21 NOTAMN

Q) OAKX/QAFAM/IV/NBO/E/000/999/

A) OAKX B) 2108160445 C) 2108180445 EST

E) KABUL AIRSPACE HAS BEEN RELEASED TO THE MILITARY. ADVISE TRANSIT AIRCRAFT TO REROUTE.

ANY TRANSIT THROUGH KABUL AIRSPACE WILL BE UNCONTROLLED. SURROUNDING FIRS HAVE BEEN ADVISED.)

DAT skal ha sendt OY-RUE i retning Afganistan. Men ser ut som den er i Islamabad akkurat nå

Danskene hentet ut sine i går. Tipper de havnet i Islamabad.

OY-RUE ble sett på vei inn i turkmenistansk luftrom for 2 1/2 time siden, så den har nok fortsatt et stykke igjen.

Last edited:
DAT skal ha sendt OY-RUE i retning Afganistan. Men ser ut som den er i Islamabad akkurat nå

Danskene hentet ut sine i går. Tipper de havnet i Islamabad.

OY-RUE ble sett på vei inn i turkmenistansk luftrom for 2 1/2 time siden, så den har nok fortsatt et stykke igjen.

Mulig det kommer noen norske tilbake med denne også Det var vel noen nordmenn i gruppen som Danmark evakuerte i natt.

Apropos luftrommet har USA sendt sin mobile ATC-enhet for bruk i krigsområder til å styre ATC i Kabul. Jeg vet ikke hvilke begrensninger en slik enhet har men jeg vil tro at det først og fremst dreier seg om tårntjeneste og approach-tjeneste for Kabul lufthavn, og så vil resten av Afghanistan være ukontrollert luftrom som fremgår av NOTAMen. Jeg vet ikke om det var NATO eller tyrkerne som hadde ansvar for ATC før denne krisen men tipper de var like ivrige på å komme seg vekk som resten av utlendingene som oppholdt seg i Kabul. Da er det nok lite ATC-tjeneste å hente når de vestlige styrkene drar og flyplassen blir overlatt til Taliban.

Dagbladet/NTB melder følgende, som høres ganske voldsomt ut!

Usbekistan sier de har tvunget ned 46 afghanske fly:Myndighetene i Usbekistan sier de har tvunget ned 46 afghanske fly som krysset grensen fra nabolandet.
Tidligere mandag ble det meldt at et afghansk militærfly hadde krasjet i landet. Det usbekiske luftforsvaret hevdet det ble skutt ned. Flyet styrtet i provinsen Surkhondarjo, som grenser mot Afghanistan.

Mandag dukket det opp videoopptak på nettet som viser deler av det styrtede flyet. Ria Novosti skriver at to piloter overlevde, og en ansatt ved sykehuset i byen Termez opplyste at pilotene er lagt inn der.

(NTB)

For å holde det litt flyrelatert, så ser jeg at det virker som at 'alle' unngår afghansk luftrom. Vet ikke hva som er gått ut av NIOTAMs og warnings, men skulle vel egentlig ikke tro at det er noen spesiell fare med å overfly selv om det er utolig på bakken.
Følger f.eks. TK6059 fra Guangzhou (CAN) som etter flightpath å dømme har hatt det travelt med å taste inn waypoints ..

Lufthansa, med alle underbruk, var jo nokså tidlig ute med å annonsere at de ikke flyr inn i luftrommet. På den andre sida ser jeg at det er noen som går over Afghanistan, i øst. UA867, SFO - DEL nå nettopp, f.eks.

Back