• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kansellering av returbillett

espenlok

ScanFlyer Blue
Heisan!

Hos enkelte flyselskap er det som kjent fortsatt slik at det er rimeligere å kjøpe tur/retur enn enkeltbillett. Dersom man har kjøpt en T/R-billett der man ikke har bruk for returen, kan man da kansellere returen og be om å få tilbakebetalt avgiftene, eller vil man da risikere at flyselskapet krever å få betalt ekstra for den dyrere enveisbilletten?

Tilsvarende i motsatt retning: Dersom man ikke har fått med seg beskjed om endrede flytider, slik at man kom for seint til flyet, kan man da forsøke å få refundert avgiftene på den billetten?

For ordens skyld; flyselskapene er BMI og Austrian, turen har gått til Amman (altså utenfor Europa), og billettene er kjøpt hos Kilroy og Widerøe. Og det er heldigvis ikke meg det gjelder :)
 
Som regel er det problemfritt å få tilbake ubenyttede skatter fra nettverksselskap. Men flere og flere innfører jo gebyrer for ting som før var gratis, så skall ikke se bort ifra at det kan være aktuelt også her. Spørsmål som dette besvares best av flyselskapet det gjelder.
 
Jeg skjønner så klart at dette vil kunne besvares av de rette flyselskapene. Spørsmålet er om man kan risikere at man må betale mer ved et forsøk på å få tilbake avgiftene, for i så fall så er det jo mest fornuftig å ikke prate med dem i det hele tatt.
 
Espenlok har det rett definitivt.

Enklere for meg a svare pa engelsk, unnskyld...

There is a term "abusive ticketing practices" referring to such practices, when you try to circumvent the "Sat/sun night" rule or minimum stay rule.

Delta, Northwest, American in domestic traffic (fare rule 100) as well as Air France and Lufthansa (at least them, dunno who else) in conditions of carriage stipulate that entire journey itinerary is an integral part of the contract as well as all its elements (also the price).

If you do not use all the flight coupons (e.g. skip return flight) or make another reservation that, in combination with the previous one, results in circumventing one of the fare rules or conditions of carriage, the contract may be treated as void and you may be denied boarding or required to pay for the contract you are intending to follow.

The no-show=cancellation of reservation rule is well-known. Let's add more below.

Abusive ticketing practices include:

Back-to-back ticketing version hardcore (two return trips purchased: OSL-ARN-OSL, ARN-OSL-ARN, but only first legs of both trips intented to be flown within a working week)

Hidden-destinations (SFO-OSL-BLQ, but only first leg intented to be flown as the ticket to BLQ may be cheaper)

One-way use of return ticket (as you want to do)

and something really stupid, what I call back-to-back version light (you have business meeting in Frankfurt on two consecutive tuesdays. You have flights 1,2,3,4. As 1/2 and 3/4 are return within the same working day, the fare will cost a fortune. It's smarter to buy tickets in combination 1/4 and 2/3, as they are both return trips with Sunday stay). It's incredible, but in USA in the said carriers you may be denied boarding already before the flight number 2, or asked to pay the difference.

Lufthansa has no provisions for the light version of back-to-back, but for everything else - yes, the say they reserve right to oblige you to pay the difference.

Definitely risky for FrequentFlyers, as it's easier to trace their flight history. Many airlines delete the frequent flyer account if they find a pax practicing so. Not to mention travel agents.

I haven't heard about Lufthansa being that strict in reality (Delta and American yesss!!!) but definitely do not resort to the customer service with this itinerary. Let them forget and let their right come to preclusion quickly :)
 
Fletting av billetter er da vel en gammel klassiker? Er det noen som i praksis reagerer på dette?
 
At det er en "void contract" høres jo litt småsøkt ut. Alle billetter er jo bestilt ihht til regler satt av flyselskapet, og om jeg vil fly masse i mellomtiden så må jeg da få lov til det?

Og kan et flyselskap egentlig kreve at man benytter en kjøpt billett, jmf åpningsspørsmål?
 
Og kan et flyselskap egentlig kreve at man benytter en kjøpt billett, jmf åpningsspørsmål?

Vil tro at det varierer fra land til land, dvs. hvor man juridisk kan få prøvd saken. Vil tro selskapet kommer til kort de fleste steder hvis de gjør det uten forvarsel. Hvis du derimot gjør det systematisk og får en advarsel fra dem står de vel noe sterkere?
 
Last edited:
Heisan!

Hos enkelte flyselskap er det som kjent fortsatt slik at det er rimeligere å kjøpe tur/retur enn enkeltbillett. Dersom man har kjøpt en T/R-billett der man ikke har bruk for returen, kan man da kansellere returen og be om å få tilbakebetalt avgiftene, eller vil man da risikere at flyselskapet krever å få betalt ekstra for den dyrere enveisbilletten?

Tilsvarende i motsatt retning: Dersom man ikke har fått med seg beskjed om endrede flytider, slik at man kom for seint til flyet, kan man da forsøke å få refundert avgiftene på den billetten?

For ordens skyld; flyselskapene er BMI og Austrian, turen har gått til Amman (altså utenfor Europa), og billettene er kjøpt hos Kilroy og Widerøe. Og det er heldigvis ikke meg det gjelder :)

Når det gjelder billetten kjøpt på wideroe.no vil flyplassavgifter på en ubenyttet retur alltid refunderes fullt ut .. uten spørsmål. ;)
 
For de som måtte være interessert: Wideroe.no har tilbakeført avgiftene. Det gikk bare noen få dager etter at forespørselen ble sendt. Wideroe.no imponerte for øvrig med kort responstid selv på 1. juledag.

Når det gjelder Kilroy, så skulle de se på saken...
 
Back
Top