Kaos på OSL fra mandag?

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Kaos på OSL fra mandag?

Dette blir moro!

Ferieavvikling kan gi flykaos

Norwegians bakkemannskaper er allerede få på jobb. Mandag forsvinner enda flere ut i ferie. Dermed blir det mer kaos på Gardermoen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122234
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Noen som har lært ferieavvikling av SAS?
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Her er det en journalist som ikke har fulgt godt nok med i timen. Servisair har nok bakkemannskap på jobb, men derimot mangel på innsjekkspersonell. Og hva er det å forvente når Norwegian sier opp kontrakten med Servisair, tror de at de ansatte i Servisair sitter å ser på at de mister jobbene sine? Selvfølgelig ikke, de ser etter andre jobber og slutter så snart de finner noe nytt. Og det er ikke gjort over natten å finne nytt mannskap, de må læres opp, få gyldig klareringer og godkjente kurs som bl.a Osl krever. Her får Norwegian som fortjent, de har valgt annen leverandør fra 1.oktober og hvis de tror og forventer at Servisair klarer å levere tjenester som før tar de skammelig feil.Når oppsigelsene til ansatte i Servisair begynner å komme, vil nok det komplette kaos begynne, enter ledelsen i Norwegian innser det eller ikke.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Tja, jeg synes ikke så synd på DY. Alle avgjørelser har konsekvenser, denne avgjørelsen hadde denne konsekvensen.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by captaink
Samtidig blir Servisairs omdømme som leverandør ytterligere pulverisert.

Kommer litt an på hvem av kundene som prioriteres høyest. Jeg vil tippe at kanskje DY får mest problemer, de har allerede sagt opp kontrakten og Servisair vil nok mest sannsynlig gjøre det de kan for å pleie forholdet til sine eksisterende kunder.

Hvor mange er det forresten som mister jobben eller sier opp pga. tapet av kontrakten?
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by Trety


Originally posted by captaink
Samtidig blir Servisairs omdømme som leverandør ytterligere pulverisert.

Kommer litt an på hvem av kundene som prioriteres høyest. Jeg vil tippe at kanskje DY får mest problemer, de har allerede sagt opp kontrakten og Servisair vil nok mest sannsynlig gjøre det de kan for å pleie forholdet til sine eksisterende kunder.

Hvor mange er det forresten som mister jobben eller sier opp pga. tapet av kontrakten?

Hvor mange som mister jobbene er vel foreløpig usikkert, men allerede har ca 50 sluttet /sagt opp da disse har fått andre jobber. Je vil tro at ca 100-150 må slutte. Servisairs omdømme vil nok neppe bli svekket som en skriver, for Servisair vil priorieter de kundene de fortsatt skal betjene, og gi de den service de har fått før, og forventer å få. Disse selskapene vil få førsteprioriete i situasjoner der mannskapsmangel gjør at forsinkelser kan oppstå.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Jeg har selvfølgelig stor forståelse av at det er utrolig leit å miste jobben, men de ansatte i servisair oppfører seg jo som om de var ansatt direkte i Norwegian. Servisair vant en kontrakt på en viss lengde for tjenester etter at de la fram det beste tilbudet for noen år siden. Alle må vel være klar over at noe sånt ikke varer evig?
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Jeg er enig i at LFF's stevning er å dra ting vel langt, men som bl.a. The Ticketor nevner, jeg synes ikke akkurat synd på Norwegian. Det burde ikke akkurat komme som noe sjokk at dette blir konsekvensen av et leverandørbytte...
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Vel en leverandør må tåle å bli byttet ut hvis en kunde får ett bedre tilbud fra en konkurent uten å bedrive destruktiv virksomhet som minner om hevn.

Det er helt OK at Servisair ansatte sier opp hvis du får tilbud om en ny jobb, med å drive forskjellige type aksjoner tyder på at Servisair og dets ansatte her har opptrått lite proffesjonelt.

Det er naturlig at Norwegian vil lete etter den leverandøren som gir mest for pengene. Men uansett er de aller største klovenene her LFF og deres ledelse som umulig kan være riktig stablet
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Jeg vil ikke kalle det at noen vet at han mister jobben, og finner seg en ny/slutter, for en "aksjon."
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by The Ticketor


Jeg vil ikke kalle det at noen vet at han mister jobben, og finner seg en ny/slutter, for en "aksjon."

Nei og det er jeg enig i og derfor skrev jeg det i innlegget at det er naturlig og fullt akseptabelt av Serviceair ansatte sier opp og finner seg nye jobber, men jeg har for det mistanke om at enkelte "gjør litt ekstra".


Dessuten å miste jobben betyr ikke nødvendigvis at man må gå årevis som arbeidledig!
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Serviceair burde vise såpass profesjonalitet at de ikke proriterer bort DY selv om de har har mistet kontrakten med dem. Tro ikke at andre selskaper ikke legger merke til det... i mine øyne, ris til egen bak i allefall på sikt.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Og hvis man ikke gjør det, men lar de andre selkapene bli skadelidende, så er det ikke "ris til egen bak"?

Dette blir ikke bra uansett hvordan man gjør det, noen blir rammet, og at det er DY denne gang er ikke merkelig.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by Someone
Vel en leverandør må tåle å bli byttet ut hvis en kunde får ett bedre tilbud fra en konkurent uten å bedrive destruktiv virksomhet som minner om hevn.

Der er vi enige, men dette dreier seg faktisk ikke om hverken en aksjon eller en form for sabotasje. Det dreier seg om personellmangel, som oppstår som en direkte konsekvens av overtallighet på grunn av at DY sa opp avtalen med Servisair.
Og i den sammenhengen er det ikke unaturlig, faktisk direkte fornuftig, å i størst mulig grad skjerme de kundene man skal leve av fremover for problemene som DY - indirekte - har skapt.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Men uansett ligger feilen her hos Serviceair som ikke holder det de har lovet og ikke Norwegian som må få lov til å bytte leverandør.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by captaink


Uansett er det for sent for Servisair. De har hatt all verdens tid til å vise at de duger. F.eks. hadde det vel vært en ide og sørge for at det er 4 baktrapper tilgjengelig for DY slik som avtalen sier. Gjentatte purringer i årevis har ikke hjulpet. Forøvrig alltid dårlig utstyrt, gammelt råttent utstyr som ofte ikke virker.:nor

Nå har Servisair mer enn 4 trapper, men Norwegian har en avtale om at de må betale ekstra for bruk av baktrapp da dette krever en ekstar mann til å betjene denne, og det er ikke Norwegian så veldig glad i å måtte betale ekstra. Og til dere som tror dette er en aksjon på gang, tar dere skammelig feil- det er ingen aksjoner på gang og blir neppe planlagt heller. Men det tar tid å skaffe utstyr til en handlingoperatør, det finnes knapt utstyr på makrkedet som er tilgjengelig. Servisair fikk noe utstyr fra Kjøbenhavn for 14 dager siden, samt noen baggasjebånd fra Belgia. Det forteller hvor vanskelig det er å skaffe utstyr. Og når Norwegian har fått x-antall nye fly siste året, krever dette mere folk, samt mere utstyr som er vanskelig å skaffe. Servisair vil alltid prøve å levere de tjenestene de får betalt for, uansett om det er NAS eller annet selskap. Ingen aksjon er på gang, men ingen kan nekte ansatte ferier eller å slutte når de får andre jobber. Og ingen kan forvente at de står på å jobber ekstra når det er lite folk, det er tross alt mennesker som vil ta vare på helsen sin og ikke ødelegge seg totalt 3 mnd før de blir oppsagt.
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by Someone


Men uansett ligger feilen her hos Serviceair som ikke holder det de har lovet og ikke Norwegian som må få lov til å bytte leverandør.

Og du har ikke peiling ser jeg..
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by rampen


Originally posted by Someone


Men uansett ligger feilen her hos Serviceair som ikke holder det de har lovet og ikke Norwegian som må få lov til å bytte leverandør.

Og du har ikke peiling ser jeg..


Vel Norwegian har en AVTALE med Serviceair om at Serviceair skal levere bakketjenester til Norwegian på en tilfredstillende måte. Hvis Norwegian blir skadelidende pga at Serviceair ikke greier å levere i hendhold til avtalen og Norwegian da opplever forsinkelser etc. så har Serviceair per definisjon begått ett avtalebrudd.

Så med mindre Serviceair har en eller annen merkelig klausul i avtalen om at de ikke trenger levere varene til avtalt pris og standard HELE kontraktstiden så er dette ingen andre enn Serviceair sin skyld.

...så hvem som ikk har peiling her er nok deg!
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by Someone


Originally posted by rampen


Originally posted by Someone


Men uansett ligger feilen her hos Serviceair som ikke holder det de har lovet og ikke Norwegian som må få lov til å bytte leverandør.

Og du har ikke peiling ser jeg..


Vel Norwegian har en AVTALE med Serviceair om at Serviceair skal levere bakketjenester til Norwegian på en tilfredstillende måte. Hvis Norwegian blir skadelidende pga at Serviceair ikke greier å levere i hendhold til avtalen og Norwegian da opplever forsinkelser etc. så har Serviceair per definisjon begått ett avtalebrudd.

Så med mindre Serviceair har en eller annen merkelig klausul i avtalen om at de ikke trenger levere varene til avtalt pris og standard HELE kontraktstiden så er dette ingen andre enn Serviceair sin skyld.

...så hvem som ikk har peiling her er nok deg!

Og du har fortsatt ikke peiling! Du bør lese kontrakten, du har den tydeligvis ser jeg..NOT!
 
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Nei jeg har ikke lest kontrakten men hvis du har rett må Norwegian ha det som i arbeidslivet kan betegnes som en dårlig og merkelig kontrakt
 
Back
Top